Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 97

Share |

ONBETAALDE GVB-BESTUURDERS (310111)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Het Amsterdamse museumbestand is in vergelijking met andere tramsteden in binnen- en buitenland maar bijzonder mager. Vergelijk de zeer arme Amsterdamse verzameling maar eens met bijvoorbeeld de zeer rijke Brusselse collectie! Ik zou een overzicht kunnen geven van Amsterdamse trams, die we niet hebben bewaard. Maar dat zou niet eens in de nieuwste computer passen.

Ik herinner mij wel, dat de toenmalige directie van het GVB oude trams maar oude trams vond en niet de moeite waard om te bewaren en hobbyisten werden zeker niet of nauwelijks serieus genomen. Er bleef dus bijna niets bewaard van de boeiende honderden oude Amsterdamse trams uit de eerste helft van de vorige eeuw! In de jaren ‘50 stond Union 111 jarenlang in een van de remises om mogelijk een museale bestemming te krijgen.

Een paar jaar later kwam toch de opdracht om hem te slopen. Veel Unions werden gesloopt in De Kwakel maar ook in Diemen. In de directe omgeving van de Gammavestiging. Gelukkig ging Union 144 naar het Spoorwegmuseum. Er was ook nog een kleine privétramverzameling bij de heer Kuhne in Weert. Het gold destijds niet voor de twee-assige bijwagens (717-825) en een enkele motorwagen (401, 1236), waar destijds in de zestiger jaren, nadat het twee-assige materieel buiten dienst ging in Amsterdam niet eens plaats was en ze daardoor in weer en wind werden ‘gestald’ op de overbodige sporen van de bloemenveilingen in Bovenkarspel in Noord-Holland.

Tussen de laadsporen kon je zo in een hele rij Amsterdamse trams stappen. Het zag er toen allemaal heel verdrietig uit. Gelukkig was de mentaliteit van de Noordhollanders toen nog niet zo vernielzuchtig. Een groot compliment is op zijn plaats voor de hobbyisten, die wel hebben doorgezet! Behalve dat de hobbyisten bijzonder fanatiek waren, begon ook langzamerhand de mentaliteit binnen het GVB veranderen.

Tot in het absurde! Eerst kon er in Amsterdam helemaal niets en daarna kon er plotseling alles!!Je zag in de 90-er jaren regelmatig sympathieke trambelangstellenden als bestuurders op gewone dienstwagens van lijn 10 rijden en passagiers vervoeren! Waarvoor ze overigens wel een opleiding hadden gevolgd. Voor deze werkzaamheden voor het GVB werden zij overigens weer niet betaald! Vaak reden de hobbyisten gewone diensten op gewoon materieel.

Je kwam ze op het hele Amsterdamse tramnet tegen, vooral als er bijvoorbeeld personeelsgebrek was door een tentoonstelling in de RAI. Maar soms ook bemanden zij zeer opvallende trams! In Amsterdam kwam je toen trams tegen uit Rotterdam en Den Haag. Vrijheden voor hobbyisten die we natuurlijk in eerdere stadia volkomen onmogelijk hadden gehouden. Later werden alle vrijheden door een nieuwe directie weer helemaal teruggedraaid.

Dat gold ook voor het gebruik van de oude Centrale Werkplaatsen aan het Kwakersplein. Eerst werden ze gedeeltelijk gebruikt als stallingruimte en werkplaats voor het museummaterieel. En plotseling moest alles weg, omdat er een nieuwe bestemming was voor de oude CW. Door de hobbyisten is een lange en felle strijd gestreden met het Amsterdamse gemeentebestuur. We zijn nu een aantal jaren verder en met de CW is verder niets gebeurd……Ook niet met de bestemming!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker