Tramcolumn
33
De strenge winter van
62-63
(271009)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Hoewel ik mij de weerberichten van eind 1962 niet meer in
detail herinner, weet ik nog wel, dat ik toen dacht ‘het zal wel
meevallen’ met die winter. Dat dacht ik ook toen het op 30 december 1962
flink begon te sneeuwen. Nou, het viel helemaal niet mee en die winter
werd steeds heviger.
Om zo’n echte sneeuwzondag fotografisch vast te leggen
besloten mijn toenmalige tramvriend Karel Hoorn en ik op de fiets naar
het eindpunt van lijn 13 in Slotermeer te gaan om wat foto‘s van trams
in de sneeuw te maken. De sneeuw werd die zondagmiddag steeds heviger.
We voelden ons langzamerhand op een Russische toendra. We keken onze
ogen uit naar al die intense sneeuwval en al die besneeuwde trams die je
door de felle sneeuw en wind op deze winterse zondag nauwelijks kon
zien. En je kon echt geen hand voor ogen zien. Al snel ontstond op lijn
13 vertraging. De trage drie-assige stellen zullen een vertragende rol
hebben gespeeld, dachten we. Maar de echte oorzaak liet zich na enkele
minuten duidelijk zien. Op de Slotermeerlaan verscheen een GVB-tram, die
ik nog nooit in de Amsterdamse straten had zien rijden.
Ook andere Amsterdammers waren de Sv 2 waarschijnlijk nog nooit
tegengekomen. Ook een volgende keer zal er nooit meer in hebben gezeten.
Want vooraan in een file van dubbelgelede wagens en drie-assers reed de
Sv 2. Een in Chicago gebouwde GVB-sneeuwveger, die de overbodige sneeuw
voor de bestuurders van lijn 13 probeerde weg te vegen.

SV 2, Slotermeer, beginpunt van lijn 13,
30-12-1962
Foto Tom Mulder
We kenden de Sv 2, en ook de Sv 1, uit de remises. Beide
remises hadden er een. Door de typische Amerikaanse bouw van de
sneeuwvegers zagen de Sv 2 en de Sv 1 er indrukwekkend uit. Aan het
eindpunt van lijn 13 draaide de Sv 2 een sneeuwrondje en verdween al
sneeuwvegend weer in de Nederlandse sneeuw. Vanzelfsprekend werd deze
sneeuwzondag een dag om nooit meer te vergeten. De Sv 2 stond hoog op de
wielen vanwege de borstels. Dus de verschijning van een
Amerikaans/Amsterdams bouwwerk uit het begin van de 20e eeuw zullen
Karel Hoorn en ik nooit meer vergeten.


Winterse taferelen
foto Tom Mulder
De winter van ’62/’63 werd zo hevig. dat ik
een paar weken na de hevige Amsterdamse sneeuwval een dag naar Den Haag
ging en tussen Den Haag en Scheveningen en van de zeer comfortabele
800-en gebruik maakte. Enkele van die 800-en hadden draaistellen met
maar twee wielen. In tegenstelling tot hun meeste broers en zussen, die
vier wielen per draaistel hadden. Maar deze 800-en brachten ons naar het
winterse Scheveningse strand en zover we konden kijken zagen we alleen
maar……ijs! De hele Noordzee was zover we konden kijken bevroren.
VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN
TOM MULDER
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
Lees ook:
Werken aan de weg elders op deze site >>
 laat een berichtje achter |