Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 195

Share |

WAT IK ALLEMAAL HEB MEEGEMAAKT (010913)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Het begint natuurlijk met de grootste tramklap van de 20e eeuw op 6 april 1956 toen de 453 (+828) van lijn 3 in aanrijding kwam met een grote blauwe Scania vrachtwagen + aanhanger. De aanrijding gebeurde op de brug van het Marnixplein. Zonder te overdrijven, kan ik rustig neerschrijven, dat de aanrijding de schuld was van de ‘nieuwe’ inmiddels helaas overleden net trambestuurder geworden (toen nog met conducteursterretje op zijn pet).


453 LIJN 27 CS

Het GVB wilde de kranten en zichzelf heel andere dingen laten geloven. Zoals de schuld van de klap, die bij de vrachtwagenchauffeur zou hebben gelegen. Maar de Scania was de kruising al bijna gepasseerd bij de aanrijding. Maar de ‘hoge’ blauwen hadden nieuwe schakelkasten gekregen, waarmee anders moest worden geschakeld. Omdat de ‘slag’ van het rij en remgebied ruimer was, ging het goed mis.


618 LIJN 17 DIJKGRAAFPLEIN

De aanrijding vond plaats op de staart van de vrachtwagen. Het hele voorbalkon was door de aanrijding verdwenen. Net zoals de bestuurder en de enige passagier, ondergetekende. De vrachtwagen reed rustig door en werd pas verder op de Nassaukade door enkele PTT-ers aangehouden. De vrachtwagenchauffeur had niets gemerkt en had gedacht dat de herrie door de kruising/rails was gekomen.


432 LIJN 27 HOOFDWEG

Zonder te willen overdrijven,is de aanrijding de afgelopen 56 jaar niet meer uit m’n geest geweest. Tijdens mijn actieve tramperiode was er natuurlijk bijna dagelijks de confrontatie met de 453. Hij groette me nog wel vriendelijk en geneerde zich een beetje. Maar ook tijdens m’n tramjaren daarna speelde de 453 een belangrijke rol tijdens mijn tramactiviteiten. De 453 zorgde natuurlijk voor veel herinneringen en veel rumoer! Maar dat gold ook voor m’n andere tramwerk, zoals m’n tramfoto’s in de verschillende dagbladen, zoals Het Vrije Volk, het Parool, het Algemeen Handelsblad en de Telegraaf.


453 LIJN 17 HAVENSTRAAT

Van deze kranten bestaan er nog maar twee! Wie had dat kunnen denken? De krantenfoto’s waren misschien wel heel leuk, maar de ECHTE gebeurtenissen waren voor mij net zo belangrijk als de landingen op de Maan. Zoals de aanleg van de tramlijn naar Osdorp en de komst van de lijnen 17 en 27. Of de wagenloop wijzigingen in de eerste helft van de 60-er jaren toen de blauwen op (bijna) alle lijnen verschenen. Daarnaast speelde m’n eigen gestencilde tramkrantje een belangrijke rol, waardoor gemakkelijke en bijzondere contacten binnen het GVB ontstonden.


611 LIJN 24 ONTSPOORD NA AANRIJDING 30 SEPTEMBER 1962

Want hoge GVB-ers lazen m’n tramkrantje ook! En stelde me vragen daarover of liever gezegd werden door hen m’n bedrijfsteksten gecorrigeerd. Het kon niet beter. Het was de manier binnen te dringen in dat geheimzinnige, imposante tram en busbedrijf, waar toch gewone, aardige mensen bleken te werken. Vooral het GVB-hoofdkantoor aan het begin van de Overtoom leek voor mij een soort dreigend niet binnen te dringen Kremlin van Amsterdam.


BOVENLEIDINGMONTAGEWAGEN TUSSENMEER

Want daar werd al het verschrikkelijke voor het Gemeente Vervoerbedrijf bedacht. Of beter: daar werd bepaald dat bepaalde populaire trams het bedrijf meedogenloos zouden verlaten. Er stond uiteraard een dreigende portier bij de ingang. Hij had geen handboeien en een geweer bij zich. Maar wel een dreigende blik om binnendringende brutale Amsterdamse straatjongens tegen te houden. Het mooist vond ik het uniform van die dreigende portier. Hij zag er uit als een gewone GVB-conducteur van lijn 3. Omdat hij hetzelfde uniform als alle andere GVB-conducteurs aanhad. Ik zou hem bijna verzoeken bij de volgende halte te willen stoppen.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker