Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

Tramcolumns van Tom Mulder

Share |

 Tom Mulder is op 2 januari 2020 overleden

Doorzoek de colums

Eerder verschenen:  
001 Halte Spaarndammerstraat 002 6 april 1956
003 De 411 004 Diepe rouw 
005 Welk lijnnummer?   006 De 404 op lijn 1
007 Op naar de sloop  008 Opgeheven
009 Lijn 3 avonturen 010 Tramrit in 1956
011 De juf 012 De eerste gelede
013 Kwakersplein 014 2x verlengd
015 De Tandarts 016 Op visite bij het CCV  
017 Maximum snelheid 018 Over lijnkleuren
019 Stadionextra's 020 GVB'ers
021 Personeel 022 47 jaar geleden
023 Ajax ! 024 Simone
025 Radio aan; en de trein in 026 Drie-assers
027 Oost west, thuis best 028 Besturing met pedalen
029 Komt ie wel of komt ie niet? 030 Een winters stukje
031 De avondspits 032 De brug staat open
033 De strenge winter 62-63 034 De 602; de eerste Combino
035 Wisselende wissels 036 Zand en blokken
037 De trots van Amsterdam 038 Een overstapje en twee enkeltjes
039 Lijncijfers 040 Een tram is als het leven
041 Spectaculaire tramfoto's 042 De mooiste en meeste defecten 
043 De veilige trams van lijn 17 044 Geluksnummers
045 Reclametrams 046 De elektronen
047 Het snelle imago van de blauwe wagens 048 Een nieuwe tramlijn !!
049 Trambestuurders gevraagd (1) 050 Trambestuurders gevraagd (2)
051 Toen was alles nog grijs 052 Tot ziens jaren 50, hallo jaren 60
053 De spits in de Havenstraat 054 Pakken we de bus of de tram?
055 De uiterst correcte trambestuurder 056 Sporen zoeken
057 Met de politie 058 Drukke trambanen
059 Drieasserheld 060 Een Blauwe op lijn drie
061 Houd de paaltjes in de gaten 062 Tijdelijk definitief
063 We zijn zo bij u terug, na de reclame 064 Dienstwagennummers
065 Nieuwe schakelkasten 066 Tram en bus 1933
067 Letterlijnen 068 Eenlingen
069 Vrolijke treurnissen 070 Pas op nat! Pas geschilderd
071 Naar remise; naar garage 072 Serieuze tramhobbyisten
073 Verbannen broeders en zusters 074 Gratis genieten
075 Blauwe wagens op (bijna) alle lijnen 076 Blauwe(n) geheimen
077 Speelgoed en wachtwagens 078 Zand erover
079 De eerste de beste 080 Klappertjes voor tramlijn 12
081 Waarom wel en waarom niet? 082 Dat gezellige dorpje Sloterdijk
083 Geheime hobby 084 Rook, stroom en vonken
085 Met en zonder bovenleiding! 086 Een gat in de dienstregeling
087 De klapper van de week 088 Een nieuwe tramlijn
089 De lijnen 6, 11 en 20 090 IJskoude tramritten
091 De dynamiek van het GVB 092 Remises en werkplaatsen
093 Een tram naar Amstelveen? 094 Oude en nieuwe trams uit Duitsland
095 Tramwonder 096 Groene blauwen
097 Onbetaalde GVB-bestuurders 098 Die mooie nieuwe Amsterdamse trams
099 Ambtelijke kleuren 100 De lelijke broertjes van de 725-ers
101 Conducteurscabines 102 Kleurrijke thematrams
103 Herinner je je deze nog? 104 Verloren sporen
105 De onderdelen zijn op 106 Tijdelijke verhuizing
107 Wat een mooie trams, hoewel 108 Circletram A of circletram B?
109 Nieuw 110 757
111 Naoorlogse trameindpunten (1) 112 Naoorlogse trameindpunten (2)
113 De legendarische centrale werkplaatsen 114 Instructiewagens
115 Elektronen in de remise Lekstraat  116 Geheimzinnige remises
117 In memoriam: de 780-816'ers (6 afb.) 118 LIJN 20: bijna 15 jaar geleden!
119 De stad van de leuke tramuitzonderingen 120 Feestelijke gebeurtenissen
121 Tramgeluiden 122 Zondagse extra's
123 Viaducten 124 Gemoedelijk Vervoer Bedrijf
125 (Bijna) twee nieuwe tramlijnen 126 De nieuwe 767
127 Nieuwe en verdwenen tramrails 128 Fraaie goudkleurige "rijtuig"cijfers
129 Remises en garagesmagie 130 Nieuwe en oude autobussen
131 Beugels, buizen en bussen 132 Veel verkeerde beslissingen
133 Oertrams en oerbestuurders 134 Amsterdams bruggenleed
135 Hoofdpijndossiers 136 Halve minuten
137 Tussen rails en bovenleiding 138 Kleine trams worden groot
139 De tramrevolutie van de jaren '70 140 Drie-assers; de te trage tramserie
141 Rondjes van de zaak 142 Amsterdamse bovenleiding
143: De 602-ers: de allereerste echte dubbelgeledes 144: Nieuwe bussen oude trams nieuwe nummers
145: Mooi maar gevaarlijk 146: Lijn 27 herinneringen
147: Twee kleintjes op een grote lijn 148: Feiten die je vast wilt weten
149: Over tramremises 150: Tram top-10
151: Van Havenstraat Sarajevo 152: Lijn 18 en lijn 17
153: Mijn favoriete trambestuurster 154: De NS, de Gooische, de GVB-trams en de metro
155: Trotse tramlijnen 156: Brand C & A – Hotel Polen Paleis voor Volksvlijt
157: Hoe was dat ook al weer?  158: Kees is (bijna) klaar
159: Het droevige lot van de trots van de GTA 160: Het beugelzwaaien
161: Een tramfoto in de krant 162: Trambestuurder
163: Ik wacht op wachtwagens 164: Het centrum op z'n kop
165: Tramwetenschap 166: Stukkie doorlopen alstublief
167: De fantastische 670-ers 168: Gewone- voetbal- tot fantasielijnen
169: De schakelkasten 170: Amsterdamse Utrechtenaren
171: Lijnenloop 172: Laat je tranen de vrije loop
173: Uitzonderlijke uitzonderingen 174: Die vreselijk lelijke plakcijfers
175: Wat doe jij hier? 176: Beugels en cijfers
177: Houdt u goed vast dubbele remmen 178: Vergeten eindpunten
179: De drukste overstappunten 180: De Rembrandts van het GVB
181: Losse motorwagens 182: Brutale en brullende omvormers
183: De tweede grote tramrevolutie 184: Populaire monocontrols
185: Oooh, nieuwe trams ) 186: Feestelijke bordbussen
187: Kortstondige tramlijnen 11 en 12 188: 9 september 1962
189: 551, 601 en 851: een gigantische tramrevolutie 190: Nieuw en (k)oud
191: De klassieke Amsterdamse tramlijnen 192: Serieuze tramfotograaf
193: Remises en garagemagie 194: Spijkers op laag water
195: Wat ik allemaal heb meegemaakt (6 afb.)  


Tom Mulder in een blauwe tram - 1966

INLEIDING:
door Jos Wiersema

Zowel oudere als jongere radioluisteraars kennen DJ Tom Mulder wel. Voor het eerst was zijn warme stemgeluid te horen in 1969 uit de tijd dat Radio Veronica nog een zeezender was. Hij genoot landelijke bekendheid als "Klaas Vaak".

Vervolgens bij de TROS op Hilversum 3 waar hij onder andere Poster, de Havermoutshow, Vijftig pop of een envelop en Nachtwacht presenteerde. Later was hij te horen bij Cable One, RTL4, Radio 10 Gold en Radio 10 FM. In 2006 heeft hij wegens *ziekte zijn carrière moeten beëindigen. Gelukkig gaat het weer veel beter met hem en heeft hij veel tijd voor zijn hobby . . . .

 

Tom Mulder was woensdag 22 april 2009 te gast in het radioprogramma 'Café Kooijmans' bij de KRO op Radio 5 Nostalgia. In het radioprogramma praatte  presentator Ruud Hermans met de ex Radio 10 Gold icoon. Een van de vragen die gesteld werd aan Tom Mulder is: werkt Tom aan een comeback? 'Café Kooijmans' is een dagelijks lunchprogramma vanuit het virtuele Café Kooijmans.

Maar weet u dat Tom ook een fanatiek tram- bus- en treinliefhebber is? Vanaf 1961 was hij al langs de Amsterdamse tramrail te vinden en fotografeerde alles wat met trams te maken had. Dat leverde uiteindelijk een enorm fotobestand op. Zijn grote voorliefde was de twee-asser waarvan het hem bijzonder speet dat deze uiteindelijk het veld ruimde.



Tom Mulder

foto Jos Wiersema


Tom Mulder

 
 
In april 2009 gaf Tom aan ook iets te willen betekenen voor deze website. Samen met Cor Fijma, gingen we bij hem op bezoek. Daar werd me pas duidelijk dat trams en treinen voor hem meer dan een hobby zijn, het is een ware passie, die zich uit in een boekenkast vol documentatie, tram- en treinattributen, een enorme modelspoorbaan. En natuurlijk zijn eigen belevenissen die hij had met Amsterdamse trams in de zestiger jaren, die hij op deze website met ons wil delen.

TWEE-ASSERS

De columns 1 t/m 15 bevatten diashows met eigen fotomateriaal van Amsterdamse twee-assers (396-475) uit de periode 1961 - 1966.


Foto's van Tom's twee-assers staan bij de columns 1 t/m 15

GELEDE TRAMS

De columns 16 en hoger bevatten diashows van zijn eigen fotomateriaal met Amsterdamse gelede trams (Bolkoppen) uit de 80-er en 90-er jaren.


Foto's van Tom's "Bolkoppen" staan vanaf de columns 16 en hoger

omhoog

laat een berichtje achter

 

eXTReMe Tracker