Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 137

Share |

TUSSEN RAILS EN BOVENLEIDING (271111)
door en met foto's (tenzij anders vermeld)van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

1962 of 1963 is voor mij nog steeds ‘gisteren’ en niet een halve eeuw geleden. Als je er nog eens 50 jaar afdoet, zit je wel bijna in de middeleeuwen. Ik schrijf dit omdat een serieuze tramkenner mij verblijdde en verraste met enkele bewaarde exemplaren van ‘Tussen rails en bovenleiding’.

Henk Graalman had ze bewaard, terwijl hij tegenwoordig in Australië woont. Niet om de hoek. Ik ben hem er erg dankbaar voor! ‘Tussen rails en bovenleiding’ was een wekelijks verschijnende gestencilde tramkrant, die ik een halve eeuw geleden uitgaf. In die tijd was ik een heel serieuze tramhobbyist, die 26 uur per dag met de GVB-trams bezig was. Nu heb ik een paar feiten nog eens onder elkaar gezet. Over 50 jaar doe ik dat nog een keer. Daar gaan we:

Augustus 1963.

  • Motorwagen 557 is, na geruime tijd buiten dienst te hebben gestaan, weer in dienst gesteld. Hij is geheel gereviseerd. De eerste dag reed hij als 1e dienstwagen op lijn 3 (10 juli jl.)

  • In de werkplaatsen aan de Tollensstraat zijn de 3-assers 494, 516 en 520 voorzien van rijtuignummers van het nieuwe type. Ook ‘hoge blauwe’ motorwagen 460 kwam voorzien van deze nieuwigheid zijn diensten weer rijden op lijn 10. Enige weken hiervoor had de 460 een aanrijding op het Marnixplein, waarbij de uitgang min of meer ernstig werd beschadigd.

  • Op 5 juli jl. heeft motorwagen 458 (+ bijwagen 808) enkele ritten als 6e dienstwagen op lijn 9 gereden. Omstreeks 17 uur werd hij vervangen door de drie-asser 514+(951-1000). Wij hebben van deze bijzondere gebeurtenis tot onze spijt geen foto’s kunnen maken, echter zijn wij in het bezit van een negatief van de 458 als 3e extra tijdens een voetbalwedstrijd in het AJAX-stadion. Hiervan zijn afdrukken te bestellen via nummer 2352. De foto is gemaakt op 5 mei van dit jaar en de wagen bevindt zich op de Middenweg.

  • Voor de tweede maal heeft enkelgelede motorwagen 574 op lijn 17 dienstgedaan. Dit keer op 8 juli alsa 13e dienstwagen. Hij reed alleen in de avondspits.

  • Op zondag 14 juli jl. reden i.v.m. een voetbalwedstrijd in het AJAX-stadion 6 extra’s + 2 extra-extra’s. De laatste kwamen na de wedstrijd de gelederen van tramlijn 9 versterken. De 6 extra’s waren blauwe wagens van lijn 10, t.w. 459+778 (E1), 465+721 (E2), 465+793 (E3), 469+793 (E3), 468+810 (E4), 475+733 (E5), 473+815 (E6). De twee extra-extra’s waren dubbelgelede motorwagen 626 en drie-assige trein 535+(951-1000). Van alle extra’s zijn door ons foto’s gemaakt en zullen t.z.t. aangekondigd worden.

  • Al herhaalde malen is het voorgekomen, dat er motoren van drie-assige wagens op lijn 3 zijn doorgebrand. Bij motorwagen 540 was deze verbranding zo ernstig, dat de brandweer er bij gehaald moest worden.Dit allemaal ten gevolge van overbezetting van deze op de drukke ringlijn rijdende drie-assige treinen. Bij de 8-minuten frequentie die deze lijn ’s morgens (buiten de spits) heeft, is het voor het personeel onmogelijk met deze langzame wagens op tijd te rijden. Hierdoor gaat dit personeel proberen d.m.v. sneller rijden deze tijd in te halen. Met het gevolg dat er van de 3-assers te veel gevergd wordt. Als men dan ook een blik in de Centrale Werkplaatsen werpt, ziet men, dat er altijd minstens drie 3-assers van lijn 3 ter reparatie daar aanwezig zijn. Het gevolg hiervan is, dat er een tekort aan 3-assers ontstaat en er een enkele maal een blauwe wagen op lijn 3 rijdt.

Aldus naar waarheid opgetekend in augustus 1963. Ondanks een reis naar Australië (en terug) zijn de feiten niet veranderd.

Via deze link kunt u bladeren in het gehele nummer van december 1963.
(klik op de rechterboven of -onderzijde van het blad om een pagina om te slaan)

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker