Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 98

Share |

DIE MOOIE NIEUWE AMSTERDAMSE TRAMS (080211)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Iedere Amsterdammer, die de afgelopen veertig jaar werd geboren, kent ze. De eerste dubbelgelede trams uit de Amsterdamse vervoergeschiedenis. Nu heb ik het natuurlijk over de serie dubbelgelede trams, de 602-634, die Beijnes in Beverwijk bouwde, nadat met de 551, de allereerste gelede Amsterdamse tram, na verlenging tot dubbelgelede tram, proefritten werden gemaakt. Ik zie hem nog zo rijden langs het Haarlemmerstation de De Lairessetraat in.

O, wat wilde ik, dat ik wat dichterbij was geweest in plaats van dat ik nu net uit de Zeilstraat de Amstelveenseweg op fietste om nota bene naar de 551 te kijken. Dichterbij had ik het tramwonder beter kunnen aanschouwen. Ik ben het moment nooit meer vergeten! En wat was de 551 een ontzettend lange tram geworden. Ik begreep niet, dat dat goed kon gaan en dat deze proefrit best tot een ontsporing zou kunnen leiden. Maar het was gelukkig maar een proefrit, die plaatsvond, nadat alle normale binnenlopers na de avondspits in de Remise Havenstraat waren teruggekeerd.

Maar de proefritten duurden niet zo lang met de 551, die korte tijd later plotseling 601 heette. De kranten stonden er vol van. En de foto’s pasten maar net in de krant met zo‘n lange tram! Begin 1961 was de hele bestelde serie 602-634 afgeleverd en voor de Amsterdamse tram was de toekomst voor de tweede maal begonnen. Je kon aan de 601 nog wel zien, dat hij eerst een enkelgelede tram was geweest. Onder meer had hij andere ramen dan de nieuwe dubbelgelede trams. De ramen in het voorste en achterste deel kon je gedeeltelijk opendraaien, terwijl alle ramen van de 602-634 klapramen waren net zoals de ramen in het middelste deel van de 601.

Je zag ze langzamerhand op veel lijnen verschijnen. Eerst vanuit de Remise Lekstraat op de lijnen 25, 4, 9 en 3, de Remise Havenstraat was als tweede aan de beurt. Lijn 13 was de eerste Havenstraatlijn. De lijn 24 volgde vanzelfsprekend. In een keer was het GVB-imago veranderd. Veel open, schokkende, onverwarmde, langzame en houten trams (behalve de drie-assers) moesten nu, na soms 50 jaren, het veld ruimen. Met misschien een bedankje voor de decennia lang geleverde diensten.

De nieuwe trams waren gefabriceerd met metaal en kunststof in lichte kleuren en ze hadden witte plafonds. Met zelfs luidsprekers tegen het plafond waardoor de conducteurs de haltes konden afroepen. De passagiers hoefden alleen maar op een rood knopje te drukken als ze wilden uitstappen. Ook de deuren in het middelste deel werden door de conducteurs bediend. Het was allemaal heel erg modern en de trotse passagiers leken zich allemaal te vermaken in deze moderne kermisattracties, waar je in alle rust naar buiten kon kijken.

En wat gingen we hard in deze straaljagers van de straat! Als je tenminste een zitplaats wist te bemachtigen, zat je prinsheerlijk op de zachte kussens. In plaats van op de weinige houten stoeltjes en banken van de twee-assers. Sterker nog ook het rijdend personeel zat nu comfortabel op zachte kussens. En ze hoefden daarvoor niet eens te betalen en niet meer voortdurend te lopen. De trambestuurders zullen bij de komst van deze trams best trots zijn geweest op deze solide, comfortabele trams. De passagiers en het rijdend personeel vroegen zich af, waarom het GVB zo lang had gewacht met de aanschaf van deze schitterende dubbelgelede trams. Ondanks dat we nu afscheid namen van talrijke bejaarde twee-assers, die voor ons zo gewoon waren geworden als waren zij privébezit geworden!.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker