Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 86

Share |

EEN GAT IN DE DIENSTREGELING   (151010)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Er waren tegen het einde van de vorige eeuw twee ingrijpende gebeurtenissen, die het GVB min of meer op zijn kop zetten. Natuurlijk was daar de tweede instelling op 25 maart 1997 van lijn 20, die met acht dienstwagens op proef drie jaar lang in beide richtingen een grote lus draaide door de stad.

Vanaf de eerste dag vreesde ik met grote vrezen, dat deze lijn 20 het niet zou redden. Hoe comfortabel deze lijn 20 ook was. Maar geen Amsterdammer begreep iets van deze lijn 20. Omdat er eigenlijk geen eindbestemming was. Dus lijn 20 had geen doel! Daardoor was de passagierbezetting ook minimaal. Maar voor diegenen, die lijn 20 wel gebruikte zeer comfortabel. Er was altijd plek, het was nooit druk op lijn 20 en je kwam met lijn 20 overal. Al eerder was er een lijn 20 geweest. Een ochtendspitsuurtramlijn van 3 juni 1991 tot 13 september 1993, waar passagiers gebruik van konden maken, als hun bestemming ergens tussen het CS en het Wetering Circuit lag. Dus het was eigenlijk een spitsuurversterking voor de Damraklijnen.

Op de tweede lijn 20 zouden bijvoorbeeld uitsluitend 780-ers worden ingezet. Onder meer vanwege de wijzigingen, die in de richtingfilms waren aangebracht. En ik zat op de eerste dag te wachten, dat er GEEN 780-ers zouden worden ingezet. En dat duurde niet lang. Er verschenen 602-ers, 635-ers en natuurlijk feestelijk de 725-ers, die het meest op lijn 20 ‘invielen’ voor een 780-er. Je ziet het, lijn 20 was een typische Lekstraatlijn.

Ik noemde het al eens eerder: 20 was het mooiste lijncijfer. Helemaal door de grote filmkasten van de eerste series gelede wagens. Ook in de jaren ‘90 ging het goed fout met het Muntplein! Of eigenlijk met het wegdek van het Muntplein! Omdat de rails gevaarlijk verzakten als reactie op een verzakking van de een deel van de brug, werden de Vijzelstraatlijnen niet naar het Centraal Station gestuurd maar nood gedwongen naar de Plantage Parklaan om daar te keren. Passagiers konden eventueel op het Waterlooplein met de metro het CS bereiken.

Hiervoor gingen de trams bij de Munt rechtsaf de Reguliersbreestraat in, omdat voor reparatie een groot gat op de Munt was gemaakt. Op het restant van de route naar het CS werden als noodoplossing twee 901-ers zonder lijnaanduiding ingedeeld, die over slechts een spoor in beide richtingen de passagiers tussen de Munt en het CS vervoerden!

De wagens reden met een lage snelheid om ongelukken te voorkomen, omdat argeloze voetgangers geen trams uit een verkeerde richting verwachtten. In eerste instantie reden er helemaal geen trams, totdat iemand het idee had voor de twee-richting 901-ers. Deze noodoplossing duurde bijna een week, waarna de Vijzelstraatlijnen en de passagiers op het Damrak terugkeerden.
Er zullen nog nooit zoveel trams door de Reguliersbreestraat hebben gereden!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker