Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 34

Share |

De 602: de eerste Combino (041109)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Het scheelde een haar of er waren waarschijnlijk nooit Combino’s verschenen. In ieder geval niet zoals nu gebeurde vanaf 1999/2000. En we hadden nog jaren kunnen genieten van de aanwezigheid van de 602-634, de eerste Amsterdamse serie dubbelgelede trams.

Als je je afvraagt ‘waar is dan de 601’, dan is hier het antwoord. De 601 heeft decennia lang rondgereden in Amsterdam. Toen de enkelgelede trams 551(2)-587 aan het eind van de jaren’70 werden verbouwd tot dubbelgelede trams werden de wagens vernummerd in 851-887. De 551 heette toen 601 en draaide ‘gewoon’, sinds 1957, mee in de roosters van de dubbelgelede trams. Dus toen de 602-634 werden besteld, was een 601 niet meer nodig, want die was er al.

Vooral het verschil in fabricage van de zijruiten van de 601 ten opzichte van de ruiten van de 602-634 viel destijds op. Zelfs rond 1990 werd de 851 nog gereviseerd en het was een beetje zonde, dat hij als een van de eerste trams naar Poznan in Polen ging. Een pas gereviseerde 851, die naar Polen werd weggegeven! Uiteraard hebben de 602-634 op alle lijnen gereden, behalve uiteraard op de Amstelveense lijn 5. Ook de voorloper van de huidige lijn 5, lijn 5 naar het Amstel Station, zag de 602-634 en volgende series gelede trams nooit verschijnen. Ook op lijn 27 zagen de passagiers nooit een 602-er of andere dubbelgelede wagens verschijnen. Bij de 602 werd een ‘normale’ grote revisie uitgevoerd behalve dan dat de filmkast, voorop de wagen, een aparte revisie onderging.

Die revisie was goed zichtbaar. In de oude situatie bestond de filmkast uit twee delen. In het grootste vlak was het lijnnummer zichtbaar. In het kleine gedeelte bevond zich de richtingfilm. In de nieuwe situatie werden de films, leek het, een. Dus zonder onderbreking. Deze grote revisie kostte tegen het einde van de jaren 90 rond de 400.000,-- gulden Ook de andere wagens van 602-634 zouden op dezelfde manier worden gereviseerd. En de 602 zag er schitterend uit! De directie van het GVB dacht daar anders over. Niet zozeer ontstonden er problemen over het schilderwerk.

Maar revisiekosten van 400.000,-- gulden per tram vond men wat veel voor een wagen van meer dan veertig jaar oud. En onmiddellijk kwam er een opdracht voor stopzetting van verdere revisies van de 602-634. Daarachter aan ontstonden gesprekken voor de nieuwe trams. Het ging niet om vervanging van het oudste materieel maar om de vervanging van alle oude gelede wagens. Alleen de 780-816, de 901-920 en de 817-841 zouden blijven. Een ingrijpende vervanging van oud materieel door 155 Combino’s.

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER

5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

Lees ook: Werken aan de weg elders op deze site >>

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker