Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 62

Share |

TIJDELIJK DEFINITIEF (170510)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Er zijn drie gebeurtenissen in de 50-er jaren, die me tot op de dag van vandaag zijn bijgebleven. En, hoe kan het ook anders, ze hebben alle drie met de tram te maken. Allereerst was daar de vernieuwing van de Kattenbrug, de brug over de Kostverlorenvaart, waar de wagens van lijn 10 overheen reden.

De oude brug was maar een smal houten bruggetje. De vervanging van deze brug was het tegenovergestelde van dit oude bruggetje zonder bovenleiding. Het werd voor die dagen een brede moderne brug, waar natuurlijk lijn 10 vanaf de eerste dag op 16 oktober 1954 nu met bovenleiding weer feestelijk overheen reed. Een paar jaar later was het weer raak toen de brug in de Marnixstraat over de Brouwersgracht werd vernieuwd. Toen werd lijn 3 ingekort tot het Frederik Hendrikplantsoen. Daar kon je overstappen op de autobussen van (volgens het conducteurstempel) lijn 3E, die je heen via de Marnixstraat en terug via de Marnixkade en het Marnixplantsoen en het Frederik Hendrikplantsoen naar je bestemming brachten. Die lijn 3E-bussen van de serie 126-157 hadden niet eens een lijnaanduiding en waren zelfs in 1956 al antiek. Hun tijdelijke eindpunt hadden zij aan het Frederik Hendrikplantsoen naast de trams van lijn 3.


In 1952 is de brug over de Kattensloot nog de enige brug zonder bovenleiding.
Fotograaf onbekend.
zie ook Lijn 10

Weer daarna was het weer feest en werd de hele Frederik Hendrikstraat geasfalteerd. Heel voorzichtig reden de trams van lijn 3 over de losse rails op houten blokken van het Frederik Hendrikplantsoen. Het meest opmerkelijke vond ik eigenlijk de tijdelijke inkorting van lijn 3 tot het Frederik Hendrikplantsoen tijdens de zomerdienst van 1962 zonder dat daar fysiek enige reden voor was. De door het GVB gegeven reden toen was personeelsgebrek!
En voor lijn 3 werd een geheel nieuwe buslijn in het leven geroepen, lijn 6, die toen werd geëxploiteerd met bussen van de serie 33-52. De films van de bussen lieten ook lijn 6 zien. Dat soort vreemde, tijdelijke maar officiële zomerlijnen hebben we eigenlijk daarna nooit meer gezien. Het werd trouwens een stuk rustiger in die hoek van Amsterdam.


De nieuwe brug over de Kattensloot oogt moderner dan zijn voorganger.
Prentbriefkaart.
zie ook Lijn 10

Veel later zijn er nog wel eens tijdelijke lijn 3-inkortingen geweest om verschillende redenen, die het tramverkeer onmogelijk maakten. Die hele tramhoek zou er heel anders hebben uitgezien omdat er plannen bestonden om lijn 9 via de Haarlemmer Houttuinen naar het Frederik Hendrikplantsoen te verlengen. Maar dat plan ging niet en later kon niet doorgaan, omdat de hele trambaan in de Haarlemmer Houttuinen was verzakt. De autobussen en ander zwaar wegverkeer hadden de trambaan te veel aangetast. Of dat ook het eindpunt voor deze verlenging betekent, valt te bezien.
Een jaar of zeven terug is er in de Amsterdamse politiek over gesproken het busverkeer zoveel mogelijk te beperken. Het GVB zou dan alle bussen uit de binnenstad terugtrekken. Maar definitieve Amsterdamse beslissingen zijn eigenlijk nooit definitief. Daarom blijft Amsterdam de leukste stad van het land. Al is het alleen maar vanwege de vele trams.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker