Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 173

Share |

UITZONDERLIJKE UITZONDERINGEN (211012)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl


308 LIJN 9 WATERGRAAFSMEER

Als je als tramhobbyist in de wondere tramwereld, verrast en verlegen, bent toegetreden, kijk en hoor je je ogen en oren uit. Als aspirant hobbyist is voor jou een tram gewoon nog een tram. Als je dan wordt geconfronteerd met serieuze opmerkingen als ‘er rijden weer Siemens Shuckerts of ‘lage blauwen’ op lijn 3 of op lijn 10’ of ‘ik zag een wagen van lijn 10 op lijn 3’ of ‘een Utrechtenaar op lijn 9, maar het was geen gewone dienst’ dan zie je sterretjes en doe je geen oog meer dicht.


332 LIJN 10 MOLUKKENSTRAAT

In latere jaren werden de tramnummers steeds maar hoger toen bijvoorbeeld de enkelgeledes de allereerste keer zeer tijdelijk op de lijnen 3, 4, 9 of lijn 25 verschenen. Vervolgens reden ze ook zeer tijdelijk op lijn 13 en op lijn 17. Hoe zouden deze kleine trams van lijn 1 en 2 al die passagiers van die andere drukke en grote lijnen hebben meegekregen?


362 LIJN 13 SLOTERMEERLAAN

De op één na grootste uitzondering op Osdorplijn 17 was het drie-assige stel met drieasser 534. De 453 (let op dezelfde cijfers in een andere volgorde!)werd natuurlijk al eerder de uitzonderlijkste uitzondering. Toen ik aan deze liefhebberij begon, wist ik nog niet eens tot welk wagennummer de nummering van de snelle blauwe wagens van lijn 10 doorliep!


409 LIJN 3 LEKSTRAAT

De eerste maal op het Weteringcircuit, genietend van de vele trapbellen en bijwagenfluiten uit alle richtingen met mijn zeer eenvoudige fototoestel, zag ik, steeds verrast, maar hogere wagennummers van lijn 10 verschijnen. Eerst de 470, gevolgd door de 471 en tenslotte de 475! Ik wist niet wat ik zag en tot hoever het doorging. Ik keek werkelijk met plezier mijn ogen uit!


534 LIJN 17 CS

Terwijl de nummers de belangrijke herkennings en gesprekspunten zijn voor rashobbyisten. Hooghartig en meewarig werd naar de pas beginnende, onzekere en verlegen hobbyist gekeken. Terwijl nog even werd genoemd, dat er een hoge AEG-er op lijn 13 reed. ‘Dat wordt nooit wat met die nieuwe hobbyist’, zag je de ervaren, jarenlang meedraaiende en toch enthousiasme hobbyisten denken. Helemaal als de ervaren hobbyisten het samen met een hobbygenoot over de tijdelijk of definitief afwezige nummers uit een bepaalde tramserie hadden.


555 LIJN 3 NIEUWE AMSTELBRUG

Daar draaide dus deze hele tramwereld om. Om de UITZONDERLIJKE UITZONDERINGEN! Ik weet het zeker! En ik heb het zelf voor een deel serieus meegemaakt. Als jarenlang op alle lijnen alleen maar dezelfde vaste tramnummers zouden rijden, zou de interesse van de hobbygenoten een stuk minder zijn geweest. Hoewel die fantastische bijna 50 jaar oude trams aan het eind van de 50s natuurlijk alle hobbyisten de hele dag maar uitnodigden om van die oude trammetjes uit 1913 of 1918 dagelijks met volle teugen te genieten.


576 LIJN 13 CS

In de dagen voor het plaatsvinden van de nieuwe gelede tramsunami kon je naast de ‘gewone’ trams ook nog genieten van nog oudere tramwagens, die nu als pekelwagens functioneerden. Maar dan moest het eerst wel heftig gaan sneeuwen. Anders zag je de oude pekelwagens niet. Het ging uiteraard niet alleen om de nummers, maar al die oude trams brachten ook wat echte romantiek uit het begin van de 20e eeuw naar het heden. Een tijd dat veel Amsterdammers het zich letterlijk niet konden veroorloven met de tram te gaan!


340 LIJN 3 FRED.HENDRIKSTRAAT

Je wist ook, dat je ter plekke het einde meemaakte van deze grote bejaarde tramseries van het begin van de 20e eeuw. Het verschil tussen oud en nieuw kon niet groter zijn. De oude romantische tramseries waren voor een groot deel van hout gefabriceerd, terwijl de spiksplinternieuwe series van gevoelloze kunststof waren. Dat binnenkort deze tramherinneringen uit een ver verleden zouden worden vervangen door trams uit een nieuwe tijd was definitief. Hoe die eruit zouden zien, wisten we toen nog niet…….Het feit, dat ook die ‘nieuwe’ trams uit de 50s, 60s en 70 met veel geweld naar het hiernamaals zijn verhuisd, bewijst dat alle bovenstaande situaties inmiddels erg lang geleden plaatsvonden. En dat de tijd vliegt beseft, bewijzen de aangehaalde feiten.


403 LIJN 10 MOLUKKENSTRAAT

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker