Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 174

Share |

DIE VRESELIJK LELIJKE PLAKCIJFERS (051112)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Het GVB heeft in de 60-er jaren met regelmaat, toevallig en zeer bescheiden, experimenten uitgevoerd met andere type wagencijfers dan we gewend waren. Natuurlijk waren er ook andere, veelal technische probeersels, waar wij, de hobbytram kleuters, niets van wisten.


576 LIJN 7 FREDERIKSPLEIN

Je vermoedde wel eens wat en af en toe vernam je ook bevestigingen van oudere, meer ervaren hobbygenoten. Op een moment werd er gesproken over vetvangers, die als experiment op het dak van een blauwe waren geplaatst. Vetvangers? Snackbartaal?? Nee, het ging hier over het beugelvet, dat altijd bij onder meer regenachtig weer naar beneden kwam en de trams (én de wachtende passagiers op de haltes) vervuilde. Het was een soort afdakje bovenop de tram.


576 LIJN 17 SURINAMEPLEIN

Soms waren de andere positie van de wagencijfers ook toevallen, waar de kranten niet echt vol van stonden. Het meest bijzondere waren bijvoorbeeld de cijfers op het front van enkelgelede 576. Het waren dezelfde cijfers als bij de andere geledes, maar ze stonden op een veel lagere plaats dan gebruikelijk. Het leek plotseling of de 576 een heel andere tram was geworden. Deze rare posities veranderden pas als de 576 weer eens naar de CW ging voor geheel andere doelen en de plek van de wagencijfers werd gecorrigeerd.


586 LIJN 27 CS

Dus hoe streng waren de plakvoorschriften? Een ander geval waren de experimenten met een geheel ánder cijfertype! De enkelgelede 574 was het jammerlijke proefkonijn. Het cijfertype was echt goedkoop uitziend en oerlelijk! Als hobbyist kon je al aanvoelen, dat dit cijfertype geen succes zou worden. Na een paar maanden was het experiment? gelukkig weer afgelopen.

En.....waarom zou je veranderen als iets uitstekend functioneerde, zoals jarenlang gebeurde. Dat het wijzigen van de juiste plekken voor veel ophef kon zorgen, was toen de vergeling van de geledes begon en de cijfers van de koppen van de geledes naar voor linksonder/rechtsonder verhuisden! Na protesten in- en extern gingen de cijfers weer naar de juiste plek voorop in het midden. Dat cijfertypes toch gemakkelijk en succesvol konden worden veranderd, bewezen de mooie cijfertypes op de gele en later de blauw-witte geledes in veel latere jaren.

Maar toen was de 574 geen 574 en ook geen 874 meer. Ook de gewone, gangbare cijfers veranderden wel eens massaal in de 60er jaren toen een ander cijfertype door het GVB wenselijk werd geacht. En waarom? Maar......het ergste waren de ergerlijke, tijdelijke, goedkope ‘plakcijfers’! Ze werden aangebracht als er een plastic plakreclame werd geplakt of er één slordig was verwijderd. Waardoor de verf en de cijfers van de trams waren beschadigd of niet meer zichtbaar waren.

Met deze kleine, oerlelijke plakcijfers leek het of de jongste GVB-bediende in de CW of de Hoofdwerkplaats naar Gebroeders Winter, of een andere kantoorboekhandel, was gestuurd om voor 7 en een ½ Euro een pakje ‘nieuwe’ plakcijfers te kopen. Hij mocht ze er ook zelf opplakken, leek het. Door het vervangen van de originele, statige, officiele wagencijfers door goedkoop uitziende plakcijfers werd het principe van de strenge, ambtelijke autoriteit van het GVB verlaten.

Vooral bij de 725-ers leek het alsof alles op deze tramserie helemaal niets meer mocht kosten, omdat ze op korte termijn zou worden afgevoerd. Wat waarschijnlijk ook zo was. Behalve de 767. Soms ook was de beschadiging zo erg, dat er maar TWEE van de DRIE cijfers over waren gebleven of ze werden er bewust afgehaald. De 782 bijvoorbeeld was daardoor de 78 geworden of de 734 de 73. Tramcijfers waren en zijn voor veel hobbyisten van wezenlijk belang. Dus om daar mee te experimenteren is helemaal geen goede zaak. Als het GVB een waarderingsrapport zou hebben ontvangen, hadden ze voor deze ernstige gevallen van slordigheid en smakeloosheid een geplakte 1 op hun rapport gekregen. U hoort er nog van........

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker