Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 96

Share |

GROENE BLAUWEN (240111)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Iedere keer kwam je, meestal in het najaar, de tweeling H54 en H55 (ex SL 4 en SL 5,vml. (administratief) H 13 en H 15) tegen. Iedere keer wist je, dat het twee voormalige blauwe wagens waren, die uit hun functie waren gezet en nu de rails mochten vegen. Ze waren ook niet blauw meer. Ze reden ook niet zo snel meer.

Omdat hun snelheid bewust was begrenst vanwege hun onbetaalde nevenwerkzaamheden. De eens zo stoere schakelkasten met de schakelwielen waren vervangen door schakelstangen. Gelijk aan de schakelstangen van series sommige gelede wagens.
Er was een groot verschil met hun oudere onverbouwde familieleden. Een bestuurder van de H54 of H55 zat tenminste veel comfortabeler op een tramzetel dan in de onverbouwde tijd toen ze gewoon stonden. En net zoals ‘toen’ met de vooroorlogse railstofzuigers en de later aangeschafte Rr 3 zag je de railtweeling heel vaak met de blaadjestijd. Maar dat was wel te begrijpen. Want beide groene vrienden maakten dus de rails schoon. Ik zit me alleen af te vragen, waarom beide trams groen gekleurd waren. Zou blauw, grijs of geel niet mooier gestaan hebben als materieelkleur?

Had het misschien bewust te maken met het imago? Was groen misschien de kleur van een schoner milieu? Bij de H54 en H55 werden de oorspronkelijke trucs vervangen door twee draaistellen. Dus stel, dat je meegereden zou hebben, dan was van een blauwen herinnering niet veel meer over zijn. Het waren heel andere trams geworden. De eerdere familieleden, de Rr1 en Rr2, waren ook bijzonder. Als zij aan het werk waren, was op de bovenkant een dikke walm te zien, die bestond uit opgezogen en weer uitgeblazen stof! Maar het leek net een uitlaatgas. Als je erover nadenkt, moet je toch toegeven, dat een deel van deze uitstoot toch weer in de net schoon gezogen rails terecht moest komen. Ik heb die gegevens niet, maar wat zouden de routes geweest zijn van deze H54 en H55? Want de neerslag was over het hele Amsterdamse tramnet hetzelfde. Behalve misschien bij de vrije trambanen.

Destijds zag je ook de voorgangers van de H54 en H55, de Rr 3 en de Rr 2 door Amsterdam racen. Later werd het alleen de Rr 3. Natuurlijk zijn deze werkwagens net zo interessant als hun publieke collega’s, maar niemand sprak over deze bijzondere Amsterdamse trams. Natuurlijk omdat ze niet op de lijnen 3, 7 of 10 reden. Maar het bleven wel trams. Hun stalling was de Remise Havenstraat, waar ze bescheiden op een bijna niet gebruikt spoor stonden te wachten tot de boomblaadjes weer gingen vallen. Jaar in, jaar uit. En de H54 en de H55 stonden als jonge honden te popelen om hun bijdrage te leveren aan de Amsterdamse tramrails. Of misschien is het wel andersom.

Bijna aan het eind van dit verhaal moet ik toch niet de tijdelijke sponsor vergeten van beide stofzuigers, het Tuincentrum Wielinga. De reclame-uitingen waren gedurende een aantal jaren op H54 en H55 aangebracht. Sinds het sponsoren van de H54 en H55 zijn de planten in het tuincentrum veel sneller gaan groeien! En iedere keer als de planten bloeiden, klonk er natuurlijk weer een bel. Eigenlijk zijn de blauwe (groene) wagens, die hun officiële leven het langst hebben kunnen rekken. Voor mijn gevoel waren het nog nieuwe werkwagens, terwijl ze toch bijna 30 jaar oud waren. Als je hun echte tramleven daarbij optelt, kom je aan een respectabel aantal (ongeveer 75) jaren!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker