Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 118

Share |

LIJN 20: bijna 15 jaar geleden! (180711)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Het leek wel of de trambelangstellenden van crisismanager Jonkheer Andre Testa, eerder werkzaam als directeur van de NZH, op 25 maart 1997 een mooi tramcadeau leken te krijgen in de vorm van een echte tramlijn onder het wonderbaarlijke lijncijfer 20! Eerder zou de lijn het cijfer 8 (een dubbele cirkel...) krijgen, maar vanwege het negatieve oorlogsverleden van de toenmalige lijn 8 kwamen er veel protesten, waardoor 8 werd veranderd in 20.

Het scheelde maar een haar of lijn 8 had zijn frequente rondjes rond het Amsterdamse centrum gedraaid in plaats van lijn 20. Onder meer met de VVV in Amsterdam werd de afspraak gemaakt om gedurende drie jaar bij wijze van proef en gedeeltelijke financiering door het bedrijfsleven een soort toeristische tramlijn te starten, die in beide richtingen een cirkel rond het Amsterdamse centrum draaide.

Naast lijn 20 heette de tramlijn, afhankelijk van de richting, ook CIRCLETRAM A en CIRCLETRAM B, namen die eigenlijk alleen maar voor verwarring zorgden. Afhankelijk van de rijrichting. Vanaf de eerste dag stond het personeel onder grote druk en werden er zelfs instructeurs als bestuurders ingedeeld.

Lijn 20 opereerde 7 dagen per week tot in de vroege avond, waarna de tramlijn weer in de Remise Lekstraat verdween. Behalve de toeristen zouden natuurlijk ook de ‘gewone’ Amsterdammers tegen het normale tarief van deze tramlijn gebruik kunnen maken. Want bijvoorbeeld ’s winters zijn er natuurlijk nauwelijks toeristen te vinden in Amsterdam.

Vanzelfsprekend moest het GVB zich in allerlei bochten wurmen om zo’n lijn voor elkaar te krijgen en te houden. Er moesten vlug nog railwerkzaamheden plaatsvinden, Leidseplein en Van Woustraat, en wissels werden, indien nodig, elektrisch gemaakt. Er volgde ook nog een uitgebreide marketingactie om lijn 20 bij de toekomstige passagiers bekend te maken. Belangrijke toeristenpunten werden aangedaan zoals het Leidseplein en de Dam, die eerst kruiselings werd gepasseerd. Na enkele maanden werd lijn 20 rond de Dam weer rechtgetrokken.

Ondanks zijn 3-jarig bestaan werd het aantal passagiers voor lijn 20 niet voldoende om een continuering te rechtvaardigen. Op 23 september 2002 viel het doek voor lijn 20! Meestal waren de trams maar zeer matig bezet geweest. Het was opvallend, dat lijn 20 op voor de hand liggende trajecten door het centrum van Amsterdam veel drukker was dan op andere. Er werd op het toenmalige lijn 7-eindpunt Plantage Parklaan personeel gewisseld, waardoor er plotseling lange wachtpauzes voor lijn 20-passagiers ontstonden! Een ander opmerkelijk feit was, dat uitsluitend 780-ers door het GVB zouden worden ingedeeld omdat alleen in die serie de richtingfilms waren aangepast.

Binnen de kortste keren verschenen echter ook (tijdelijk) de 602-ers, 635-ers en de 725-ers. Die series hadden niet de juiste bestemmingsfilms. Lijn 20 had een paar maal ook grappige routewijzigingen toen bijvoorbeeld een paar dagen de Leidsestraat werd bereden wegens railwerkzaamheden op andere punten van de route. Na verloop van tijd begonnen de Amsterdammers een beetje aan lijn 20 te wennen, maar toen was het al te laat.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker