Tramcolumn
46
De Elektronen
(250110)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Het leek net of de
tramserie 670-724, afgeleverd vanaf november 1966, eeuwig nieuw was en
niet te vergelijken met de andere series, die een paar jaar ouder waren.
Ik zie ze nog komen, het waren plaatjes! Het leek ook altijd of deze
trams nooit wat mankeerden.
Ja, we wisten natuurlijk van
kleine reparaties of revisies en van een enkele forse aanrijding, zoals
de 683, en we wisten ook, dat zij een dagje ouder werden. Maar het
bleven altijd nieuwe trams. Bij sommige 670-724-ers gingen op het eind
bijvoorbeeld de plafondplaten los zitten. De andere series, zoals de
635-669, werden veel rumoeriger en krakeriger als ze reden. De 670-ers
bleven rustig, maar snel rijden en klonken als nieuw. Je hoorde niet
eens de schakelkasten, zoals bij hun oudere broeders en zusters. De
602-ers werden vanzelfsprekend ook ouder, zeker in jaren en zij verloren
zelfs hun rijstang en kregen een aantal jaren geleden een gangwiel. Het
leek net of de 602-ers daardoor in een klap oude trams werden. En er was
nog een ander probleem bij de oude series. Er was er letterlijk geen
enkel onderdeel meer verkrijgbaar. Aan de andere kant functioneerden zij
alsof het nieuwe trams waren. Net zoals trouwens hun voorgangers de
851-887. Maar zij legden het af door hun leeftijd. Zij gingen allemaal
richting de 45 jaren. De aflevering was begonnen in het voorjaar van
1957. Er was echter een probleem bij onze verloren broers en zusters.
Alle trams van de eerste gelede series werden stuk voor stuk minder
comfortabel voor de passagiers. Althans vergeleken met de nieuwe series.
Door het elektronische schakelsysteem bleven de elektronen erg prettig
rijden en remmen en waren ze gemakkelijk te besturen. De 670-ers bleven
eigenlijk hun hele tramleven gestationeerd in de Remise Havenstraat en
waren zij de vaste trams voor de lijnen 1,2,6,7,10,13,16,17 en 24.
DIASHOW TRAMS UIT DE SERIE 670-724
Maar op de Lekstraatlijnen zag je ze ook maar slechts in
zeer kleine aantallen en dus tijdelijk. Een enkele uitzondering
daargelaten. In de loop der jaren verbleven veel 670-ers voor erg korte
tijd in de Remise Lekstraat. Je kunt eigenlijk stellen, dat de
elektronische besturing van de 670-ers heel succesvol was na een erg
lange proefperiode van de 570 en de 652. Nog opvallender is het dat je
elektronische besturing daarna bij geen andere nieuwe serie terugzag of
dat ze bijvoorbeeld werden ingebouwd als vervanging in oudere series.
Het was als trambelangstellende bijna onbegrijpelijk, dat de 670-724
werden afgevoerd. Dat gebeurde in principe geleidelijk met uitzondering
van tien wagens, die bij Moerdijk werden gestald als reserve als de
Combino’s niet zouden voldoen. Wat je met tien elektronen uithaalt als
reserve voor de 155 Combino’s is voor mij nu nog een vraag. En waarom ze
niet naar Poznan gingen zoals hun voorgangers is een tweede vraag. Maar
ik denk, dat het sleutelwoord ook hier ‘onderdelen’ was.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |