Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 122

Share |

ZONDAGSE EXTRA'S (150811)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Al eerder vertelde ik over het verschijnen van extra voetbaltrams op de lijnen 9 en 24. Nou waren extra voetbaltrams niet zo speciaal en bijzonder, omdat bijvoorbeeld de lijnen 1, 9 of lijn 24 om de week ook al voetbalextra’s hadden. Afhankelijk van het wel of niet thuisspelen van een Olympisch Stadionvoetbalclub of van Ajax. Dat gebeurde natuurlijk al lang en helemaal toen de oorspronkelijke amateurclubs Blauw-Wit en DWS het Olympisch Stadion verkozen als thuisbasis in plaats van de Spaarndammerdijk.

En door de tramhobbyisten werd er nauwelijks naar omgekeken, want de gelede wagens en drie-assers waren te nieuw en geen blik waardig. Misschien was de legendarische, inmiddels overleden tramenthousiasteling wel geïnteresseerd, die altijd maar lijstjes maakte van vele tramlijnen en die ik tot enkele jaren terug in zijn bekende, verlegen, notitiehouding tientallen jaren de trambezettingen zag controleren en noteren.

De extra feestelijke weekendtaken voor de legendarische blauwe wagens begonnen in 1961/1962 toen de (tenslotte) goed ingetuigde blauwen verschenen op de tramlijnen 9 en 24. Er moeten dus in de remises (geheime!) ruimtes zijn geweest waar al het normaal niet meer gebruikte intuigmateriaal werd bewaard. Wie weet wat er werd bewaard. In de blauwe wagens waren onmiddellijk de lijnen 3 of 10 te herkennen, omdat in het weekend op deze hoofdlijnen van het GVB er geen blauwe wagens meer reden, maar ‘drie-assige treinen’, aangevuld door enkelgelede wagens (lijn 10) en dubbelgelede trams (lijn 3).

Het is misschien voor mij vreemd te moeten toegeven, dat ik op beide lijnen de drie-assers nooit heb geaccepteerd als vervangers van de blauwen. Ik vond de drie-assers te traag, te klein en te ongezellig. Maar misschien had dat met mijn leeftijd te maken. De twee-assers waren wel gezellig, hadden een sociaal voorbalkon waarop menige Amsterdammer van de verkeerstechnische kunstjes en de gesprekken van een sfeervolle Amsterdamse bestuurder genoot, terwijl je in een volle drie-asser gewoon massaal werd vervoerd. Terwijl de bestuurders van de drie-assers hun werk eenzaam en alleen achter een gordijntje verrichtten. Maar we hadden het over de voetbalextra’s van de lijnen 9 en 24. Tijdens de voetbalwedstrijden hadden de extra stellen bijna twee uur lang geen werk.

Ze gingen dan uiteraard voor die korte tijd niet terug naar de remises, maar werden opgesteld op de extra sporen in de eindpuntlussen van beide lijnen. Of zelfs in de extra stadionlus van lijn 24 aan het eind van de Stadionweg/Olympiaweg. Dat was smullen voor de aanwezige tramfans! Urenlang had je iedere twee weken tijdelijk lege, legendarische trams tot je beschikking, terwijl het personeel aan de koffie of misschien naar voetballen was. Het vreemde was, dat je je realiseerde, dat de extra’s toch iets bijzonders waren en niet lang meer aanwezig zouden zijn. Daarnaast vervingen ze de drieasserweekendbezettingen van de lijnen 3 en 10. Als je in de aanloop van de voetbalwedstrijden langs de lijnen meefietste, zag je volle gezellige voetbaltrams, die eigenlijk normaal gesproken op lijn 3 of 10 thuishoorden. Na afloop van het voetballen ging de drukte met de volle ingetuigde blauwe stellen weer de andere kant op. Na het afleveren van de voetbalfans op het CS verdwenen de trams weer leeg naar de remises. De bestuurders van deze voetbalextra’s, zowel tram als busbestuurders, hadden ‘ter beschikking’ in hun rooster waardoor ze beschikbaar waren voor de voetbalextra’s. Je zag op de extra’s personeel dat afkomstig was van het hele net. Misschien waren ze toevallig ook Ajax, DWS of Blauw-Wit-fans.

 

 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker