MEDIATIJDLIJN AMSTERDAMSE TRAM 1919
door Cees Pot
e-mail:
ceespot@amsterdamsetrams.nl
1919
4 januari 1919
Met ingang van maandag 6 januari zullen de tramdiensten aanzienlijk
worden beperkt. Alle vroegritten zullen om 6 uur beginnen, in plaats van
vijf uur of half zes. Op achtereenvolgens alle lijnen zal voorts de
verkeerstussenpoos vergroot worden. Aanvankelijk wordt die verdubbeld,
maar door meer bijwagens in te zetten zal de vervoerscapaciteit op peil
worden gehouden. Maandag a.s. zijn de lijnen 3 en 10 als eerste aan de
beurt.
27 maart 1919
Het raadslid Loopuit wil naar aanleiding van een verzoek van bewoners
van de Frederik Hendrikbuurt om een tramverbinding met het Centraal
Station van burgemeester en wethouders vernemen wanneer zij voornemens
zijn hier iets aan te doen. Indertijd bij de instelling van lijn 12
heeft de wethouder al beloofd de mogelijkheden te onderzoeken.
Wethouder Vliegen antwoordt dat omlegging van lijn 3 niet mogelijk is.
Doortrekking van lijn 12 is te overwegen, maar zal moeten worden bezien
in het kader van de tramverbindingen, die na de komende annexaties nodig
zijn. Een beslissing is nu nog niet mogelijk.

Dam - Koninklijk Paleis -
1919
Prentbriefkaart
8 april 1919
Burgemeester en wethouders hebben de raad afwijzend geadviseerd ten
aanzien van het verzoek van “De Pionier” (zie 28 oktober 1918) Dit is
voor “de Pionier” aanleiding in hun vergadering van heden een motie aan
te nemen, waarin de grote wenselijkheid van verlichting van de taak van
de wagenbestuurders wordt uitgesproken, en de gemeenteraad wordt
verzocht het verzoek toch in te willigen.
11 april 1919
In een tram van lijn 4 is iemand een tas met daarin
ƒ 200 kwijtgeraakt.
2 mei 1919
Het tramverkeer in de Czaar Peterstraat is ’s avonds circa 5 kwartier
gestremd, omdat van een verhuiswagen een wiel is afgelopen.
5 mei 1919
Op de Martelaarsgracht raakt ’s avonds een bejaarde inwoner van het
Armenhuis onder een tram van lijn 2. De wagen moet opgevijzeld worden om
hem te bevrijden. In een apotheek wordt hij verbonden, en vervolgens
naar het Armenhuis teruggebracht.
15 mei 1919
Op het voorbalkon van een tram van lijn 11 wordt iemand een portefeuille
met
ƒ 800 ontrold.
28 mei 1919
In de vergadering van de gemeenteraad van heden verklaart de
burgemeester, dat hij van het bijeenroepen van de raad op vrijdag 30 mei
a.s. zal afzien, als de voordracht tot verhoging van het tramtarief nog
vanmiddag wordt afgedaan. De voordracht wordt vervolgens zonder
discussie en zonder stemming aangenomen. Bij handhaving van het
bestaande tarief zou het tekort van het trambedrijf na loonsverhoging
tot 2 miljoen oplopen, en ook het nieuwe tarief levert het bedrijf geen
cent winst op.

Ferdinand Bolstraat - 1919
Prentbriefkaart
31 mei 1919
Op zondag 1 juni 1919 wordt het nieuwe tramtarief van kracht. De prijs
van een enkele rit gaat 10 cent bedragen, behalve op lijn 12, daar
blijft het 5 cent. Dat zelfde tarief blijft ook van kracht op de
trajecten van Dam en Postkantoor naar Stationsplein en De Ruijterkade en
op Mariniersplein – Stationsplein.
Bovendien gaat een tarief van 5 cent gelden voor de volgende trajecten:
Linnaeusstraat – Station W.P. (lijn 3);
Trompstraat – Ceintuurbaan/Nieuwe Amstelbrug;
Weesperzijde – Ceintuurbaan/Nieuwe Amstelbrug;
Spaarndammerstraat – Haarlemmerplein;
Linnaeusstraat – Plantage Kerklaan (lijn 9);
Zoutkeetsgracht – Marnixplein;
Station M.P. – Plantage Kerklaan (lijn 10);
Station M.P. – Station W.P. (lijnen 10 en 19);
Czaar Peterstraat – Kattenburgerplein;
Van Hallstraat – Marnixplein;
Javaplein – Plantage Kerklaan.
6 juni 1919
In “Het Volk” wordt in een ingezonden stuk geklaagd over de misère bij
het vervoer naar en van het stadion de avond tevoren (Daar werd om 7 uur
een voetbalwedstrijd Zwaluwen – Royal Air Force gespeeld, uitslag 1-1).
Over de Overtoom reden omstreeks half zeven de trams van de lijnen 1, 17
en 19 met trossen mensen er aan, en na afloop was het niet veel beter.
Omstreeks 9 uur moest briefschrijver bij het Station Willemspark een
kwartier op een tram van lijn 19 wachten, en daarna duurde het nog eens
een kwartier voordat die tram vertrok. De tramdirectie had toch kunnen
weten, dat iedereen per tram naar het stadion zou willen, en had de
dubbele hoeveelheid materieel moeten inzetten.
7 juni 1919
Op een tram van lijn 11 wordt iemand een gouden horloge met ketting
ontrold.
9 juni 1919
Op het Frederiksplein breekt ‘s avonds een as van een oud-model bijwagen
van lijn 5. Hoewel de wagen vol met passagiers zit, raakt er niemand
gewond. De bijwagen wordt naar de remise afgevoerd.
Op de Haarlemmerweg raakt een jongen van 11 jaar ernstig gewond bij het
“trammetje springen”. Hij valt van de baanschuiver van een motorwagen
van lijn 12, en komt onder de wagen terecht, waarbij hem een hand wordt
afgereden.
10 juni 1919
Tijdens de afgelopen Pinksterdagen zijn zakkenrollers zeer actief
geweest. Ook op de trams werden verschillende mensen het slachtoffer. Ze
raakten horloges, kettingen en geld kwijt.
11 juni 1919
De Arbeiders Jeugd Centrale heeft tijdens de Pinksterdagen voor het
vervoer van jeugdige deelnemers aan het A.J.C.-Pinksterkamp drie motor-
en vijf bijwagens van de Gemeentetram gehuurd. Deze brengen de kinderen
’s ochtends om 6 uur van het kamp aan de Amstelveenscheweg naar de De
Ruyterkade, van waar ze met de boot naar Velsen worden vervoerd voor een
dagje aan het strand te Wijk aan Zee.

In 1919 rijdt
lijn 9 met de “stoeltjeswagens” 301-320 met de bekende boldakkers als
bijwagen op het Damrak. Een dergelijke combinatie zou nu nog kunnen
worden getoond aangezien de 307 als museumwagen is gerestaureerd.
Fotograaf onbekend
13 augustus 1919
In de Marnixstraat tussen Wester- en Willemsstraat raakt een jongetje
van 8 jaar onder een motorwagen van lijn 10 en wordt overreden. Hij
wordt dood onder de tram vandaan gehaald.
26 augustus 1919
Een groot deel van het trampersoneel gaat in staking. Er meldden zich ’s
ochtends wel werklieden bij de remises, maar te weinig om een tramdienst
te onderhouden. Gevreesd wordt dat stakers met geweld het eventuele
uitrijden zullen willen tegenhouden. Werkwilligen worden gemolesteerd,
en op de Amsteldijk zijn reeds de ruiten ingegooid van een
personeelstram. Uitgebreide politie-maatregelen worden genomen om
ongeregeldheden te voorkomen.
’s Middags melden zich enkele honderden werkwilligen aan het
hoofdkantoor om desgewenst een beperkte dienst te organiseren. Er zou
dan ’s avonds weer gereden kunnen worden. De waarnemend wethouder van
gemeentebedrijven acht dit echter onder de huidige omstandigheden
ongewenst.
’s Avonds besluiten de stakende bonden het bij een 24-uursstaking te
laten, hoewel de actiebereidheid bij de leden groot is. De leiding is
evenwel van mening dat er nu een duidelijk signaal aan burgemeester en
wethouders is gegeven, en dat de staking bij de gemeenteraad zijn
invloed niet zal missen. Er zal dus morgenochtend gewoon weer gewerkt
worden.
27 augustus 1919
Blijkens een bericht in de N.R.C. heeft wethouder Wibaut verklaard, dat
burgemeester en wethouders ook volgend jaar het “aan de lus hangen”
willen bestendigen, waardoor bij gelijke wagencapaciteit meer mensen
vervoerd kunnen worden. Hierdoor denkt men te kunnen bewerkstelligen,
dat het trambedrijf
ƒ 290.000 aan de algemene dienst kan uitkeren.
20 oktober 1919
Naar verluidt zullen burgemeester en wethouders de gemeenteraad eerdaags
voorstellen de prijs voor een enkele rit te verhogen van 10 naar 12
cent. Wethouder Wierdels kan dit bevestigen noch ontkennen. Wel zegt hij
dat overwogen wordt in hoeverre de tarieven van verschillende bedrijven
voor verhoging in aanmerking komen.
29 oktober 1919
Lijn 3 heeft ’s avonds vertraging aan het Leidscheboschje, omdat een
leeuwenwagen van circus Hagenbeck op de rails gestrand is. De olifanten
van het circus weten de wagen opzij te schuiven, zodat de tram er weer
door kan.

Trams van de
lijnen 16 en 15 aan hun beginpunt in een nog landelijke Cornelis
Krusemanstraat in 1919. Uiterst links ziet men een stukje gevel van de
in 1890 gebouwde gevangenis aan de Amstelveenseweg.
Fotograaf onbekend.
3 november 1919
Hevige sneeuwval maakt verschillende wissels onklaar, waardoor grote
vertraging in het tramverkeer ontstaat.
10 november 1919
Het sneeuwt wederom hevig. O.a. de wissels op en bij het Muntplein raken
onklaar, met als gevolg lange rijen wachtende trams en grote
vertragingen
17 december 1919
Bij de behandeling van de gemeentebegroting voor 1920 pleit het raadslid
Ter Haar voor algehele afschaffing van de vroegritretours, aanschaffing
van dubbeldekstrams, het beperken van de tramdienst op zondagmorgen, en
het innen van de ritprijs door de conducteur bij binnentreden van de
passagiers. Ook meent hij dat het tramtarief hier zo hoog is om dat er
voor de stroom te veel wordt berekend door de G.E.W. Het raadslid
Posthumus wil de 8 uren die er dagelijks dienst gedaan moeten worden,
voor het rijdend personeel over minder dan 13 uren verdelen. Het
raadslid Roodveldt pleit voor meer vrije zondagen en kortere dienst op
Oudejaarsavond.
Wethouder Vliegen waarschuwt voor het behartigen van personeelsbelangen
op een manier die andere bevolkingsgroepen dupeert. Juist op
Oudejaarsavond en op zondagen is de tram nodig voor die mensen die geen
taxi kunnen betalen.
Het raadslid Ed. Polak dringt aan op spoed bij het maken van
tramverbindingen buiten de bebouwde kom. Hij wil de vroegritretours
behouden, en het personeel op Oudejaarsavond vanaf 10 uur vrij geven, nu
burgemeester en wethouders reeds hebben besloten de trams om 12 uur te
laten inrukken, en er van 10 tot 12 uur toch haast geen passagiers zijn.
Hij dient een voorstel daartoe in.
De burgemeester zegt dat deze kwestie beter kan wachten, tot er met een
paar dagen een advies ligt over het voorstel-Kleerekoper over de
werktijden van het trampersoneel.
Wethouder Wierdels stelt, dat er reeds met omliggende gemeenten
besprekingen plaatsvinden over uitbreiding van het tramnet. Voorstellen
over de werktijden en zondagsrust van het rijdend personeel zijn in
verregaande staat van voorbereiding. Bij het intensieve tramverkeer in
Amsterdam is bediening van een dubbeldekstram bijna onmogelijk. Over de
electra-prijzen zal binnenkort een voorstel gedaan worden, waarbij hij
nu reeds toezegt dat de prijs voor het trambedrijf niet verhoogd zal
worden.
De gemeenteraad besluit vervolgens de begroting voor het trambedrijf
goed te keuren.
29 december 1919
Volgens “Het Centrum” bereidt de directie van de Gooise tram in
samenwerking met de spoorwegen een plan voor om een nieuwe, geheel
dubbelsporige electrische tramlijn aan te leggen van Station W.P. naar
Bussum en Hilversum. Hier zal met een snelheid van 65 km per uur gereden
kunnen worden, zodat men in een half uur in Hilversum kan zijn. Ook de
bestaande lijnen zullen in electrische tramlijnen worden omgezet. Een
concessie is al aangevraagd. De spoorwegovergang Linnaeusstraat vormt
nog wel een obstakel, zolang de spoorweg niet omhoog gebracht is.
30 december 1919
De gemeenteraad behandelt het voorstel-Polak om de tramdienst op
Oudejaarsavond om 10 uur te beëindigen, en het afwijzend advies van het
college daaromtrent.
Polak zegt zeer teleurgesteld te zijn over dit advies. Het trampersoneel
leidt toch een ongeregeld leven, en juist op zo’n avond wil men graag in
de familiekring verkeren. Dat er in voorgaande jaren tot 1 uur gereden
werd was wel logisch om het publiek in de gelegenheid te stellen nog
laat met de tram huiswaarts te keren, maar nu er toch al om 12 uur
gestopt wordt, kan men net zo goed om 10 uur stoppen. Dat andere
werklieden dan extra betaling zouden eisen voor werken op
Oudejaarsavond, kan hij zich niet voorstellen, zeker niet nu de
werkliedenbond dit zelf ontkend heeft.
Boissevain stelt, dat het hier slechts om een kwart van het
trampersoneel gaat, dat op Oudejaarsavond moet werken, zodat men slechts
eens in de vier jaar aan de beurt is. Hij pleit voor herstel van de oude
situatie, dus rijden tot 1 uur, en dient daartoe een voorstel in.
Kleerekoper stelt dat hij moeilijk voor dit voorstel kan stemmen, omdat
het personeel daarmee zou worden afgenomen, wat hun reeds legaal
geschonken is. Het is logisch om nu maar de tramdienst om 10 uur te
beëindigen. Iedereen weet, dat er na 10 uur nauwelijks van de tram
gebruik gemaakt wordt. Een onderzoek, waaruit zou blijken dat op
Oudejaarsavond tussen 10 en 12 uur 12.000 passagiers van de tram gebruik
maken, heeft volgens de tramdirecteur nooit plaatsgevonden. Men heeft
slechts de lijnen 1, 3 en 11 geteld, en daar zijn nou juist twee lijnen
bij, die langs veel café’s en schouwburgen lopen. Omwille van het
trampersoneel mogen de enkele bezoekers van die gelegenheden best eens
een keertje lopen.
Ter Haar en Carels steunen het voorstel-Boissevain.
Wethouder Wierdels zegt dat burgemeester en wethouders het uur van 12
tot 1 alleen hebben afgeschaft omdat ze tegen overwerk zijn. Als men
niet te lang blijft plakken kan men dan nog met de laatste tram mee, die
van het eindpunt vertrekt. De ervaring leert, dat verkorting van
diensttijd voor één groep onmiddellijk leidt tot claims van een andere
groep. De keuze voor de lijnen 1, 3 en 11 was niet onjuist. De een gaat
door de oude stad, de tweede door de nieuwe en de derde bedient drie
stations. Op de 1000 tramritten in die twee uur telde men per rit
gemiddeld slechts 12 passagiers. Het voorstel-Polak komt er op neer, dat
12.000 mensen gedupeerd worden voor 600 man trampersoneel. De
tramdirecteur heeft reeds toegezegd een regeling te zullen treffen dat
niemand meer dan eens in de vier jaar op Oudejaarsavond dienst zal
hoeven te doen.
Boissevain trekt zijn voorstel in, en het voorstel-Polak wordt
vervolgens aangenomen met 21 tegen 14 stemmen, zodat de tramdienst dit
jaar op Oudejaarsavond om 10 uur zal eindigen.
Verantwoording en disclaimer:
Cees Pot heeft voor de totstandkoming van
deze tijdlijn de database van de website "Historische
kranten in beeld" geraadpleegd. Deze website is een initiatief van
de Koninklijke Bibliotheek. Deze instantie heeft ons toestemming verleend voor
publicatie op deze wijze.
*
Soms komen er in de artikelen fouten en onjuistheden voor. Om
wille van de authenticiteit is besloten deze ongewijzigd te laten.
laat een berichtje achter
 |