Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 94

Share |

OUDE EN NIEUWE TRAMS UIT DUITSLAND (100111)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Amsterdam is inmiddels gewend aan de Combino’s, het nieuwste Amsterdamse tramtype en in het geval van lijn 5 aan de vier tweerichting Combino’s, omdat Amstelveen voor lijn 5 niet een keerlus wilde aanleggen. Later weer wel, maar toen waren de oorspronkelijke tweerichtingstrams 901-920 al besteld.

In afwachting van de tweerichting Combino’s was er in de tussentijd al dringend behoefte aan trams om het toenemend passagiersaantal van lijn 5 op te vangen. Het GVB ging winkelen en kwam voor trams, die geschikt waren voor de Amstelveentramlijn, in Duisburg terecht, waar ook met tweerichtingstrams wordt gereden. Een deal was snel gemaakt. Duisburg zou drie (997, 998 en de 999) tweerichtingstrams leveren tegen fl.1.000,-- per stuk per dag.

De Duisburgers zouden twee jaar blijven. Toen het bijna zover was, werd het contract verlengd met nog eens twee jaar. Het lijn 5-personeel werd snel op de rood en witte Duisburgers geďnstrueerd. Deze trams hadden natuurlijk geen voetbediening, maar een stevig pookje om te rijden en te remmen. Als je in de trein zit en net het Duisburgse Hauptbahnhof hebt verlaten, kijk je zo op de Duisburgse remise, Grunewald, waar veel trams staan opgesteld.

Het was een vreemd gezicht om de Duisburgers door Amsterdam te zien rijden, omdat ze zo anders zijn dan Amsterdamse trams. Het waren erg stabiele, comfortabele en zorgvuldige trams. Toen lijn 9 in een weekend werd ingekort tussen het CS en het Tropenmuseum in verband met het vernieuwen van een kruising Linnaeusstraat/Wijttenbachstraat werden de Duisburgse trams ingezet tussen de Linnaeusstraat en Diemen. In de Linnaeusstraat werd een tijdelijk overloopwissel aangebracht, waar de Duisburgers konden keren.

Voordat de Combino’s, waaronder de vier Combino’s met twee bestuurderscabines, werden besteld, werd er in Amsterdam op verschillende lijnen proef gereden met andere trams uit Duitsland. Onder meer met een Proefcombino en twee andere trams, die onder meer op de lijnen 1, 12 en 14 reden. Zij waren afkomstig uit Mannheim en Duisburg.

De nieuwe Duisburg-tram was het langst en het meest comfortabel om mee te rijden, hoewel er door veel Amsterdamse trambestuurders ook gunstig op de Combino’s wordt gereageerd, ondanks de eerdere problemen met de stabiliteit en de scheurtjes in de daken van de Combino‘s, waardoor ze terug naar de fabriek moesten. De scheurtjes in het dak ontstonden pas na ongeveer 100.000 kilometer. De verbeteringen en reparaties van alle Amsterdamse Combino’s in de Siemensfabriek in Krefeld duurden vier jaar! Dus veel zal er aan de Amsterdamse Combino’s niet zijn verdiend.

In tegendeel. In andere Europese steden ontstonden overigens soortgelijke fabricage problemen. Omdat bij het ontwerp geen rekening werd gehouden met de enkelvoudige draaistellen. Het bedrijfsresultaat van Siemens over 2004 was meer dan 400 miljoen Euro negatief! Er ging zelfs het gerucht, dat alle Combino’s weer zouden worden gesloopt! Met uitzondering van de draaistellen. Bij dit soort problemen ga ik, en vele anderen, twijfelen of de Combino’s wel de leeftijden zullen halen van eerdere generaties Amsterdamse trams. Want bijna 45 jaar was toch een uitzonderlijke prestatie van onze Nederlandse trams! Maar we leven nu in 2010. In een andere tijd . . . .

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker