Tramcolumn
147
TWEE
KLEINTJES OP EEN GROTE LIJN (060212)
Alle foto's van Tom Mulder - ter beschikking
gesteld uit de collectie van Wim Ballman
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Tram hobbyisten waren niet geďnteresseerd in
normale tramdagen. Op deze dagen stonden zij gapend, nauwelijks
geďnteresseerd, naar de continu voorbij glijdende grijze gloednieuwe
gelede wagens te kijken. Dat lijkt misschien wat saai. Maar de zondagen
in de 60-er jaren waren saai, omdat er niets spectaculairs gebeurde. Als
er niet werd gevoetbald.
GVB 552 - lijn 24 -
Olympiaweg - 23 mei 1963
Al het trammoois stond verborgen in de
remises. Te wachten tot het weer een bruisende maandag werd en het GVB
tot leven kwam. Wat je als tramhobbyist niet kon weten, was wat de
planners van het GVB in gedachte hadden. Als ik zo naar de foto’s kijk,
die ik in de 60s maakte, kan ik mijn oren niet geloven. Om eens terug te
gaan en nog eens te genieten van alle enkelgelede bijzonderheden gaat nu
het enkelgelede archief open. Iedere echte tramhobbyist weet
bijvoorbeeld, dat lijn 16 eerst enkelgelede wagens kreeg toebedeeld in
de avonden na afloop van de avondspits.
GVB 552 - lijn 4 -
Prins Hendrikkade - 16 oktober
1962
Dat beeld veranderde toen er genoeg
dubbelgelede wagens beschikbaar kwamen door de aflevering van alle
635-ers. Een heel enkele keer kregen de lijnen 13 en 17 plotseling een
‘kleintje’. 13 en 17 waren niet direct de lijnen voor enkelgelede trams.
De beslissing voor de enkelgelede trams had natuurlijk te maken met het
ontbreken van dubbelgelede wagens. Wat je je nu ook niet meer kunt
voorstellen. Soms viel het lot wel bijzonder gunstig als er twee
enkelgeledes op lijn 17 werden ingedeeld.
GVB 556 - lijn 3
- Marnixplein - 29 september 1962
Of een enkelgelede op lijn 3,4, 9 of 25.
Zo’n materieeluitzondering lijkt niet voor de hand te liggen, omdat de
enkelgeledes geen Lekstraatwagens waren. Maar na het weekend gingen de
enkeltjes weer terug naar de Remise Havenstraat. De lijn 25-indeling
vond in het begin dus slechts op zondag plaats! Wij tramhobbyisten zagen
met verbazing deze uitzonderingen aan. Andersom was totaal uitgesloten:
nooit zagen we op een zondag een dubbelgelede uit de Lekstraat op lijn 2
of lijn 1. Er lag vast een zwaar verbod bij de planners. Als het wel had
plaatsgevonden, was ik vast draaierig in mijn hoofd geworden. Later
gebeurde het wel.
GVB 560 - lijn
7 - Kinkerbrug - 21 april 1963
Maar toen waren de brugsporen in de
Leidsestraat verlengd. In de jaren ’60 was zo’n materieelafwijking als
de kleintjes op 3,4,9 en 25 groot wereldnieuws. Op de grens van de twee
eeuwen werd bij materieelafwijkingen niet eens opgekeken. Zoals de
780-ers op lijn 1 of 13. Wat ik me wel afvraag is, wat de reden was voor
de dubbelgeledes op lijn 16 in de avonden. Terwijl lijn 16 niet zo’n
heel drukke lijn was, zodat er ook met enkelgeledes kon worden volstaan.
Terwijl er wel voldoende enkelgeledes beschikbaar waren door de na de
spits binnengelopen trams van lijn 1. Toen de tramgeneratie van de 60-er
jaren op leeftijd begon te komen, kon je je niet voorstellen, dat er bij
de komst in Amsterdam van de nieuwe trams door de echte tramliefhebbers
met ontzag werd gekeken naar de pas geboren tramnummers. Maar zelfs bij
de komst van de erg fraaie 725-ers leek het of een nieuwe tijd zonder
tramzorgen op Amsterdam was neergedaald. Zo zagen de nieuwe wagens
eruit. De hete zomers daarop werd door het GVB zorgelijk naar de 725-ers
gekeken, omdat de trambestuurders van deze visueel schitterende trams
bijna flauwvielen vanwege het ontbreken van voldoende ventilatie. Zo
lijkt ieder decennium zijn eigen tramproblemen te hebben.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
laat een berichtje achter |