Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 107

Share |

Wat een mooie trams, hoewel . . . .  (110411)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Tijdens het LHB-tijdperk gebeurden er af en toe dingen, die je niet zou verwachten bij iets degelijks en langdurig als een serie trams, die oorspronkelijk uit maar liefst 55 exemplaren bestond. Het kortst was de 733 in Amsterdamse dienst: slechts 15 jaar!!!! De komst van de LHB-ers in 1974, 19 september 1974 kwamen de eerste in dienst, was natuurlijk een feestelijke gebeurtenis maar niet lang.

Op diverse fronten ontstonden problemen: de ventilatie deugde onder meer niet, waarna tenslotte bijvoorbeeld een noodzakelijk schuifraam in de bestuurderscabine werd aangebracht. De GVB-bestuurders vielen in de zomers van 1975 en 1976 bijna flauw van de hitte. Nu we het toch over de bestuurders hebben, is het vreemd om te weten, dat de bestuurderscabines verkeerd, in dit geval veel te ruim, werden geconstrueerd. Bij een revisie werd dat euvel verholpen.

De LHB-ers hadden een voorbeeld gehad of ik moet eigenlijk schrijven, dat er twee steden waren, Braunschweig en Boekarest, waar de plaatselijke tramwagens als voorbeeld dienden voor de bij hobbyisten en zeker niet bij de eigenaars populaire tramserie. In Braunschweig ging het om enkelgelede wagens. Hoewel het in Boekarest slechts om een proefmodel ging. Bij de bouw van de LHB-ers werd al sterk afgeweken van de voorbeelden. Visueel was dat bijvoorbeeld te merken aan de oorspronkelijke dubbele deuren waar in Amsterdam op sommige plaatsen hoofdzakelijk enkele deuren overbleven. De geschiedenis van de 725-ers is eigenlijk een heel slecht boek.

Het lijkt wel of er niets deugde van de 725-ers. Ik ken ook geen andere serie waar zoveel wagenbakken werden gewisseld. Er werd bijvoorbeeld een nieuwe wagenbakkencombinatie samengesteld, die nooit in de passagiersdienst kwam. Het gaat hier om de 754A+750C+754B. De schuld van de constructiefouten lag uiteraard bij de fabrikant. Er werd onder meer een slechte kwaliteit staal gebruikt. Dat kwam het meest tot uiting bij de 750-763. Veel van deze wagens verlieten al op jeugdige leeftijd hun tramleven. Maar niet alleen werd er slecht staal gebruikt! Tijdens een van mijn bezoeken aan de Remise Havenstraat liep ik de na een brand in de voor de sloop klaar staande 735 (hij heette nu 747) binnen en liep zo in de gaten van de triplex vloer! Een triplex vloer verwacht je niet bij een relatief moderne tram. Als je dit soort details hoort, besef je dat er bewust een ‘goedkopere’ tram werd geproduceerd. Met alle gevolgen van dien!

In de 725-jaren was ook het onderhoud niet optimaal (ik schrijf het voorzichtig......). Ik herinner mij de 761. De wielen van de 761 hadden vele dagen lang platte kanten en konden daarom nauwelijks snelheid maken. Dat kon je dag na dag zelf ervaren als je een lijn 16-passagier was. Kort na deze constatering was het definitieve einde al gekomen voor de 761! Hij was toen net zeventien jaren oud/jong. Opvallend waren ook de vele aanrijdingen met de 725-ers, waarbij heel vaak grote schade ontstond aan de koppen.

   

Zoals we zelf konden constateren waren ook de talrijke GVB-ers niet razend enthousiast over de 725-ers! Omdat men met de serie bij het GVB van het ene in het andere probleem rolde. De bestuurders klaagden onder meer over de traag werkende uitstapdeuren in de voorste geleding. ’s Winters duurde het veel te lang voor deze weer sloten. Het is maar goed, dat ik in 1991 nog niet was geboren en veel 725-ers vroegtijdig naar het tramwalhalla zag vertrekken. Ik zou dat emotioneel nooit hebben kunnen verwerken. Ik zit me wel eens af te vragen wat de kosten moeten zijn geweest van zo’n onfortuinlijke serie, in principe, visueel schitterende trams. Veel van de 725-ers waren in ieder geval nog lang niet afgeschreven toen ze werden afgevoerd. Het moeten vele 100.000-en Euro’s zijn geweest. Als je de kwetsbare 725-ers vergeleek met de maar iets jongere 780-ers kom je tot de conclusie, dat er vele tramrails naar Salzgitter leiden . . . .

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker