Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 183

Share |

DE TWEEDE GROTE TRAMREVOLUTIE (100313)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

De generatie, die opgroeide met het GVB in de 50-er en 60-er jaren zal nog wel eens achter zijn oren krabben als hij de tramverhalen leest, waarin wordt verhaald over wat er destijds zich allemaal afspeelde op de Amsterdamse tramrails. Eigenlijk was het Amsterdamse tramgebeuren heel saai geworden na de komst van de kleine geledes en daardoor de sloop van de typische, traditionele lijnen 1 en 2-trams.


347 LIJN 11 CS

Het betreft de hoge AEG-ers + bijwagens van lijn 1 en de 476-ers + middeninstappers van lijn 2. Hetzelfde gold voor de gevolgen van de opheffing van de tramlijnen 11 en 12 in 1955 en 1956 met die leuke wisselend enkel- en dubbelsporige trajecten via de Haarlemmerdijk en -straat en de Jodenbreestraat. Waar de Siemens Shuckerts van de lijnen 11 en 12 van de ene naar de andere wisselplaats huppelden.


349 LIJN 12 PH-KADE

Gelukkig werden veel Siemens Shuckerts tijdelijk langer bewaard en kregen zij een grijs uiterlijk als pekelwagen. Maar die vreemde, maar ook erg leuke Amsterdamse straten ontstonden door de typische Amsterdamse traditionele 15e, 16e en 17e eeuwse stratenloop. Toen er veel erg smalle straten tussen en naast de wereldberoemde grachten waren ontstaan.


371 LIJN 2 HOOFDDOPPLEIN

Soms waren sommige buurten er al eerder dan de toeristische grachten. De smalle straatjes waren toen breed genoeg voor de koetsen, de paarden en de voetgangers. Het tramgebeuren is uiteraard een geheel ander verhaal. In eerdere jaren werden de straten iets (verkeers) breder en sneuvelden enkele grachten. Ook de traditionele tramlijnen 5 en 17 sneuvelden. Vele tientallen jaren later. Al was het tijdelijk.


311 LIJN 5 AMSTELSTATION

Lijnen 5 en 17 kwamen beide terug en werden erg moderne en succesvolle tramlijnen. Door een meer ‘gemoderniseerd’ vervoerbedrijf was het karakter van het GVB veranderd en veranderde maar verder. Dat kwam onder meer door de komst van de dubbel gelede trams.


367 LIJN 17 PH-KADE

Toen nog meer twee assers, de blauwe wagens, en hun veel oudere bijwagens, verdwenen en er nog meer dubbel geledes voor terugkwamen. Het aantal trams per lijn en ook het aantal personeelsleden nam verder af. Het nieuwe materieel had meer ruimte voor de passagiers dan hun rammelende voorgangers uit het begin van de eeuw.


LIJN 3 WIJTTENBACHSTRAAT

Daarna volgde de verdere modernisering van het oudere materieel uit de 40-er en 50-er jaren. Totdat ook de trage drieassers, deels vrij snel, het veld moesten ruimen. Net zoals heel veel conducteurs/trices door een veranderd conducteursbeleid. Na ca. 20 jaar kon een deel van deze dames en heren gelukkig weer terug keren. Na verloop van ca. 40 jaar was het opnieuw een komen en gaan. Nu van Amsterdamse trams. Toen VIER voor Amsterdam grote tramseries bijna gelijktijdig werden vervangen door een massaproduct, de 155 Combino’s. Je komt de Combino’s in meerdere landen tegen. Waarna nog een deel van de laatste, nieuwste Amsterdamse serie, de 780-ers, werd geschonken aan het door oorlogsleed getroffen Sarajevo.


382 LIJN 1 LEIDSESTRAAT

En ver vóór deze massavervanging waren de eerste Amsterdamse geledes, de 851-ers ook al afgevoerd. Enige gelede trams van de eerste twee series (851-ers, 602-ers) verlengden nog hun tramleven. Maar dan op Poolse tramrails. In Poznan. Maar helaas hebben ook trams (nog) niet het eeuwige leven. Tot besluit moet ik wel zeggen, dat de tramlol voor hobbyisten uit Amsterdam is verdwenen. Hoewel de Combino’s natuurlijk prachtige trams zijn.


365 LIJN 1 STADIONSTRAAT

De Combinotijd is niet te vergelijken met de tijd van de historische tweeassers en zelfs met het eerste gelede tijdperk. Sterke economische en organisatorische redenen hebben geleid tot het uniforme Combinotijdperk. Misschien vinden toekomstige hobbyisten de Combino’s over 30 jaar ook weer leuk……
 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker