Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 64

Share |

DIENSTWAGENNUMMERS (010610)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

‘Vroeger’ was het gebruikelijk, dat je op elke tramwagen, die in dienst was, je achter de voor- en achterruit je het dienstwagenbordje kon waarnemen. Zodat die tramwagen op een bepaalde lijn de juiste plek had.

 

Uiteraard konden echte hobbyisten daar ook uit opmaken hoeveel wagens een bepaalde lijn had en buiten de spitsuren kon je gelijk zien welke wagens er niet reden. Deze dienstwagennummers waren van ijzer, zwart geschilderd en in wit was daarna het nummer aangebracht. Je kent ze misschien nog wel. Toen in de jaren ‘60 de handen van bepaalde passagiers wat losser zaten, werd het bordje wat op het achterbalkon zat, weggelaten.

 

In de Testadagen werden deze bordjes vervangen door het huidige nummersysteem. Nu zitten de bordjes altijd in de tram en door de bestuurder wordt het juiste nummer gekozen. Deze ‘oude’ bordjes werden zowel bij de tram als bij de bus gebruikt. Als de tramwagen naar de remise ging, werd het dienstnummer en de rijtijdentabel door de bestuurder ingeleverd.

 

Deze bordjes bepaalden bijna het bestaan van veel tramhobbyisten. Heel geheimzinnig met een klein papiertje en een potloodje stonden zij op strategische punten van het net alle wagennummers en de dienstnummers te noteren. Ik zou nu nog wel eens deze lijstjes willen inkijken. Als ze tenminste echt bewaard zijn. Op deze lijstjes zou je dan kunnen waarnemen wat voor leuks er allemaal reed in de 50-er en 60-er jaren. Met een goede fantasie zie je dan zo al deze historische tramstellen aan je voorbij gaan. En dan zie je, dat het allemaal echt gebeurd is. Echte liefhebbers hadden op het eind van de dag een dikke 150 tramstellen genoteerd.

 

Er waren liefhebbers bij, die dat opschrijven iedere dag deden. Zo had iedere hobbyist zijn eigen specialiteit. Als ze ze echt hebben bewaard, moet dat een enorme hoeveelheid papier zijn. Met een grote historische waarde. Voor tramliefhebbers. Het meest opvallende bij de tramhobbyisten vond ik de geheimzinnigheid bij sommige tramjunks. Alsof een ander niet mocht weten, dat hij een bepaalde foto had en wat er op die foto stond. Alsof dat wat uitmaakte. Als je zo terugdenkt aan die leuke tramjaren met veel en leuke trams moet iedereen toch denken aan de enorme hoeveelheid trams van lijn 13 in de 50-er jaren. Hetzelfde geldt voor lijn 1 naar Osdorp in de 70-er jaren. En de jarenlange zelfde aantallen van 13 of 14 trams op de lijnen 3 en 10. Maar ook in de nieuwe eeuw zie je nog altijd veel trams op de lijnen 5 of 7 en lijn 14. De tramhobby heeft vele facetten. Natuurlijk gaat het om trams, maar iedere hobbyist heeft zijn eigen specialiteit. In de 60-er jaren was het natuurlijk fantastisch om mooie lijstjes te maken en daar decennia later over te dromen, maar het was ook heel erg leuk om de trams (en bussen) te fotograferen.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker