Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 18

Share |

Over lijnkleuren (300609)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Als je niet op de hoogte bent van de lijnkleuren weet je waarschijnlijk bijvoorbeeld niet, dat lijnkleur van lijn 3 geel is. En dat kleur van lijn 13 * wit is. En dat lijn 1 twee kleuren heeft, die diagonaal worden weergegeven: groen en geel. Als ‘normale’ Amsterdammer wist je natuurlijk destijds niet, dat het bijhouden van de juiste kleuren in de koplantaarns een heidens karwei voor de medewerkers in de remises moet zijn geweest.

Want het GVB maakte gebruik van glazen kleurenplaten, soms in latere jaren ook waren ze van plastic, om deze kleuren weer te geven, zodat ze in het donker goed zichtbaar waren. Want achter de glaasjes bevond zich een gloeilamp. En er was ook nog een schema om deze kleurenplaten met het lijnnummer weer te geven. Rechts voorop de tramwagen kwam het lijncijfer en links voorop de lijnkleur. Op het andere, tweede vlak van de koplantaarn volgde dan de kleur of het cijfer. In de Remise Havenstraat, maar ook in de Remise Lekstraat stonden al die kleurenplaten netjes langs de muur opgesteld. Tijdens de tweede wereldoorlog waren sommige van deze platen soms van zink met kleine gaatjes, die het licht konden doorlaten. Ik vroeg me in de 60-er jaren ook altijd af of die lijnkleurglaasjes nooit braken. En of het niet een heidens werk was al die glaasjes op de juiste plek neer te zetten. Helemaal als materieel moest worden verwisseld, bijvoorbeeld voor een bezoek aan de CW, was het helemaal veel werk. Of wanneer het materieel van lijn 10 plotseling op lijn 9 of lijn 24 moest rijden vanwege een voetbalwedstrijd. Na een dag moest alles weer worden teruggezet. Ook hier hebben de lijnfilms in zowel de drie-assers als de gelede wagens een heleboel werk bespaard. Tijdens dit werk voor de koplantaarns werd er in de remises gebruik gemaakt van houten ladders.

Vooral het verwisselen van de kopborden had veel inspanning nodig; de zijborden hadden minder inspanning nodig. Toen de winterdienstregeling van 1963 inging, waren er voor veel lijnen niet de juiste bordjes voorhanden. Zij volgden na enkele dagen. Het gold in het bijzonder voor de lijnen 1, 2 en 24. Toen later eens werd besloten om de 453 op lijn 17 naar Osdorp te laten rijden, waren de bordjes er dik op tijd. Alleen was de 453 de tweede dag weer verdwenen en kwam nooit meer terug. Toen ik, rond 1958, met een vriendje een keer naar de CW mocht, omdat zijn oom daar werkte, had deze voor mij een lijn 12-koersbord bewaard!

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER


5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Zoals we elders op deze site kunnen lezen, was de geschiedenis van de lijnkleurenglaasjes lang geleden begonnen. Aan het begin van de 20e eeuw. Toen de gelede wagens kwamen kon je aan de grootte van de kleuren zien, dat het GVB deze kleuren heel belangrijk vond. Hun oorsprong hadden ze, omdat veel Amsterdammers aan het begin van de 20e eeuw niet konden lezen. Enkele jaren geleden werden ze ook op de metrolijnen geďntroduceerd. Alleen niet in de afmetingen van de gelede trams uit de vorige eeuw.

* Lijn 13 heeft inderdaad 'wit' als lijnkleur. Maar moest in de koplantaarns de blauwe rand toevoegen vanwege de verkeerswet. Anders leek het 's avonds een normale witte lantaarn. Je kon vroeger ook duidelijker zien, dat de kleur wit was toen de grote kopkoersborden en de zijkoersborden nog helemaal wit waren. Kijk maar op de lijn 13-foto's.Tegenwoordig zijn deze details er niet meer. We moeten het nu doen met een kleine afbeelding in de richtingfilm.

Meer over lijnkleuren >>

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker