Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 75

Share |

BLAUWE WAGENS OP (BIJNA) ALLE LIJNEN (230810)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In 1963 werd door een GVB-er op het Hoofdkantoor op de Stadhouderskade bedacht, dat met ingang van de winterdienst 1963-1964 door het GVB een lumineus idee zou worden uitgevoerd. In die dagen was nog een groot deel van het wagenpark blauw.

Ze reden nog standaard, al of niet gecombineerd met gelede wagens, op de lijnen 3,10 en 16. En op 5 en 27. Zij het dat bijvoorbeeld de blauwe wagens in het weekend zoveel mogelijk al binnen de remisemuren werden gehouden, hoewel we werden verwend met de blauwen als voetbalextra‘s op de lijnen 9 en 24. Toen de buitenremise Havenstraat klaar was, was het dagelijks ook een prachtig gezicht om naar alle blauwe wagens te kijken, die daar stonden opgesteld. Het leek wel een expositie.

De lijnen 3 en 10 werden verwend met enkel (10) en dubbelgelede (3) wagens aangevuld met drie-assige treinen. Maar oktober 1963 zou de tramgeschiedenis in gaan als de maand, waarin op de lijnen 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10, 13, 24 en 25 de blauwe wagens in de ochtendspits en de avondspits massaal terugkeerden. Buiten de spitsen was de blauwe inzet minimaal. En daar draaide het bij het GVB om. Hoewel het enige maanden kostte om bijvoorbeeld alle blauwen bij lijn 10 weg te krijgen.

Het GVB werd comfortabeler door de massale inzet van gelede wagens en drie-assers, hoewel naar mijn idee de passagiers liever door een blauw stel werden vervoerd dan door een niet verwarmde drie-asser. Door deze sensationele materieelveranderingen verschenen er voor de eerste keer blauwe wagens op de lijnen 1 en 2 en keerden zij triomfantelijk terug op de andere lijnen. Op de ene lijn wat uitbundiger dan op de andere lijn. Lijn 25 had ze niet meer gezien sinds het begin van de 50-er jaren. Op lijn 24 keerden ze in de 50-er jaren ook toen sporadisch nog wel eens terug. Naast de ‘gewone’ diensten verschenen er ook veel extra diensten als regenextra‘s, wensextra's en wachtwagens die het aantal blauwen nog vergrootten. Ik heb nog nooit zo naar regen verlangd. ‘t Liefst iedere dag! ‘t Leek toen trouwens meer te regenen dan normaal. Zelfs op speciale extra diensten als Sinterklaasextra’s op de zeer koude winterse koopavonden kwamen de blauwe wagens te voorschijn.

Zulke koude avonden komen wij nu niet meer tegen. Iedere keer als je tijdens de spitsuren in 1963 een blauw stel voorbij zag komen, wist je, dat dit misschien wel de laatste winter kon zijn van deze grote hoeveelheid blauwe diensten. Omdat je wist, dat er weer een nieuwe tramserie was besteld, zoals de stuurstroomwagens 635-652. Natuurlijk waren de tramhobbyisten blij met deze maximale inzet van de 396-475. Daarnaast waren we ook bevreesd, dat een van deze blauwe wagens door een ernstige aanrijding buiten dienst zou komen. Want dat was het lot van de blauwe wagens: een maximale inzet en een onmiddellijke buiten dienst stelling bij de eerste aanrijding. Je was zowel blij als bevreesd! Helemaal als je een wilde bestuurder op lijn 10 trof, die op de blauwen reed als een 16-jarige op zijn eerste Puch.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker