Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 171

Share |

LIJNENLOOP (230912)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Pak weg. Het is het voorjaar van 1957 en we doen een rondrit te voet langs enkele tram en buslijnen. Want het is toch mooi weer! We beginnen in de levendige en gezellige Spaarndammerbuurt waar buslijn 12 nu de baas is, nadat er anderhalf jaar geleden met leedwezen afscheid werd genomen van tramlijn 12 en de Siemens Schuckerts. Ik moet nog dagelijks mijn tranen drogen. Mede geïnteresseerden, tijdgenoten, weten dat op lijn 12 nu de 71-85-ers reden.


De 169 op lijn L - Nassauplein

Heel af en toe omgeruild met de 188-199 van lijn 14. Na een drie, vier weken werd deze ruil weer teruggedraaid. Op onze lijnentocht is de bijna kaarsrechte Lijn L de volgende ex-tramlijn, lijn 18. De 158-ers zijn hier al enkele jaren de baas. Het mooie van de omvormers was het brullende vertrek van het Nassauplein. De bussen met de Kromhout-halfautomaten reden schuin door de bochten op weg naar de Haarlemmerweg.


De 191 op lijn 12 - Oostzaanstraat

Op het Haarlemmerplein volgt voor ons, de vrijetijd wandelaars, een kort bezoek aan het eindpunt van één van de belangrijkste, drukste en populairste tramlijnen van het GVB, lijn 3 in de Planciusstraat. Het leek altijd of hier de beste trams en GVB-bestuurders de dienst uitmaakten. Zonder de ex-bestuurders van lijn 10 te beledigen. Want waren de hoge blauwen lijn 10 toch niet nog een fraktie beter en sneller? Het leek wel of lijn 3 de drukste tramlijn was van het Gemeente Vervoerbedrijf. Wandelend richting het CS gaan we toch even langs een ex-Gemeentetram-gebouw.


De 446 op lijn 10 - Van Hallstraat

De Remise Brouwersgracht op de hoek van de Vinkenstraat, het Haarlemmerplein en de Brouwersgracht. Hier en daar zijn nog wat fragmenten te ontdekken van de voor de tweede wereldoorlog grotendeels opgebroken rails op het Haarlemmerplein en op de Brouwersgracht. Na deze herinnering wordt al snel via Haarlemmerdijk en –straat de Martelaarsgracht bereikt. Waar de hoge AEG-ers en de piepkleine bijwagens van lijn 1 pus de 476-ers plus de middeninstapbijwagens van lijn 2 elkaar constant volgen richting het Stationsplein. Bijna ingeklemd tussen twee 1200-en van lijn 13.


De 1268 op lijn 13 - Hoofdweg

Van de andere richting kwamen de Utrechtenaren van lijn 5 met hun speciale fluitende geluiden, de blauwen van lijn 16 en de drieassers van de lijnen 4, 9, 24 en 25. Als we een half jaar eerder waren geweest, hadden we de losse drieassers van lijn 17 kunnen tegenkomen. Terwijl wij de Martelaarsgracht oplopen, gaan wij enthousiast via de Nieuwe Zijds Voorburgwal op weg naar de Spuistraat. Of ik moet eigenlijk schrijven naar de voormalige drukke eindhalte van de NZHVM. De trams naar Haarlem en Zandvoort vertrokken hier via de Rozengracht, de Admiraal de Ruyterweg en de Haarlemmerweg. Eerst ook nog, tot 1954, naar Sloterdijk met de losse motorwagens.


De 307 op lijn 5 - Amstelstation

De Spuistraat is een tamelijk smalle straat en het was daarom wonderlijk om de grote tramstellen van de NZH daar tegen te komen. De eindhalte was niet meer dan een piepklein half houten open wachthuisje en een afdak gemonteerd tegen een normaal straatpand. Het allermooiste was als de gigantische NZH-stellen van de Spuistraat massaal de Raadhuisstraat inbogen óf andersom! Dat kwam natuurlijk door de grote lengtes van het materieel. Vergeleken met het GVB-personeel waren de NZH-ers toch heel andere mensen. Het is bijzonder, dat de eindhalte van de NZH-trams eerst tientallen meters verderop lag.


De 504 op lijn 17 - Postjesweg

De NZH-trams moesten eerst de Gemeentetramsporen op het Spui kruisen. Kun je je voorstellen wat dat voor een mooi geluid gaf van de draaistellen over die dubbele rails van het Spui. Ik kan me voorstellen, dat er destijds, in de 20-er jaren, is besloten de eindhalte van de NZH iets naar voren te halen, waardoor het GVB geen last meer had van die lange NZH-trams, die de lijnen 1 en 2 waarschijnlijk regelmatig stoorden. Maar misschien was dat andersom ook wel het geval..........Volgende keer nog meer herinneringen.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker