Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 19

Share |

Stadionextra's (060709)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Het was vanaf het begin van jaren ’60 altijd feest in de Watergraafsmeer als Ajax speelde. Dat vonden niet alleen de Ajax-fans, die in grote getale naar het Ajax-stadion in de Watergraafsmeer kwamen, maar ook de fans van de blauwe wagens. Want elke zondag om de veertien dagen werden er voor lijn 9 een flink aantal blauwen klaargezet om de vele Ajax-fans te vervoeren.

Ze reden niet de hele dag. Natuurlijk wel voor het begin van de wedstrijd en na het slot van deze gigantenstrijd. En samen met al de enthousiaste Ajax-fans was het best een gezellige boel in de Watergraafsmeer. Tijdens de voetbalwedstrijd werden de blauwe wagens, meestal afkomstig van lijn 3, uit de dienst teruggetrokken en in de dubbele eindlus van lijn 9 neergezet. Maar het slotfluitje van het voetballen had nog niet geklonken of de drie man personeel per tramstel, personeelsleden, die volgens het rooster ter beschikking hadden, werd opgetrommeld om met de collega’s al die Ajax-fans weer naar de stad te brengen.
Na aankomst op het CS ging het weer rechtstreeks naar de Remise Lekstraat. Deze sensatie herhaalde zich iedere veertien dagen. Waren in de Havenstraat niet altijd de glaasjes voor de koplantaarns beschikbaar, zowel lijnnummer als lijnkleur, in de Lekstraat leek alles voor lijn 9 wel in voorraad te zijn. Soms was ook de 9 een omgedraaide 6 of werd van de 6 een 9 gemaakt. Het werd natuurlijk helemaal super toen ook op lijn 24 blauwe voetbalwagens gingen rijden. En ook deze wagens kwamen uit de Lekstraat. In 1963 zette ook de Havenstraat blauwe wagens tijdens de spits op bijvoorbeeld lijn 24 in. Op de vaste lijnen reden ze natuurlijk al. In het begin waren de Lekstraatwagens niet helemaal juist ingetuigd. De 24 zat voorop rechts en de lijnkleuren zaten links.


Foto: Tom Mulder

Ik besloot ze een keer op een zonnige zondag om te draaien, waardoor ze wel goed in de koplantaarns zaten. Dat zag er veel beter uit en was mooier op de foto’s. Een paar weken daarna lag er een brief van de NVBS (Nederlandse Vereniging voor Belangstellenden in het Spoor en Tramwegwezen) in de bus waarin werd meegedeeld, dat ik was geroyeerd, omdat ik de relatie met het GVB had verpest. Dat nam niet weg, dat m’n foto’s er beter uitzagen. Tijdens de voetbalwedstrijden in het Olympisch Stadion stonden de extra trams in de Discusstraat op speciale opstelsporen. Als de wedstrijden waren afgelopen, gingen de trams naar de ‘instap’sporen op het Stadionplein, waar de voetbalfans konden instappen. Natuurlijk had niet alleen lijn 24 voetbaltrams.


Foto: Tom Mulder

Ook lijn 1 kende stadionextra’s maar die waren natuurlijk veel minder spectaculair. Het waren ‘gewone’ enkelgelede wagens. Het begin van de 60-er jaren kende nog wel meer bijzonderheden, toen voor de allereerste keer enkelgelede trams op lijn 25 werden ingezet. Het probleem van de enkelgelede trams was de capaciteit. Ze waren eigenlijk alleen bestemd voor de Leidestraatlijnen. Dit had te maken met de korte sporen op de bruggen. Het was ook vreemd, dat ze op zeer drukke tramlijnen als lijn 10 vast werden ingezet. Maar er was toen voorlopig geen alternatief. Die kwam er wel toen er meer dubbelgelede trams werden afgeleverd.

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER

5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Meer over stadionvervoer >>

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker