MEDIATIJDLIJN AMSTERDAMSE TRAM 1927
door Cees Pot
e-mail:
ceespot@amsterdamsetrams.nl
1927
1 januari 1927
B &W hebben gereageerd op het voorstel van het raadslid Van den Bergh om
een nieuwe prijsvraag uit te schrijven met betrekking tot het
Rokinvraagstuk. Van den Bergh had voorgesteld aan de inzenders niet
vooraf de voorwaarde op te leggen, dat het water in ieder geval moet
verdwijnen, omdat er anders nooit een verkeersweg met voldoende breedte
voor de trambaan kan ontstaan. B & W menen dat voor een verkeersweg met
dubbelsporige trambaan tenminste 32 m nodig is, zodat er voor water
slechts een zeer smalle strook overblijft. Tevens kan bij een voldoende
breedte van het Rokin de vroegere tramhalte bij de Wijde Kapelsteeg in
ere worden hersteld. Zij zullen daarom geen nieuwe prijsvraag
uitschrijven.
3 januari 1927
Op de hoek van de Ferdinand Bolstraat en de 1e Jan Steenstraat heeft een
aanrijding plaatsgevonden tussen een tram van lijn 4 en een met paarden
bespannen vrachtwagen. De voerman werd op straat geslingerd en enkele
meters door de tram meegesleept. Hij werd met een bloedende hoofdwond
bewusteloos onder de tram vandaan gehaald en naar het Binnengasthuis
vervoerd. Van de tram werd het voorbalcon beschadigd.
7 januari 1927
De officier van justitie heeft gisteren 8 dagen hechtenis geëist tegen
een wagenbestuurder van een tram van lijn 17, die op 21 september bij
het viaduct Planciusstraat een broodkar had aangereden. Daarbij raakte
de 62-jarige broodbezorger beklemd tussen de tram en zijn kar, waarbij
hij een rib brak. Ten gevolge van dit ongeluk durft hij nu niet meer de
straat op.
Op 20 januari veroordeelt de rechter de wagenbestuurder tot een boete
van f. 50, of 20 dagen hechtenis.
11 januari 1927
De buurtvereniging Oud-Watergraafsmeer heeft een verzoek bij de
gemeenteraad ingediend om het beginpunt van lijn 9 op de huidige plaats
in de Linnaeusstraat te handhaven.
12 februari 1927
Volgens de NRC zullen binnenkort op de lijnen 7, 17, 19 en 20 de
eenmanwagens verdwijnen en door groot-model motorwagens worden
vervangen. De eenmanwagens zullen dan naar de lijnen 9, 10 en 23 gaan.
21 februari 1927
De afdeling Amsterdam van de Algemene Bond van overheids- en
semi-overheidspersoneel heeft een verzoek tot de gemeenteraad gericht om
lijn 3 op zijn huidige route te handhaven.
23 februari 1927
In 1926 was de tram de veroorzaker van 650 verkeersongelukken, ofwel 6,5
% van het totaal.
2 april 1927
In maart heeft de gemeentetram 11.342.000 passagiers vervoerd tegen
11.158.536 in maart 1926. In de eerste drie maanden van 1926 werden
33.014.00 passagiers geteld, tegen 33.229.122 in dezelfde periode een
jaar geleden.
14 april 1927
Bij de gemeenteraad is een groot aantal verzoeken binnengekomen, die
alle de wijzigingen in het tram- en busnet betreffen waartoe op 21
december 1926 besloten is. Het verzoek van de Coöp. Bouwver. “Ons
Belang” gaat over de buslijnen B en C, dat van de
Plantage-buurtvereniging over de wijziging van lijn 10. Een andere
woningbouwvereniging verzoekt buslijn A niet te wijzigen, de
buurtvereniging Overtoom en Omgeving wenst lijn 3 te behouden, de
buurtvereniging Oud-Watergraafsmeer wil lijn 9 niet kwijt, en dan zijn
er nog een aantal verzoeken van gelijke aard.
Bij de discussies in de gemeenteraadsvergadering van vandaag speelt
ongetwijfeld ook een grote rol, dat in het Algemeen Handelsblad een
vernietigend stuk is verschenen over de voorgenomen netswijzigingen.
Solkesz wil stelt voor alle verzoeken voor nader advies in handen van B
& W te geven. Ook Gulden vindt dat een goede zaak, maar stelt daarbij
ook de eis, dat in ieder geval de voorgenomen wijziging van lijn 3 nog
niet doorgaat. Abrahamsz, Ophorst en Spier zijn volgens de krant bijna
onverstaanbaar, maar willen ook nader advies, zo meent de verslaggever
opgevangen te hebben.
Wijnkoop vindt het onaangenaam te moeten constateren, dat hij moet
zeggen, dat hij hiervoor al gewaarschuwd heeft. Hij vindt dat de
tramdirectie niet voor haar taak berekend is, en de wethouder heeft zich
vastgebeten in het eenmanwagenstelsel. Het argument dat lijn 3 te lang
zou zijn vindt hij een gelegenheidsargument. Ook hij wenst graag spoedig
een nader advies.
Wethouder Wibaut zegt dat hij de huidige discussie wat merkwaardig
vindt. De gemeenteraad heeft zonder hoofdelijke stemming het nu
omstreden besluit genomen, en dat was beslist niet overijld, gezien de
discussies vorig jaar. Wijnkoop heeft toen niet gezegd dat er van het
voorstel niets deugde, hij vond zelfs dat er misschien ook wel goeds in
school. Abrahamsz heeft zijn voorstel omtrent lijn 10 toen weer
ingetrokken. Er is zelfs aangedrongen op spoed met de uitvoering van
werken om werklieden uit de arbeidsreserve weer aan het werk te krijgen.
Misschien interesseert het de raad te vernemen wat de gevolgen zouden
zijn als al die werkzaamheden niet waren uitgevoerd. Hij raadt aan om
stemming over het voorstel-Solkesz uit te stellen tot B & W gelegenheid
hebben gehad meer gegevens te verzamelen. De behandeling van de
verzoeken wordt vervolgens geschorst.
Bij voortzetting van de raadsvergadering die avond deelt wethouder
Wibaut mee, dat de ingediende verzoeken geen betrekking hebben op
plan-West, en de werkzaamheden daar dus gewoon door kunnen gaan. Anders
ligt het met lijn 3, daar is al voor f. 60.000 materiaal besteld. Gaat
dat niet door, dan zal een deel nog wel gebruikt kunnen worden, een
ander deel echter niet, en tevens zullen 25 werklieden terug moeten naar
de arbeidsreserve. B & W blijven overigens van mening dat lijn 3 te lang
is, maar zij zullen gaarne nader advies over de verzoeken uitbrengen,
zoals Solkesz heeft voorgesteld.
Spier denkt dat alle materiaal ook voor andere doeleinden bruikbaar is,
en verklaart zich tegen de wijziging van lijn 3, en denkt dat hij daarin
door velen gesteund wordt.
Abrahamsz zegt dat hij graag in de commissie van bijstand bekeken wil
zien of de nieuwe wijken in zuid niet van een tramverbinding kunnen
worden voorzien zonder wijziging van lijn 3. Hij wenst met name over
deze wijziging een advies van B & W, ook al omdat de argumenten die door
de diverse adressanten zijn aangevoerd indruk op hem hebben gemaakt.
Van Meurs vindt dat lijn 3 door de verlenging naar de Indische Buurt
toch te lang wordt. Kan daar niet door lijn 20 in voorzien worden? Hij
zou niet graag zien dat een verbetering voor deze buurt uitgesteld wordt
doordat op een nader advies moet worden gewacht.
Wierdels vraagt of, als het voorstel-Abrahamsz wordt aangenomen, de
werken toch kunnen worden uitgevoerd.
Wijnkoop zegt als B & W dat willen, het nadere advies geen nutteloze
uitgaven met zich mee zal brengen. Het materiaal zal wel op een andere
manier aangewend kunnen worden. Maar deze wethouder is kennelijk
onwillig om deze zaak aan de orde te stellen, en daarom zal spreker
degenen steunen, die een nader advies wensen.
Wethouder Wibaut herhaalt, dat de bestelde materialen alleen voor de
werken gebruikt kunnen worden die voortvloeien uit het raadsbesluit van
21 december jl. Wordt het voorstel-Solkesz aangenomen, dan betekent dat
stopzetting van de werkzaamheden, en dat wil toch niemand, ook niet als
het om lijn 3 gaat. B & W hebben er overigens geen bezwaar tegen, dat de
handhaving dan wel inkorting van deze en andere lijnen nog eens in de
commissie van bijstand aan de rode wordt gesteld. Maar moeten we dan nu
daar op vooruitlopen door het college eerst nader advies te laten
uitbrengen? Hij geeft Abrahamsz en Solkesz in overweging hun voorstellen
in te trekken. Beiden zeggen dat te zullen doen, waarna de raad besluit
de ingediende voorstellen, waarin geprotesteerd wordt tegen de wijziging
van tram- en buslijnen voor kennisgeving aan te nemen.
26 april 1927
Burgemeester en wethouders menen dat er aanleiding is het vervoer op
stille uren te bevorderen door uitgifte van dagkaarten Vooral in de
zomermaanden zullen deze kaarten die geldig zullen zijn voor een
onbeperkt aantal ritten op alle tram- en buslijnen en veerdiensten, in
een behoefte voorzien. De prijs van een dagkaart willen zij stellen op
f. 0,75.
3 mei 1927
Op 5 mei as. zal lijn 15 door de Plantage Middenlaan worden
doorgetrokken naar de Mauritskade tegenover de Linnaeusstraat
(voormalige standplaats lijn 3).
4 mei 1927
Op 28 april zijn onder leiding van Ir. Stoffels van de Gemeentetram
proeven genomen met een nieuw sleepstuk dat bedoeld is om storingen in
de radio-ontvangst te voorkomen.
De leden van de tramstoringscommissie waren van mening, dat het nieuwe
sleepstuk, geconstrueerd door J.H. van Viersen te Den Haag, een
aanmerkelijke verbetering betekent ten opzichte van de huidige
sleepstukken. Ir. Stoffels verwacht dat door de nieuwe sleepstukke het
verschijnsel van golfslijtage van de rijdraad, een van de voornaamste
oorzaken van storingen, grotendeels of geheel zal verdwijnen. Er worden
thans 25 nieuwe sleepstukken vervaardigd.
10 mei 1927
Gisteren is een vergadering van de Commissie van Bijstand voor de
Gemeentebedrijven gehouden, waarin de voorgenomen wijzgingen van het
tram- en busnet nog eens zijn besproken.
Het verzoek om de buslijnen B (Tuindorp Oostzaan) en C (Nieuwendam) te
laten eindigen bij het Tolhuis, en een gratis overstapmogelijkheid te
verschaffen op tramlijn 22 (om het CS) en vervolgens op andere
tramlijnen stuitte op ernstige bezwaren van B & W, zodat de commissie
besloot te adviseren deze lijnen ongewijzigd te laten.
Met betrekking tot de tramlijnen, zal conform het advies van de
commissie voorgesteld worden een nieuwe lijn 12 in te stellen die van de
Witte de Withstraat via Kinkerstraat, Bilderdijkstraat, Constantijn
Huygensstraat, Leidscheboschje, P.C. Hooftstraat, van Baerlestraat,
Roelof Hartstraat, Ceintuurbaan, van Woustraat en Rijnstraat naar de
Amsteldijk zal rijden. Ook zal worden voorgesteld een nieuwe lijn 21 in
stellen, die het Stationsplein zal verbinden met de J.M. Coenenstraat
langs het westelijk deel van de route van de huidige lijn 3, die van de
J.M. Coenenstraat zal lopen naar de Molukkenstraat bij de Valentijnkade,
en dus ingekort blijft zoals in december vorig jaar is besloten.
Voorgesteld zal verder worden lijn 20 niet te wijzigen, maar lijn 23 wel
te wijzigen zoals in december vorig jaar al is vastgesteld. Het is
echter de bedoeling deze lijn vanaf de Amstelveenscheweg door de Corn.
Krusemanstraat en Emmastraat naar de nieuw Zuid te verlengen.
Over enkele weken zullen deze wijzigingen in de gemeenteraad aan de orde
komen.
13 mei 1927
Gebleken is dat de aluminium brievenbussen die thans in gebruik zijn
niet stevig genoeg zijn, n er zal nu een proef worden genomen met houten
brievenbussen. Daardoor zal de invoering van brievenbussen op alle
lijnen, die langs het Centraal Station rijden, enigszins vertraagd
worden.
22 mei 1927
In het kader van het jaarlijkse bezoek aan Amsterdam houdt het
Koninklijk gezin een rijtoer door de stad. Op de terugweg voert deze
langs Munt en Rokin, waar het tramverkeer is stilgelegd.
2 juni 1927
In mei heeft de gemeentetram 11.034.000 passagiers vervoerd, tegen
11.130.817 in mei 1926
Over de periode van 1 januari tot en met 31 mei waren deze aantallen
resp. 55.320.000 en 54.970.327.
3 juni 1927
De gemeenteraad vergadert o.a. over de invoering van dagkaarten bij de
tram.
Solkesz juicht het voorstel toe; hij wil ook invoering van een
sectietarief en dient een voorstel in om de bewoners van Noord en hun
voertuigen kosteloos vervoer op alle veren te bieden.
Carels meent dat dit laatste thans niet aan de orde is en dat op
dezelfde grond ook de bewoners van tuindorp Oostzaan recht zouden hebben
op gratis vervoer.
Nadat wethouder Wibaut dit voorstel van de hand heeft gewezen, trekt
Solkesz het in.
Het voorstel van B&W wordt zonder hoofdelijke stemming aanvaard.
14 juni 1927
In verband met de aanleg van nieuwe trambanen in Nieuw West moeten
diverse straten, te weten Jan Evertsenstraat, Mercatorplein, Hoofdweg,
Postjesweg, (opnieuw) bestraat worden. Tevens moet het deel van de
Admiraal de Ruyterweg tussen Wegbrug en Krommert opnieuw worden
ingedeeld en geasfalteerd.
B & W stellen de gemeenteraad voor hiervoor in totaal f. 405.000
beschikbaar te stellen. Tevens stellen zij voor de brug over de
Buitensingelgracht bij het Frederik Hendrikplantsoen voor het
tramverkeer te verbreden, en daarvoor f. 118.000 beschikbaar te stellen.
16 juni 1927
Gisterenavond is een lege rijnaak in aanvaring gekomen met de
Hortusbrug, waardoor het verkeer over de brug enige tijd gestaakt moest
worden. Het tramverkeer werd vanaf de Plantage Middenlaan omgelegd via
Plantage Kerklaan en Weesperstraat. Na drie kwartier kon de brug weer
gebruikt worden.
17 juni 1927
Gisterenmiddag is een 15-jarige boodschappenjongen op de Weteringschans
bij het Weteringplantsoen met zijn fiets tegen een tram van lijn 7
gereden. Hij kwam onder de tram terecht en raakte zwaargewond. In
zorgwekkende toestand is hij naar het Binnengasthuis vervoerd.
Aangekondigd wordt dat op 29 juni as. de Zilvertram weer zal rijden.
Gecollecteerd zal worden ten bate van de slachtoffers van de windhoos,
die op 1 juni jl. Neede heeft getroffen.
30 juni 1927
De gemeenteraad besluit de door B & W gevraagde kredieten voor
betratingswerken (zie 14 juni) goed te keuren.
12 juli 1927
Met ingang van overmorgen zal lijn 7 worden verlengd van Witte de
Withstraat naar Mercatorplein. Ook lijn 17 zal daar tijdelijk naar toe
gaan rijden.
14 juli 1927
Op de hoek van de Kinkerstraat en de Bilderdijkstraat raakte een vrouw
zwaargewond, toen ze op een rijdende tram van lijn 23 wilde springen. Ze
viel onder de bijwagen, en moest naar het Wilhelminagasthuis worden
vervoerd. Daar overleed ze aan haar verwondingen.
15 juli 1927
Naar “De Telegraaf” verneemt zullen B & W binnenkort voorstellen het
wagenpark van de gemeentetram uit te breiden met 30 motorwagens en 20
bijwagens van groot model, mede met het oog op de volgend jaar in
Amsterdam te houden Olympische Spelen. Het wagenpark zal dan 424 motor-
en 384 bijwagens tellen, werk-, sneeuw-, rangeer- en sproeiwagens niet
meegerekend.
Gisterenavond is door een defect in de Centrale Noord de
stroomvoorziening naar de onderstations Obrechtstraat en Westerpark
uitgevallen, waardoor het tramverkeer een kwartier gestoord werd.
15 augustus 1927
Bij de aanschaffing van nieuwe brievenbussen voor trams van andere
lijnen dan 1 en 2, die het Centraal Station aandoen, is de keus thans
gevallen op een model van hout (triplex), die beter hebben voldaan dan
aluminium bussen. De postdirectie zal thans 200 stuks bestellen.
21 augustus 1927
In de maanden juli, augustus en september zijn dagkaarten verkrijgbaar,
die f. 0,75 kosten. De afdeling Amsterdam van de Alg. Ned. Bond van
handels- en kantoorbedienden heeft nu een verzoek aan B & W gericht om
de verstrekking van deze kaarten niet te beperken tot de zomermaanden,
maar ze het hele jaar verkrijgbaar te stellen.
23 augustus 1927
In het gemeenteblad verschijnt een voorstel van B & W met betrekking tot
lijn 3. B & W schrijven het noodzakelijk te blijven vinden, dat deze
lijn wordt gesplitst. Lijn 3 zou geëxploiteerd moeten worden tussen de
Indische Buurt en de J.M. Coenenstraat, en een nieuwe lijn 21 zou via
het westelijk deel van de huidige lijn 3 van de J.M. Coenenstraat naar
het Centraal Station moeten gaan rijden.
Tevens stellen B & W voor een nieuwe lijn 12 in te stellen tussen
Mercatorplein en Amstellaan, via Hoofdweg, Postjesweg, Kinkerstraat,
Bilderdijkstraat, en verder via de route van de huidige lijn 3 tot de
Van Woustraat, en dan via deze straat, Rijnstraat en Amstellaan naar het
eindpunt bij de Amsteldijk. Door deze lijn denken B & W de bezwaren
tegen het splitsen van lijn 3 te ondervangen, omdat deze nieuwe lijn,
die een belangrijke verbinding tussen West en Zuid zal vormen voor een
groot deel de route van de huidige lijn 3 zal volgen.
Het ligt in de bedoeling de lijnen 3 en 21 later verder in zuidelijke
richting door te trekken, zodat ze belangrijke verbindingen in
noordoostelijke en noordwestelijke richting zullen vormen vanuit de
nieuwe wijken in Zuid.
Verder staan in hetzelfde gemeenteblad nog meer voorstellen, die de tram
betreffen:
1. Voor de aanleg van dubbel spoor tussen Mercatorplein en Hoofdweg
vragen B & W een krediet van f. 298.300;
2. Tevens vragen zij een verhoging van het reeds verleende krediet van
f. 755.000 voor de aanleg en wijziging van tramsporen in diverse straten
met f. 72.800;
3. Tenslotte wordt f. 880.000 gevraagd voor de aanschaffing van 30
motor- en 20 bijwagens.
24 augustus 1927
Blijkens de concept-begroting voor 1928 kost het verstrekken van
tramabonnementen aan de raadsleden f. 6815.
30 augustus 1927
Op 1 september as. zal bij wijze van proef een nieuwe buslijn K worden
in gesteld, van de Hoogeweg langs de route van lijn A tot de
Stadhouderskade bij de Van Woustraat, en vandaar via Westeinde naar een
standplaats op het Frederiksplein. Terug wordt via Oosteinde gereden
naar Stadhouderskade. Deze lijn zal rijden op werkdagen op de drukke
uren. Per dezelfde datum zal lijn A niet meer via Nieuweweg,
Linnaeusparkweg en Hoogeweg rijden, maar de gehele Middenweg volgen. Ook
wordt lijn D extra omgedoopt in L.
31 augustus 1927
Ter gelegenheid van Koninginnedag zijn de beugels van de trams met
wimpels versierd.
15 september 1927
In het kader van de verdeling van de portefeuilles binnen het college
van burgemeester en wethouders wordt de portefeuille Gemeentebedrijven
(waaronder de Gemeentetram) toebedeeld aan Jan ter Haar Jr.
20 september 1927
Op de Admiraal de Ruyterweg bij de De Rijpstraat is gisterenmiddag een
E.S.M.-tramtrein uit Haarlem achterop een stilstaande motorwagen van de
Sloterdijkdienst van de E.S.M. gebotst. Hoewel de botsing zeer hevig was
– de tram uit Haarlem had een snelheid van ca 45 à 50 km p/u – waren er
slechts drie ernstig en 12 lichtgewonden, waaronder de bestuurder van
die tram, die een diepe hoofdwond had, en niet in staat was een
verklaring af te leggen. Men vermoedt dat hij onwel geworden is.
De tramdiensten van de E.S.M. ondervonden ernstige vertraging, omdat zij
geruime tijd over enkel spoor moesten worden geleid.
20 oktober 1927
In de remise Tollensstraat is gisteravond een motorwagen in brand
gevlogen. De wagen, die geverfd moest worden, was met een vloeistof
bestreken, die het verwijderen van oude verflagen vergemakkelijkt. Toen
de wagen verplaatst moest worden, ontstond de brand door vonken van de
beugel. Tegen de voorschriften in had het personeel ‘s middags
onmiddellijk voor het beëindigen van de dienst de wagen reeds
ingesmeerd. Dit is vanwege het brandgevaar verboden.
27 oktober 1927
Blijkens het Gemeenteblad vragen B & W de gemeenteraad
a. Hen te machtigen tot het doen aanleggen van dubbelspoor in de
Hoofdweg tussen Postjesweg en Mercatorplein, in de Amstellaan ten oosten
van de Rijnstraat, alsmede het laten aanleggen van een aftakking in
dubbelspoor in de Rijnstraat over het Daniël Willinkplein naar de
Noorder- en Zuider Amstellaan.
b. De routes van de navolgende tram- en buslijnen vast te stellen als
volgt:
1. Lijn 3: Linnaeusstraat
- Mauritskade -
Alexanderplein -
Sarphatistraat -
Andrieszstraat -
Mauritskade - Weesperplein
- Sarphatistraat -
Tulpplein -
Weesperzijde - Nieuwe
Amstelbrug - Ceintuurbaan
- Roelof Hartstraat
- Roelof Hartplein -
Van Baerlestraat -
P.C. Hooftstraat - (terug
Hobbemastraat) -
Stadhouderskade - Overtoom
- 1e Constantijn Huygensstraat
- Bilderdijkstraat
- De Clercqstraat -
Rozengracht -
Westermarkt - Nieuwezijds
Voorburgwal -
Martelaarsgracht - (terug
Prins Hendrikkade) -
Stationsplein;
2. Lijn 9: 3e Oosterparkstraat
- (terug Kastanjeplein -
Kastanjeweg -
Oosterpark) -
Linnaeusstraat -
Mauritskade -
Alexanderplein - Plantage
Middenlaan - Muiderstraat
- Rapenburgerstraat
- J.D. Meijerplein -
(heen Waterlooplein, terug Nieuwe Amstelstraat)
- Blauwbrug -
(heen Amstel, terug Amstelstraat -
Rembrandtplein -
Reguliersbreestraat) -
Muntplein - Rokin
- Dam -
Damrak - (terug
Prins Hendrikkade) -Stationsplein;
3. Lijn 14: Van Hallstraat-(terug
Haarlemmerweg-Groen van Prinstererstraat)-Van der Hoopstraat-van Limburg
Stirumplein-van Limburg Stirumstraat-2e
Nassaustraat-Nassaukade-Marnixplein-Marnixstraat-Rozengracht-Westermarkt-Raadhuisstraat-Nieuwezijds
Voorburgwal-Mozes en Aäronstraat-Dam-Rokin-Muntplein-(heen
Reguliersbreestraat-Rembrandtplein-Amstelstraat, terug
Amstel)-Blauwbrug-(heen Nieuwe Amstelstraat, terug Waterlooplein)-J.D.
Meyerplein-Rapenburgerstraat-Muiderstraat-Plantage
MIddenlaan-Alexanderplein-Mauritskade-Zeeburgerdijk-Borneostraat-(terug
Madurastraat-Molukkenstraat)-Javaplein;
4. Lijn 15: Havenstraat-(terug
Vaartstraat-Baarsstraat-Amstelveenscheweg)-Cornelis Krusemanstraat-de
Lairessestraat-J.W. Brouwersplein-Van Baerlestraat-Roelof
Hartplein-Roelof Hartstraat-Ceintuurbaan-Van
Woustraat-Westeinde-Frederiksplein-Sarphatistraat-Roetersstraat-Plantage
Kerklaan-Plantage
Middenlaan-Alexanderplein-Mauritskade-Zeeburgerdijk-Borneostraat-Javaplein-Molukkenstraat-(terug
Tidorestraat-Soerabajastraat-Sumatrastraat);
5. Lijn 21: vervalt (Hier vergeet de krant
te vermelden dat B&W voorstellen een nieuwe lijn 21 In te stellen tussen
Molukkenstraat en Centraal Station, C.P.);
6. Lijn K:
Hoogeweg-Middenweg-Linnaeustraat-Pretoriusstraat-Krugerplein-Krugerstraat-Afrikanerplein-President
Steijnstraat-Overamstelstraat-Weesperzijde-Nieuwe
Amstelbrug-Amsteldijk-Stadhouderskade-Leidscheboschje.
28 oktober 1927
In antwoord op vragen van het raadslid Seegers delen B & W mee, dat het
vraagstuk van de door de tram veroorzaakte radiostoringen hun volle
aandacht heeft. De in andere steden toegepaste kool-sleepstukken die
verbetering brengen kunnen hier niet worden toegepast omdat zij te zwaar
zijn voor de in Amsterdam onvermijdelijke lange sleepbeugels. Proeven
zijn genomen met andere sleepstukken, maar die hebben het bezwaar van
snelle slijtage, of brengen het risico van draadbreuk met zich.
Geconstateerd moet worden dat oplossing van bedoeld euvel hier lastiger
is dan elders. Hoewel niets wordt nagelaten om tot een oplossing te
komen, valt nog niet te zeggen wanneer dat kan gebeuren.
1 november 1927
Met ingang van overmorgen zal lijn 13 vanaf De Clercqstraat via Admiraal
de Ruyterweg en Jan Evertsenstraat naar de Hoofdweg bij het
Mercatorplein worden gevoerd. Haltes zijn bij de Agatha Dekenstraat,
Reinier Claeszenstraat en Krommert. Op dezelfde dag zal lijn 17 vanaf de
brug over de Kostverlorenvaart langs Postjesweg en Hoofdweg naar het
Surinameplein gaan rijden. Haltes komen bij de Witte de Withstraat,
Columbusstraat, Corantijnstraat en Arubastraat.
8 november 1927
Met het voorzien van andere lijnen dan 1 en 2 met brievenbussen zal in
de tweede helft van december worden begonnen. In verband met de
geleidelijke aflevering van de 200 benodigde brievenbussen, zullen eerst
in begin 1928 alle in aanmerking komende trams daarvan zijn voorzien.
18 november 1927
Het blad “Radiowereld” is niet te spreken over de houding van het
Amsterdamse gemeentebestuur inzake het oplossen van de door de tram
veroorzaakte radiostoringen.
25 november 1927
Uit het Gemeenteblad blijkt dat B & W nu van mening zijn dat door de
instelling van buslijn K
geen bezwaar meer zal bestaan tegen verlenging van buslijn A naar
Tuindorp Watergraafsmeer, en dat buslijn L (waaraan weinig behoefte meer
zal bestaan) dan wel opgeheven kan worden. Weliswaar zullen de
exploitatielasten van de toch al lange lijn A stijgen, maar dat wordt
enigszins gecompenseerd door opheffing van lijn L, waarvan het materieel
dan op lijn A gebruikt kan worden. Voor het tuindorp betekent een en
ander een belangrijke verbetering, die wel een financieel offer waard
is.
26 november 1927
B&W hebben voorgesteld de Watertoren aan de Amsteldijk af te breken,
omdat de grond nodig is voor de nieuwe tramremise. De gemeenteraad is In
zijn vergadering van eergisteren met dit voorstel akkoord gegaan.
In dezelfde vergadering is het voorstel inzake het wijzigen van diverse
tramlijnen behandeld.
Van Meurs wijst er op dat het moeilijk is het iedereen naar de zijn te
maken. De nieuwe route van lijn 3 vindt hij ongewenst. De Indische Buurt
verliest dan haar verbinding met het station Weesperpoort en de
ziekenhuizen. Deze lijn moet zo ver mogelijk in de Indische Buurt
doordringen. Een verlenging van lijn 15 vindt hij onnodig. Van de
oorspronkelijke verwisseling van de eindpunten van de lijnen 9 en 14
zijn B&W op grond van bezwaren van bewoners teruggekomen. Thans krijgen
we dus nu een lijn 21 van de Indische Buurt via Plantage en
Jodenbreestraat naar het Centraal Station. Spreker kan zich daarmee
helemaal verenigen, maar zou eigenlijk ook lijn 14 zo ver mogelijk in de
Indisch Buurt zien doorlopen. Twijfels heeft hij over de verlenging van
lijn A. Zal die niet te druk worden? Tenslotte dient hij een voorstel in
om lijn 3 te verlengen naar de Valentijnkade en lijn 15 niet te
wijzigen.
Carels vindt het voorstel van B&W de beste oplossing. Hij deelt de
bezwaren van Van Meurs niet. Lijn 15 zal het Willemsparkstation en het
Weesperpoortstation met de Indische Buurt verbinden. Dat is een goede
oplossing,evenals de voorgestelde lijn 21. Misschien kan lijn 16 te
zijner tijd via J.M. Coenenstraat naar Nieuw Zuid gevoerd worden?
Seegers acht lange lijnen uit exploitatie-overwegingen beter dan korte.
Men moet het niet hebben van vervoer van eindpunt tot eindpunt maar van
de in- en uitstappers onderweg. Lijn 14 doet het naar zijn mening in de
huidige vorm erg goed.
Ophorst vindt dat de bezwaren tegen lijn 15 in de Indische Buurt eerst
maar eens moeten blijken. Voor doortrekking van lijn 14 tot de
Valentijnkade voelt hij ook wel wat.
V.d. Tempel acht het verkeerd als lijn 3 uit de indische Buurt
verdwijnt. Er zullen straks toch 60.000 mensen wonen en het gaat niet
aan om die een verbinding te laten zoeken aan de andere kant van de
spoorbaan, of ze op dubbele kosten te jagen.
Wethouder Ter Haar verdedigt het voorstel. De raad heeft vorig jaar
uitgesproken, dat hij lijn 3 niet tot in het oneindige wil doortrekken.
Met inkorting tot het Koloniaal Instituut zal deze lijn toch nog een
behoorlijke lengte hebben. B&W hebben geen bezwaar tegen doortrekking
van lijn 14 naar de Valentijnkade, maar dan zal lijn 21 op het Javaplein
moeten eindigen.
Van Meurs zegt blij te zijn met deze toenadering van de wethouder. Hij
trekt zijn voorstel in, waar het lijn 15 betreft, maar handhaaft het
deel dat op lijn 3 betrekking heeft.
Rutgers vraagt of het voorstel-Van Meurs om lijn 3 door te trekken naar
het Javaplein betekent dat ook lijn 21 gehandhaafd blijft. Men zal dan
in de Indische Buurt vier verbindingen hebben met andere stadsdelen, wat
hem wat overvloedig lijkt. Is er echt een verbinding van de Indische
Buurt met de Jodenbuurt noodzakelijk? De spoorwegovergang in de
Mauritskade levert voor lijn 3 nu al veel vertraging op.
De Miranda meent dat er juist voor de Indische Buurt wat meer gedaan
moet worden, omdat deze buurt door de spoorbaan van de rest van de stad
afgesneden is.
Wethouder Ter Haar zegt vervolgens dat B&W het amendement
Van Meurs,alsmede zijn overige voorstellen zullen overnemen. Lijn
3 zal dus zijn eindpunt op het Javaplein behouden.
Het voorstel van B&W wordt met inbegrip van deze wijzigingen zonder
hoofdelijke stemming aangenomen.
1 december 1927
De gemeentetram heeft in november 11.533.000 passagiers vervoerd, tegen
11.427.859 in november 1926, en 11.527.127 in oktober jl. Van januari
t/m december 1927 zijn vervoerd 121.556.000 passagiers, tegen
120.683.838 in dezelfde periode een jaar geleden.
7 december 1927
Met ingang van morgen zal lijn 13 op werkdagen tussen 8 en 9 uur en
tussen 16 en 20 uur verstrekt worden met tramtreinen die uitsluitend
tussen Mercatorplein en Stationsplein rijden. De motorwagens van deze
lijn zullen in de beugel bij het lijncijfer 13 een S dragen, en in alle
wagens zullen tegen de ruiten kartons worden bevestigd met het
opschrift: Lijn 13S, uitsluitend tussen Mercatorplein en Stationsplein.
Op genoemde uren zal op dit traject dan een 3 ½ -minutendienst worden
onderhouden.
14 december 1927
In de gemeenteraad houdt Gulden een pleidooi voor ondergronds
snelverkeer in de binnenstad en vervanging van de trams door bussen. In
de binnenstad zouden de trams volledig moeten verdwijnen. Tevens vindt
hij dat B & W nu eens moeten komen met een oplossing voor de
Vijzelgracht en het Rokin. Wijnkoop is het daarmee eens.
Kitsz wijst er op dat Noord stiefmoederlijk bedeeld is met
verkeersverbindingen. Tevens wijst hij er op, dat de brug tussen de
Gelderschekade en het Stationseiland, waarover veel tramverbindingen
lopen, veel te smal is.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben een particuliere ondernemer
vergunning verleend voor een busdienst tussen het Leidscheplein en
Schiphol. Het Volk herinnert er aan, dat de Gemeentetram in februari
1925 aan B&W toestemming voor zo’n dienst heeft gevraagd, waarop dan een
uitzonderingstarief van 25 cent geheven zou moeten worden, maar dat dit
toen niet doorgegaan is, omdat Rijkswaterstaat de brug over de Ringvaart
te zwak achtte. Geldt dit argument thans niet meer?
Morgen zal buslijn L worden opgeheven, zal buslijn A worden
doorgetrokken naar Tuindorp Watergraafsmeer, en buslijn K naar
Leidscheboschje. Deze laatste lijn rijdt alleen op bepaalde uren, die
aan de standplaatsen zijn aangegeven.
20 december 1927
Burgemeester en wethouders schrijven de gemeenteraad dat zij op grond
van de vele verzoeken die daartoe zijn ingediend voorstellen het hele
jaar dagkaarten voor alle trams bussen en veren verkrijgbaar te stellen.
22 december 1927
Naar aanleiding van de voorgenomen en deels reeds uitgevoerde
wijzigingen in het tram- en busnet hebben de woningbouwvereniging “Ons
Huis” en de buurtvereniging “Amsterdam-Oost” zich tot de gemeenteraad
gewend met het verzoek zijn besluit van 26 november jl. te heroverwegen.
Zij verwachten een aanzienlijke toeneming van het vervoer op lijn A
doordat velen die mede door de opheffing van lijn L zullen verkiezen
boven lijn D en de Gooische Stoomtram. Op zondagen zijn de bussen
overvol door bezoekers van voetbalwedstrijden door de week door
bezoekers van de Oosterbegraafplaats, als daar begrafenissen plaats
vinden. Adressanten verwachten dat lijn A zo druk zal worden, dat er
nauwelijks plaats in de bussen zal zijn. Lijn K biedt onvoldoende
oplossing door de beperkte dienstregeling, reden waarom adressanten
verzoeken deze lijn op werkdagen zowel als zondagen de hele dag te laten
rijden.
29 december 1927
In de gemeenteraad vindt de behandeling van de begroting van de
Gemeentetram plaats.
Wijnkoop verdedigt een voorstel van zijn partij om het tarief te
verlagen tot 7 ½ cent. Tevens houdt hij een betoog tegen de
eenmanswagen, die hij het beste middel noemt om het trambedrijf te
saboteren. Tariefsverlaging is in het belang van bevolking en bedrijf.
Door het hoge tarief grijpen vele arbeiders naar de fiets, zeker nu men
bij de huidige uitbreiding van de stad vaak twee tramritten nodig heeft
om zijn doel te bereiken. Hij is blij dat een sectietarief in studie is,
als dat dan maar leidt tot een verlaging van de ritprijs. Verder wijst
hij op de ondoelmatigheid van de vele typen autobussen, het was beter
geweest als men eerder het goede type had gevonden, en hij betwijfelt of
dat nu het geval is. Ten slotte eist hij de wederinvoering van
vroegritten.
Baas meent dat vroegritten niet opnieuw ingevoerd moeten worden, wel zou
hij graag zien dat op bepaalde lijnen de dienst eerder aanvangt. Hij
geeft de voorkeur aan een algemene tariefsverlaging.
Van Meurs gelooft wel dat het tarief moet worden herzien, maar de raad
kan het niet lukraak verlagen, zonder verdere uitvoerige gegevens.
Vroegritten zijn in gevoerd toen werkplaatsen en fabrieken over het
algemeen om half acht of vroeger begonnen, en dat is sindsdien
veranderd. Het eenmanwagen-stelsel is op zich niet verkeerd, wel zouden
de huidige wagens, zodra zij zijn afgeschreven, moeten worden vervangen
door een modern type, zoals op lijn 22 rijdt. Hij waarschuwt tegen het
streven van de directie om het bestand aan rijdend personeel zo laag
mogelijk te houden.
Kitsz meent dat de tram niet aan de behoeften van het publiek voldoet,
dat loopt of fietst liever. Alleen in de spitsuren zitten de trams vol.
Verlagen wij het tarief niet, dan zal spoedig nog meer personeel naar de
arbeidsreserve moeten. Onbegrijpelijk is dat de pasjes (tweerittenkaartjes)
nog niet weer zijn ingevoerd. Verder zou hij graag zien, dat er
wachthuisjes worden geplaatst bij de eindpunten van de buslijnen aan het
Leidscheboschje en het Beursplein.
Weiss wil dat er een proef wordt genomen met autobussen door de
Leidschestraat.
Gulden zegt dat het publiek op alle gemeentebedrijven trots is, behalve
op de tram. De frequentie is te laag, de hele dag 6 minuten, en de tram
is ook te duur. Hij keurt het af, dat particuliere autobusdiensten
slechts tot de grens van de bebouwde kom mogen rijden.
Carels vindt dat het tarief niet te hoog is.
Wethouder Ter Haar zegt in zijn antwoord, dat de ontevredenheid van het
publiek niet wil zeggen dat de exploitatie niet deugt. In nieuwe wijken
moet proefondervindelijk worden vastgesteld aan welke verbindingen met
andere stadsdelen men behoefte heeft. Met betrekking tot het tarief
wijst hij op de lonen van het personeel, die sinds 1913 ongeveer 2 ½
maal zo hoog zijn geworden. Van de exploitatiekosten zit 84 % in de
lonen. Per passagier kostte een rit in 1926 8,87 cent, en was de
opbrengst 9,40 cent. Als we de ritprijs emt een cent verlagen, kost dat
de tram f.1.380.000. Dan komen er ook meer passagiers, en dat betekent
de inzet van meer wagens en meer personeel. Verlaging tot 7 ½ cent houdt
in dat er per jaar 72 miljoen passagiers moeten komen om hetzelfde
resultaat te boeken.
30 december 1927
Ook dit jaar zullen de trams op Oudejaarsvond weer tot 1 uur rijden.
De behandeling van de begroting van de gemeentetram wordt voortgezet.
Wijnkoop zegt dat de wethouder heeft gesteld, dat de hoogte van de lonen
een tariefsverlaging onmogelijk maakt. Die lonen blijven natuurlijk zo,
dus zal er meer geld in het bedrijf moeten worden gestoken om het
lonender te maken. In ieder geval wil hij een nader advies over zijn
voorstel.
Van Meurs klaagt over de lange wachttijden aan de haltes, en zegt zonder
meer gegevens niet te kunnen overgaan tot tariefsverlaging. Hij
verwondert zich er over dat de directie het vervoer naar Schiphol aan
particulieren heeft gelaten.
Gulden vindt dat directie een open oog moet hebben voor de noden van de
bevolking. Wat de wachttijden aan de haltes betreft wijst hij op de
invloed van de bezuinigingsinspectie.
Van Hamersveld meent dat de inrichting van de eenmanwagens moet worden
herzien, en vindt ook dat een tariefsverlaging gewenst is, maar dat daar
zonder meer gegevens niet toe kan worden besloten.
Wethouder Ter Haar stelt een nota van B&W over de tarievenkwestie in het
vooruitzicht. Dat de verbinding met Schiphol aan een particulier is
gelaten is een besluit van het vorige college. Hij herhaalt dat er 72
miljoen passagiers meer moeten worden vervoerd om een tariefsverlaging
als door Wijnkoop gewenst mogelijk te maken.
Vervolgens wordt een voorstel van Wijnkoop om de behandeling van een
tariefsverlaging aan te houden totdat B&W daarover hebben geadviseerd,
met 22 tegen 18 stemmen aangenomen.
Daarna wordt de begroting van de gemeenteveren behandeld. Kitsz wijst op
misstanden op de veerponten. Hij stelt voor om in de zijgangen geen
fietsers meer toe te laten, omdat andere passagiers daar hinder van
ondervinden.
Wethouder Ter Haar meldt, dat in mei as. nieuwe ponten in dienst komen,
die 1300 personen kunnen vervoeren, waarvan 550 in de zijgangen. Als
tijdelijke maatregel zullen de bussen van lijn B niet meer op de ponten
vervoerd worden, maar zullen overstapbiljetten worden uitgereikt. Vanaf
het Tolhuis zullen dan grote gerieflijke Brockway-bussen het lange
traject naar Tuindorp Oostzaan afleggen. Tevens zal het pontpersoneel
worden opgedragen zo veel mogelijk in overeenstemming met de wensen van
Kitsz te handelen. Deze trekt daarop zijn voorstel in, waarna wordt
besloten de begroting van de gemeenteveren aan te nemen.
Verantwoording en disclaimer:
Cees Pot heeft voor de totstandkoming van
deze tijdlijn de database van de website "Historische
kranten in beeld" geraadpleegd. Deze website is een initiatief van
de Koninklijke Bibliotheek. Deze instantie heeft ons toestemming verleend voor
publicatie op deze wijze.
*
Soms komen er in de artikelen fouten en onjuistheden voor. Om
wille van de authenticiteit is besloten deze ongewijzigd te laten.
laat een berichtje achter
|