Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 189

Share |

551, 601, 851: EEN GIGANTISCHE TRAMREVOLUTIE! (060613)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

De bovenstaande drie tramnummers lijken misschien niet zo bijzonder, maar betreffen toevallig wel dezelfde tramwagen, die in het voorjaar van 1957 voor de eerste keer, met tachograaf, en zittend personeel door Amsterdam raasde!


Het achterdeel van de 551 op het Bellamyplein bij de aflevering in april 1957.

Hij kwam als de allereerste enkelgelede tram in Amsterdam van de Beijnesfabriek in Beverwijk, bijna aan het Noordzeekanaal, en was het begin van de handhaving van de tram in Amsterdam. Als deze gelede tram niet was ontworpen en gebouwd (oorspronkelijk voor de Leidsestraat) had Amsterdam er heel anders uitgezien.


De eerste dag in de personendienst 16 juni 1957.

Zowel met de 551 als de 552 werden de bestuurders van 55 jaar geleden wegwijs gemaakt in de bediening van een ultramoderne gelede tramwagen. Dat was nodig omdat hier van een ware, ongekende tramrevolutie kon worden gesproken. Ik zal proberen om verschillen aan te geven tussen de klassieke Amsterdamse tramwagen en de supermoderne, erg mooie enkelgelede zesassige tramwagen.


551 lijn 2, Hoofddorpplein. Tussen de afleveringsdatum en augustus 1957 toen de 551 al werd verlengd.

De klassieke Amsterdamse trams waren bij de komst van de eerste gelede trams zo’n 45 jaar oud. Alleen de drieassers waren toen, in 1957, nog piepjong. Nog geen tien jaar! De blauwen waren zo’n 29 jaar jong! Vanaf 1956 werden de blauwe wagens en de Utrechtenaren met railremmen uitgerust: als twee énige Amsterdamse tramseries. De drieassers hadden al railremmen bij hun fabricage. HOUDT U STEEDS GOED VAST – DUBBELE REMMEN.


De terugvernummerde 601 heette nu weer de 551. 551, lijn 3, Celebesstraat.

Alle andere tweeassers, de lage en de hoge AEG-ers en de SIEMENS SHUCKERTS, kregen de railremmen niet. Het argument was, dat dat technisch niet kon! De railremmen zouden niet onder de tramtrucks passen.


551 LIJN 4, Europaplein. Toen de 601 weer was teruggenummerd in 551.

Een deel van de AEG-ers was of werd die jaren al gesloopt. De bediening van de oude series was in feite bij alle trams gelijk. Er was soms een klein verschil tussen de schakelkasten. Alle trams hadden in de 50-er jaren nieuwe schakelkasten gekregen.


551 lijn 24. De 551 in verlengde toestand.

De bestuurders stónden in hun functie altijd en hadden de schakelkasten, de handremmen en de zandpedalen en de trapbellen. Dat was alles! Rond 1956 werden door een wetswijziging nog richtingaanwijzers toegevoegd en kregen de blauwen en Utrechtenaren railremmen en elektrische ruitenwissers.


De 601, lijn 7, Amstel Station.

In de gelede trams was de staande bestuurder een zittende bestuurder geworden en was het wiel van de schakelkasten vervangen door een rijstang. Pedalen zorgden voor de andere functies, zoals het remzand, de railremmen en de bel (en de microfoon).


De 601 op lijn 7 in 1960, Plantage Parklaan.

Met de gelede trams kwamen de bestuurders in een heel andere en uiterst comfortabele wereld. De snélheid van de enkelgelede trams en het acceleratie vermogen was ook onvoorstelbaar verhoogd.


De 601, lijn 17. 1963. Middentoegangsbrug.

Door het succes van de enkelgelede trams werden in Amsterdam opnieuw proefritten gereden, nadat de 551 was verlengd tot dubbelgelede tram. Nadat deze proeven vrij snel geslaagd werden bevonden, werd de 551 de 601 en kwam op lijn 24 terecht.


851, LIJN 17, 1976. Surinameplein.

Dat was nog jaren duidelijk te zien, omdat het tussengedeelte lichtelijk afweek bij de constructie van bijvoorbeeld de ramen. Tijdens een latere revisie werden de verschillen weggewerkt. Na de verlenging van de kleine geledes werd de 851 ook weer de 551. Nadat de 601 zijn rondjes was gaan rijden, besloot het GVB nog eens 33 dubbelgelede trams te bestellen en uiteraard in dienst te nemen.


851, LIJN 7, Amstel Station. 1974.

De helft van de dubbelgelede trams werd vanuit de Remise Lekstraat in dienst gesteld. De andere helft vanuit de Remise Havenstraat. De 851, 601, 551 besloot zijn verbazingwekkende en revolutionaire tramleven in het Poolse Poznan.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker