Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 136

Share |

HALVE MINUTEN (201111)
door en met foto's (tenzij anders vermeld) van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Halverwege de jaren ’50 ontdekte ik het leven bij het Gemeente Vervoerbedrijf of beter bij Lijn 12. Aan het eindpunt van Lijn 12 in de ‘deftige’ Oostzaanstraat hield ik me regelmatig op om eerst van Tramlijn 12 te genieten als de trams van de dijk de straat in rolden en vervolgens van Buslijn 12. Wat een reusachtige omschakeling! Ik keek mijn ogen uit.


De 350 met bijwagen 723 poseert in de Oostzaanstraat op 5 december 1954, luttele weken voor het einde van lijn 12. De 350 zou op 19 januari 1955 de laatste tram van lijn 12 worden.
Fotograaf onbekend

Ik was gewend aan de Siemens Shuckerts en toen waren daar de spiksplinternieuwe autobussen. En de autobusbestuurders waren erg vriendelijk. Wat inhield, dat het dashboard van de buslijn 12-autobussen me wel steeds duidelijker werd. Ik ontdekte waar alle knoppen voor dienden in een tijd, dat een plek op een bestuurdersplaats net zo bijzonder was als een plek in de Spoetnik 1. De meeste mensen hadden natuurlijk nog geen auto en dus ook geen bestuurdersplaats.

Vooral GVB-bus 80 (71-85) was heel apart, omdat deze een wit stuur had en de andere 71-85-ers een ordinair zwart stuur. Dat vanwege het feestelijke uitstapje van de 80 naar een autotentoonstelling. Dus om als jonge ontdekker op de bestuurdersplaats plaats te nemen, was voor mij net zo belangrijk als de plaats van de koningin op de derde dinsdag in september bij de opening van de Staten Generaal. Ik keek mijn ogen uit naar al die knoppen, die ik mocht aanraken en gebruiken. Links, bijna tegen het raam, zat een circa 15 centimeter grote handle voor de GVB-claxon.

Maar vlak bij de open/dichtknoppen van de deuren bevond zich nog een knop voor een ander klinkende claxon. Iets bescheidener en officieler. Meer een ‘tuut’ dan een ‘poeh’, die normaal werd gebruikt. Diezelfde claxonknop diende ’s avonds ook om groot licht te kunnen geven. Ook links van de busbestuurder hing de belangrijke rijtijdentabel voor de chauffeur. Bij deze lange rij met vertrektijden, omdat er pas na de avondspits naar binnen werd gegaan, waren er heel wat, die de vertrektijd plus een halve minuut (!!) aangaven. Zelfs na vijftig jaar kan ik nog steeds niet geloven, dat er een hele GVB-busbestuurder was, die die halve minuut in de praktijk bracht. En nu heb ik het alleen over buslijn 12!

Dus die nutteloze halve minuut zal ongetwijfeld bij alle andere lijnen ook zijn vermeld. Dus hier is de vraag voor vandaag: wat deden die halve minuten in de dienstregelingen? De meeste bestuurders hadden waarschijnlijk niet eens een horloge en ook op de GVB-klokken + verlichting van ver voor de Tweede Wereldoorlog, die dreigend het eindpunthuisje inloerden, kon je halve minuten niet onderscheiden, omdat ze gewoon ontbraken. Normaal gesproken waren er aan het eindpunt minimaal twee autobussen en vaak drie. Hier is vraag nummer twee. Buslijn 12 had overdag zeven dienstwagens. Er stonden er vaak drie te wachten in de Oostzaanstraat en een of twee aan het CS. Er waren er dus maar net twee in beide richtingen onderweg. Vier bussen in totaal! Tegenwoordig zijn de regels veel strenger en drie diensten, aan welk eindpunt dan ook, komen sinds jaren niet meer voor. Er is nog meer veranderd. Af en toe kregen de bestuurders hoog bezoek van een chef. Soms ook stond hij zomaar verborgen achter een boom op het Nassauplein. Terwijl de bestuurders zaten te trillen van de zenuwen, omdat de chef in zijn zwarte kleding met functiestrepen toch nu en dan instapte (goedemiddag dames en heren....plaatsbewijzen controle, alstublieft). Want wat moest hij anders doen? Naast de bestuurder staan om op die manier indruk te maken? Ik zat me altijd af te vragen, wat er gebeurde als de chef een vrije dag had. Want de bussen bleven gewoon rijden.
 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker