Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 84

Share |

ROOK, STROOM EN VONKEN! (011110)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Natuurlijk droom je er wel eens van, dat de tram waarin je zit per ongeluk de verkeerde kant oprijdt, omdat hij een verkeerd wissel neemt. Als je blijft dromen, komt je droom vanzelf uit. Zo zat ik een paar jaar geleden op het Rokin in een wagen van lijn 16, vanzelfsprekend vergezeld van mijn fotocamera, zo rond tien voor twee op terugweg naar mijn werk op de Vijzelgracht. We bereikten de Munt en de relatief nieuwe, maar wel vaste lijn 16-bestuurder zat ongetwijfeld met zijn gedachten ergens anders, want ‘klets’ zei het wissel en we reden de Reguliersbreestraat in!


Vijzelgracht

We hadden natuurlijk de Vijzelstraat moeten hebben! Alsof er niet meer dan een stofje in zijn rechteroog zat, pakte de bestuurder de microfoon en vertelde aan de tientallen lijn 16-passagiers in alle rust, dat we gratis een ommetje gingen maken door de Utrechtsestraat. En of de passagiers het niet vervelend vonden! Sorry! Tegenwoordig ben je bij de verkeersleiding overal te volgen maar in de jaren ‘60 was je dan plotseling verdwenen. Van dat soort gebeurtenissen kon ik nachten wakker liggen en ik moet eerlijk zeggen, dat me zoiets nooit eerder was gebeurd. Ja, ik was met een twee-asser wel eens door een wissel heengereden, waarna de bestuurder doodleuk weer voorzichtig achteruit reed. Ik keek ook altijd met grote ogen naar elke afsluiter, die twee gedeeltes van de bovenleiding splitst. Ik hoopte altijd, dat de bestuurder de afsluiter in de gaten had. Als je niet terugschakelde zag je aan de bovenleiding een grote vonk en voelde je in de tram een schok omdat de spanning heel kort wegviel. En ja hoor, het gebeurde wel eens, dat we precies onder zo’n afsluiter stil stonden en natuurlijk geen kant meer op konden. Of je wachtte op je opvolger of je duwde met de kracht van de collega’s je tram tien centimeter verder, waarna het probleem was opgelost.


Elandsgracht

Als je in de tram zit waar nooit wat gebeurt, denk je over dit soort dingen nooit na. Tot het wel gebeurt! Toevalligerwijze reed ik op een zaterdagmiddag met de auto (sorry) over de Vijzelgracht en er was paniek in de tent. Want net voor het Radio 10-pand was de bovenleiding gebroken. En vlak voor de bovenleidingbreuk stond een elektron van lijn 25!! In zo’n situatie mag er geen passagier de tram uit, omdat je dan het risico loopt contact te maken met de bovenleiding. Zelfs via de tram. En bijna 700 volt is te veel voor een mensenlichaam. Behalve als je een robot bent. Het zag er ook een beetje eng uit, omdat de gebroken bovenleiding rookte en vonkte en alle kanten op sloeg. De bovenleidingbreuken is een regelmatig terugkerend schouwspel in het mooie Amsterdam. Als zoiets net is gebeurd, zie je in de buurt van de bovenleidingbreuk de bovenleiding over de hele straat walsen omdat de ophangspanning wegvalt. In het algemeen zijn deze problemen binnen een half uur, drie kwartier opgelost. Er is nog een tweede gevolg: trams kunnen in de buurt van zo’n breuk natuurlijk niet meer rijden. Dus binnen de kortste keren is de dienstregeling aan gort. De andere kant van het verhaal is weer, dat, zo lijkt het, in vrij korte tijd, na reparatie, alles weer op tijd rijdt. Voor GVB-ers zijn dit soort dingen rampzalig, helemaal als ze tijdens de ochtend of avondspits gebeuren. Je werkdag zal maar op deze manier een aanvang nemen. Terwijl je net je eerste kop koffie drinkt!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker