Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 21

Share |

Personeel (210709)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Als je trams leuk vindt, kan het bijna niet anders dat je ook met de meeste zichtbare personeelsleden van tramlijnen een band krijgt. Uiteraard is die belangstelling wederzijds. Ik had dat eigenlijk al met het personeel van tramlijn 12, dat zich vriendelijk naar de passagiers opstelde.

Ik weet nog wel, dat autobussen en buschauffeurs in plaats van bestuurders en conducteurs het gezicht van lijn 12 gingen bepalen. Als ik na enkele jaren ver buiten de Spaarndammerbuurt een ‘held’, dus trambestuurder, van tramlijn 12 tegenkwam, was de herkenning er onmiddellijk. Of dat wederzijds was, valt te betwijfelen. De voormalige tramcollega’s van lijn 12 kwamen in de meeste gevallen op lijn 3 terecht. Wat een verschil met lijn 12! Lijn 12 was maar een kort lijntje met enkele enkelsporige trajecten, zoals in de Haarlemmerstraat en Haarlemmerdijk. Lijn 3 was een ‘echte’ tramlijn, waar, door de lengte van de lijn, in mijn ogen, harder moest worden gewerkt. De bestuurders deden over het lijn 3-trajekt minimaal een half uur.


LINKS: Ome Ko (Jansen), de buschauffeur van lijn 12. Hij had 'ter beschikking' en viel in als Trambestuurder op lijn 9. RECHTS: een onbekende conducteur.
Foto: Tom Mulder

Destijds stond je naast de bestuurder en voor een klein jongetje hadden die bestuurders automatisch autoriteit. Ze zorgden er immers voor, dat de vele passagiers veilig de andere kant van de stad bereikten. Dat was nogal wat! Wat moeten zij zich belangrijk hebben gevonden. Zij konden de hele wereld aan. Zo had ik op buslijn 12 chauffeur Ome Ko als busvriend, die me altijd gratis meenam. Zelfs naar Garage Oost in de Linnaeusstraat op een binnenloper mocht ik mee, waar hij me gratis kaartjes gaf om weer thuis te komen. En ik mocht ook ‘voor niks’ mee als hij ‘ter beschikking’ plotseling op lijn C verscheen. Zoals op bus 126. Als je ging lopen, ging je waarschijnlijk sneller dan met deze letterlijk vooroorlogse 126. Ik vond het een wonder als de motor bleef lopen en als de versnellingsbak het deed. Maar ook later was er een opvallende belangstelling. Voor, hoofdzakelijk, vrouwelijke bestuurders. Die interesse was niet alleen extern maar ook intern. De dames schijnen voor heel wat huwelijksproblemen binnen het GVB hebben gezorgd. Vooral de lijnen 1 en 2 hadden veel dames. Dat had natuurlijk te maken met de automatische inzet van de kleine gelede wagens. Want bestuursters op blauwe wagens kwamen in het boekje van het GVB niet voor. Op lijn 1 was daar bijvoorbeeld Joyce, waar ik ’s nachts en iedere nacht van droomde. Dan was er ook haar kolossale, blonde, vriendelijke, vrouwelijke collega. Zij was met voorsprong ook de vriendelijkste bestuurster van het hele GVB-net. Uitbundig lachend en zwaaiend kwam zij op lijn 1 voorbij. Maar er waren er natuurlijk meer.

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER

5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Op lijn 25 was er een aardige ogende bestuurster, die af en toe verlegen groette. Ze had een ‘taste de beaute’ op haar 25-neus. Deze vriendelijke dames verhoogden de sfeer bij het vervoerbedrijf. Zowel in de eindpunthuisjes als onderweg langs de lijn, want bij de collega’s en bij de passagiers waren deze dames populair. Het leek of er alleen naar de vrouwelijke GVB-bestuurders werd gezwaaid. Dat was niet helemaal waar. Omdat wij hobbyisten steeds maar langs het GVB-net zwierven, kenden wij de meeste GVB-ers van die dagen. Ik vraag me zelfs nu nog wel eens af, wat deze GVB-ers van de tramhobbyisten vonden. Want we stonden wel erg vaak langs het GVB-net om nummers te noteren. Zomer en winter. In regen en zonneschijn. Als er maar blauwe wagens of andere ‘uitzonderingen’ reden. Want waar anders zag je uit 1929 daterende tramwagens?

 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker