Tramcolumn
34
De 602: de eerste Combino
(041109)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Het scheelde een
haar of er waren waarschijnlijk nooit Combino’s verschenen. In ieder
geval niet zoals nu gebeurde vanaf 1999/2000. En we hadden nog jaren
kunnen genieten van de aanwezigheid van de 602-634, de eerste
Amsterdamse serie dubbelgelede trams.

Als je je afvraagt
‘waar is dan de 601’, dan is hier het antwoord. De 601 heeft decennia
lang rondgereden in Amsterdam. Toen de enkelgelede trams 551(2)-587 aan
het eind van de jaren’70 werden verbouwd tot dubbelgelede trams werden
de wagens vernummerd in 851-887. De 551 heette toen 601 en draaide
‘gewoon’, sinds 1957, mee in de roosters van de dubbelgelede trams. Dus
toen de 602-634 werden besteld, was een 601 niet meer nodig, want die
was er al.

Vooral het verschil
in fabricage van de zijruiten van de 601 ten opzichte van de ruiten van
de 602-634 viel destijds op. Zelfs rond 1990 werd de 851 nog gereviseerd
en het was een beetje zonde, dat hij als een van de eerste trams naar
Poznan in Polen ging. Een pas gereviseerde 851, die naar Polen werd
weggegeven! Uiteraard hebben de 602-634 op alle lijnen gereden, behalve
uiteraard op de Amstelveense lijn 5. Ook de voorloper van de huidige
lijn 5, lijn 5 naar het Amstel Station, zag de 602-634 en volgende
series gelede trams nooit verschijnen. Ook op lijn 27 zagen de
passagiers nooit een 602-er of andere dubbelgelede wagens verschijnen.
Bij de 602 werd een ‘normale’ grote revisie uitgevoerd behalve dan dat
de filmkast, voorop de wagen, een aparte revisie onderging.

Die revisie was goed
zichtbaar. In de oude situatie bestond de filmkast uit twee delen. In
het grootste vlak was het lijnnummer zichtbaar. In het kleine gedeelte
bevond zich de richtingfilm. In de nieuwe situatie werden de films, leek
het, een. Dus zonder onderbreking. Deze grote revisie kostte tegen het
einde van de jaren 90 rond de 400.000,-- gulden Ook de andere wagens van
602-634 zouden op dezelfde manier worden gereviseerd. En de 602 zag er
schitterend uit! De directie van het GVB dacht daar anders over. Niet
zozeer ontstonden er problemen over het schilderwerk.

Maar revisiekosten
van 400.000,-- gulden per tram vond men wat veel voor een wagen van meer
dan veertig jaar oud. En onmiddellijk kwam er een opdracht voor
stopzetting van verdere revisies van de 602-634. Daarachter aan
ontstonden gesprekken voor de nieuwe trams. Het ging niet om vervanging
van het oudste materieel maar om de vervanging van alle oude gelede
wagens. Alleen de 780-816, de 901-920 en de 817-841 zouden blijven. Een
ingrijpende vervanging van oud materieel door 155 Combino’s.
VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN
TOM MULDER
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
Lees ook:
Werken aan de weg elders op deze site >>
 laat een berichtje achter |