Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 42

Share |

De mooiste en meeste defecten (281209)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Als er in moderne tijden een serie trams was, die erg populair was bij trambelangstellenden was dat de LHB-serie 725-779. Linke Hofmann Busch in Salzgitter in Duitsland was de fabriek van deze prachtige tramserie.

Of ze ook populair waren bij het GVB is zeer de vraag. Maar misschien ook wel. De trams werden in ieder geval slecht gebouwd en er werd van kwalitatief slecht materiaal gebruikt gemaakt. De 725-779 werden afgeleverd in 1974 en waren rond 2003 afgevoerd en helemaal gesloopt. Afgezien van een enkele museumwagen.


foto Tom Mulder


foto Tom Mulder

Je kunt rustig stellen, dat deze tramwagens handenvol geld hebben gekost. Want toen het GVB officieel begon met buiten dienst stellen, was een flink deel van de tramwagens al lang afgevoerd. De afvoer was eigenlijk al begonnen in 1991, toen de wagens net zestien jaar oud waren. Natuurlijk waren er ook erg zware schadegevallen bij.


foto Tom Mulder


foto Tom Mulder

Toen in de jaren 90 bijvoorbeeld de 747 werd afgevoerd en deze wagen met een grote rode stip op het front buiten dienst stond op het buitenterrein van de Remise Havenstraat kon je zelf vaststellen, dat zowel in als extern de tram een opvallende slechte kwaliteit had. Met je hand drukte je zo gaten in de buitenbeplating en als je niet oppaste, zakte je zo met je voet door de houten! vloer. Toen het einde van deze trams werd ingeluid, was er al veel geld en moeite gestopt in ontelbare verbeteringen en reparaties.


foto Tom Mulder


foto Tom Mulder

Als er werd meegedeeld, dat het einde van de trams was gekomen, werd er vlak daarna verteld, dat sommige van de trams weer een kleine soort revisie met talrijke verbeteringen zou krijgen. Waarbij bijvoorbeeld de reclameplaten op de daken werden verwijderd omdat door roest deze platen niet meer veilig bleven zitten. Als daarbij werd verteld, dat deze verbeteringen er voor zouden zorgen, dat de resterende 725-779 nog vijf jaar langer zouden blijven.


foto Tom Mulder


foto Tom Mulder

Na bijna tien jaar waren ze er nog. Een lijst met verbeteringen zou niet eens op deze pagina’s passen. Ik noem bijvoorbeeld de verbeteringen voor een betere ventilatie bij hogere temperaturen. In de jaren ‘80 ging het verhaal, dat bij de bouw van de 725-779 een deel van de serie op een verkeerde plek in de fabriek in Salzgitter had gestaan, waardoor het staal zou zijn aangetast. Het is in ieder geval wel opvallend, dat bepaalde nummerreeksen van de serie veel sneller uit de dienst werden gehaald dan andere.


foto Tom Mulder


foto Tom Mulder

De hoge nummer van de serie leken het beter uit te houden dan de lagere nummers. Een aantal jaren geleden reed ik een avond op de 745, waarvan bekend was, dat er sommige niet oplosbare defecten waren in de remmen van de 745. Niet echt een veilig gevoel als je door de drukke binnenstad van Amsterdam rijdt. Hoewel door deze enorme hoeveelheid defecten het vertrouwen in de resterende trams uit de LHB-serie bijna nihil was geworden, werden tegen het eind van hun bestaan weer conducteurcabines ingebouwd! Je kunt eigenlijk stellen, dat geen enkele serie zo veel defecten heeft gehad als de 725-779. Als je dat allemaal vergeet was de 725-779 de allermooiste tramserie uit de Amsterdamse tramgeschiedenis..

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER

5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker