MEDIATIJDLIJN AMSTERDAMSE TRAM 1912
door Cees Pot
e-mail:
ceespot@amsterdamsetrams.nl
1912
3 januari 1912
In verband met rioleringswerkzaamheden op de Mauritskade bij de
Andreas Bonnstraat zullen met ingang van donderdag 4 januari de
trams van lijn 3 richting Linnaeusstraat gedurende enige dagen de
hele Sarphatistraat volgen.
11 januari 1912
Blijkens een bericht in “Het Centrum” zijn in aanwezigheid van de
directies van de Amsterdamse, Haagse en Rotterdamse tram proeven
genomen met het veiligheidstoestel “Protector”, in de handel
gebracht door de gelijknamige maatschappij. De proef vond plaats in
de Kruislaan, en het toestel was bevestigd op een auto. Het toestel
werkt als volgt:
Voor op de auto bevindt zich een beugel, die, als hij in aanraking
komt met een persoon, achteruit schuift en een veer in werking
stelt, die dan een schaar in werking stelt die zich om de benen van
de persoon sluit en deze in een zittende houding opneemt, terwijl
tegelijk zich een net uitspreidt, waardoor hij niet op de grond kan
vallen.
De gemeentetram stelt een tramwagen ter beschikking voor verdere
proeven. Deze wagen zal, voorzien van het toestel, gewoon door de
stad rijden.
25 januari 1912
In enkele tramwagens is een bakje opgehangen, bestemd voor
gebruikte kaartjes, contramerken, halve “pasjes” en dergelijke. Bij
het verlaten van de tram kan de passagier deze in het bakje gooien
in plaats van ze op straat of op de wagenvloer te gooien. Het aldus
verzamelde oud papier zal ten bate van liefdadige doeleinden worden
verkocht.
31 januari 1912
Een verzoek van de christelijke gemeentewerkliedenbond om alsnog
loonsverhoging te geven aan het rijdend personeel wordt op voorstel
van de verzoekschriftencommissie niet aan burgemeester en wethouders
ter afdoening gegeven, maar aangehouden.
2 februari 1912
Op initiatief van de tramdirectie is een wijziging in voorbereiding
van de Algemene Politie Verordening, die het rijden met wagens en
karren op de tramrails verbiedt, ook als er geen tram in de buurt
is. Aanleiding hiervoor is dat veel voerlieden pas op het laatste
moment voor de tram uitwijken, waardoor de tram vaart moet minderen,
en dat door niet tijdig uitwijken reeds een aantal ongelukken heeft
plaatsgevonden.. In 1909 heeft het raadslid Scheltema al geprobeerd
tot deze wijziging te komen, maar zij werd toen door de burgemeester
afgewezen.
14 februari 1912
Binnenkort is een voorstel van burgemeester en wethouders te
verwachten, waarin zij de gemeenteraad voorstellen hen te machtigen
tot de bouw van een derde tramremise, aan de Amstelveenscheweg.
17 februari 1912
Met ingang van maandag 19 februari zullen de hekjes aan de
rechterzijde van de balkons van motorwagens die met bijwagen rijden
niet meer gesloten worden. Deze maatregel was indertijd ingevoerd om
de veiligheid van de passagiers te bevorderen, maar wordt nu niet
meer nodig geacht.
24 februari 1912
In de Roetersstraat wordt ’s ochtends een vrouw door een tram van
lijn 10 aangereden. Vrij ernstig gewond wordt zij voor eerste hulp
naar het Kinderziekenhuis gebracht.
Lijn 10 passeert op het Frederiksplein het vroegere Paleis voor Volksvlijt en doet
dat met een Union die is voorzien van een voormalig paardentramrijtuig als bijwagen,
omstreeks 1912.
Prentbriefkaart
26 februari 1912
In de Amstelstraat wil een wielrijder achter een motorwagen van lijn
9 omrijden om uit te wijken voor een wagen, met als gevolg dat hij
onder de bijwagen komt. Deze moet gelicht worden om hem er onder
vandaan te krijgen. Hij is zeer ernstig gewond en zijn toestand is
zorgelijk.
28 februari 1912
Op de raadsagenda staan o.a. de ponttarieven en de bouw van een
derde hoofdremise voor de tram.
20 maart 1912
De grondwerkers die bezig zijn met het ophogen van het terrein voor
de nieuwe remise aan de Amstelveenscheweg, gaan in staking.
22 maart 1912
Na afloop van de dienst raakt een tramconducteur bij het inrijden
van de remise Tollensstraat beklemd tussen de tramwagen en de poort.
De kaartjestrommel dringt in zijn buik, en zwaar gewond wordt hij
naar het Wilhelminagasthuis overgebracht, waar hij twee dagen later
overlijdt.
17 juni 1912
“Het Volk” en “Het Centrum” berichten over drie nieuwe tramlijnen,
die volgens een voordracht van burgemeester en wethouders van 14
juni jl. aangelegd moeten worden, zodra medio 1913 de nieuwe
hoofdremise gereed zal zijn, en er nieuw trammaterieel is
aangeschaft. Dit zijn de lijnen
15: De Lairessestraat-J.W. Brouwersplein-Van Baerlestraat-P.C.
Hooftstraat-Stadhouderskade-Rijksmuseum-Weteringschans-verder als
lijn 10 tot Plantage Middenlaan-Plantage Kerklaan (ingang Artis);
16: Concertgebouw-Gabriël Metsustraat-Albert Cuijpstraat-Ferdinand
Bolstraat-Vijzelgracht-Vijzelstraat-Reguliersdwarsstraat-Rembrandtplein
(Thorbeckeplein);
17: Amstelveenscheweg (zo dicht mogelijk bij het sportpark)-Overtoom-J.P.
Heijestraat-Kinkerstraat-Bilderdijkstraat-De
Clercqstraat-Rozengracht-Westermarkt-Raadhuisstraat-heen
Paleisstraat, terug Mozes en Aäronstraat-Dam
Ten aanzien van lijn 15 wordt overwogen het dubbelspoor in de P.C.
Hooftstraat door een enkel spoor te vervangen en ter vervanging de
Jan Luijkenstraat van een enkel spoor te voorzien. Sporenaanleg op
de Stadhouderskade tussen Vondelpark en Rijksmuseum zal er eveneens
toe dienen om de ochtendroutes van de lijnen 7 en 10 langs te
leiden, die nu in verband met de groentenmarkt in de Marnixstraat de
route van lijn 3 via Bilderdijkstraat en Overtoom moeten volgen, om
dan door middel van lastige rangeerbewegingen op het Leidscheplein
weer op de goede route te komen.
Aan lijn 17 bestaat behoefte door de zeer aanzienlijke toeneming van
het vervoer op lijn 1, en aangezien het niet mogelijk is nog meer
trams door de Leidschestraat te voeren, is een verbinding via J.P.
Heijestraat-Kinkerstraat-Marnixstraat-Rozengracht te verkiezen. Een
eindpunt kan gevonden worden op de Dam. Aan de andere kant dienst
deze lijn ter bediening van het nieuwe sportpark langs de
Amstelveenscheweg geleid te worden zover als de breedte van deze weg
toelaat, momenteel tot het ontworpen station van de H.E.S.M. aan
deze weg. Voor deze lijn is een brug met dubbelspoor over het Jacob
van Lennepkanaal in de J.P. Heijestraat nodig, waarvan de kosten
worden geraamd op ƒ 30.000,-. De totale kosten van benodigde werken,
inclusief deze brug, doch exclusief de kosten van overige takken van
dienst, worden geraamd op ¦405.000,-.
Voor deze drie lijnen zijn inclusief reserve 37 motorwagens nodig.
Omdat echter door het toegenomen verkeer op de rest van het net meer
materieel nodig is, dienen nu reeds 50 motorwagens te worden
aangeschaft, waarvan de kosten worden geraamd op
ƒ 500.000,-.
4 juli 1912
Op de Rozengracht ter hoogte van “’t Lootsje” raakt een 10-jarig
meisje onder een tram van lijn 3, als ze van een sleperswagen
springt en vlak voor de tram oversteekt. Die heeft een flinke vaart
en kan niet meer remmen. Het kind wordt onder de wagen verschillende
malen rondgeslingerd en is op slag dood. Het duurt even voordat het
kind onder de tram vandaan gehaald kan worden en het tramverkeer is
daardoor twintig minuten gestremd.
5 juli 1912
Bouwers, eigenaren en huurders van percelen in de Jan Luijkenstraat
spreken in een adres hun leedwezen uit over het voornemen om een
tram door deze straat te leiden. Juist vanwege de rust in deze buurt
hebben ze gebouwd, gekocht of gehuurd.
16 juli 1912
Vanochtend is in de remise nieuwe Achtergracht een geslaagde proef
gehouden met een motorwagen, voorzien van een “Protector”-toestel.
20 juli 1912
Burgemeester en wethouders zijn van mening dat hun voordracht van 14
juni jl. niet behandeld moet worden, voordat zij hun mening over de
ingekomen amendementen en adressen hebben gegeven. Het is alleen wel
nodig dat reeds nu een bestelling voor nieuwe motorwagens wordt
geplaatst. Materieeluitbreiding is nodig ongeacht de beslissing die
op de ingekomen stukken wordt genomen. Zij stellen de raad voor
machtiging hiervoor te geven en een krediet van
ƒ500.000,- te
verlenen.
21 juli 1912
In een ingezonden stuk in “Het Volk” wordt geklaagd over de
overvolle trams van lijn 7 in de avondspits. In de buurt van het
Weesperplein duurt het vaak 15 tot 20 minuten voordat men een plaats
kan vinden in een tram richting Kinkerstraat. Waarom kan er op dit
uur niet met één of twee bijwagens worden gereden, zoals op de
lijnen 3 en 10? Lijn 7 kan door de vele bruggen toch al moeilijk op
tijd rijden, wat het ongemak vergroot. Inzet van meer materieel kan
aan deze ongezonde toestand een einde maken.
28 juli 1912
In de Linnaeusstraat raakt een jongen van 9 jaar onder een
motorwagen van lijn 9. Hij raakt ernstig gewond en moet in het
Burgerziekenhuis opgenomen worden.
Lijn
8 - Weesperplein - 1912.
Prentbriefkaart
1 augustus 1912
In de Rapenburgerstraat wordt een jongen van 5 jaar door een
motorwagen van lijn 7 aangereden, en raakt ernstig gewond. Hij moet
in het Portugees Israëlitisch Ziekenhuis worden opgenomen, maar kan
dat geheel hersteld op 28 augustus verlaten. In de buurt wordt dat
feestelijk gevierd.
4 augustus 1912
In de Marnixstraat bij de Raampoort raakt een 8-jarig meisje onder
een motorwagen van lijn 10. Zij wordt deerlijk verminkt en overlijdt
ter plaatse.
8 augustus 1912
In het Binnengasthuis overlijdt een dame die op een rijdende tram
wilde springen en er toen onder raakte. Zij is niet meer bij
bewustzijn gekomen.
15 augustus 1912
Op het Frederiksplein moet een auto voor een tram uitwijken, en
botst daardoor tegen een bovenleidingpaal.
19 augustus 1912
De tramdirectie zegt toe, dat de tramlijnen die nu op het
Stationsplein eindigen, tijdens de ENTOS (Eerste Nederlandsche
Tentoonstelling Op Scheepvaartgebied) dor zullen rijden naar de De
Ruijterkade.
26 augustus 1912
In de krant wordt bericht over de gemeentebegroting voor 1913. Er is
uitgegaan van de veronderstelling dat lijn 12 (de paardentram naar
Sloterdijk) begin dat jaar electrisch zal kunnen worden
geëxploiteerd, en dat medio dat jaar de derde hoofdremise in gebruik
zal komen. Voor de aanschaf van 30 gesloten bijwagens is
ƒ
120.000,- uitgetrokken en voor 30 dito open exemplaren
ƒ 75.000,-.Het bijwagen
bestand moet aanmerkelijk uitgebreid worden, mede omdat het oude
materieel qua inrichting en capaciteit niet meer voldoet en
geleidelijk buiten dienst gesteld zal worden.
4 september 1912
In de Eerste Spaarndammerstraat raakt een motor van een tramwagen
beschadigd door een losgeraakte straatkei. De tram kan niet verder,
en lijn 5 heeft dientengevolge een half uur vertraging.
5 september 1912
De gemeenteraad behandelt het voorstel van 14 juni inzake aanleg en
instelling van 3 nieuwe tramlijnen. Er zijn drie amendementen
ingediend, alle gericht tegen het leggen van tramsporen in de Jan
Luijkenstraat. Raadsleden Kl. de Vries en Wijnmalen willen geen tram
door de Jan Luijkenstraat, op de aldaar gelegen scholen zou
onderwijs onmogelijk worden. Verder willen de winkeliers in de P.C.
Hooftstraat het dubbel spoor daar juist behouden. Alleen bij de
Hobbemastraat zouden zij de tram in één richting door deze straat
gelegd willen hebben, en in de andere richting over de
Stadhouderskade
Raadslid Scheltema wil de tram in de P.C. Hooftstraat juist
behouden, die straat is breed genoeg voor dubbelspoor, en de
trottoirs kunnen eventueel versmald worden. Bovendien wil hij lijn
15 laten vervallen zolang het eerste deel van de Vijzelstraat niet
is verbreed, zodat er geen dubbelspoor in de Reguliersdwarsstraat
hoeft te worden gelegd. Lijn 16 zou dan in 15 moeten worden
vernummerd en moeten lopen tussen Amstelveenscheweg en Artis, via
Gabriël Metsustraat, Albert Cuijpstraat, Ferdinand Bolstraat en
Weteringschans. Door deze route zou dan lijn 16 lijn 17 worden. Met
zijn voorstel zegt de heer Scheltema ontsiering van het
museumterrein te willen voorkomen.
Raadslid Van Os wil lijn 16 doorgetrokken zien tot De Lairessestraat
bij Banstraat, en lijn 15 laten lopen door Paulus Potterstraat,
Hobbemastraat en Jan Luijkenstraat. Verder wil hij de lijnen 2 en 3
door de Paulus Potterstraat gevoerd hebben
Raadslid Oudegeest vraagt of de lijn Amstelveenscheweg – Dam niet
naar het Centraal Station kan worden verlangd, zodat beide stations
van de Hollandsche Spoor met elkaar verbonden worden. Tevens vraagt
hij of het de bedoeling is beide Concertgebouw-lijnen door te
trekken naar de Amstelveenscheweg, wat spoediger te bereiken is door
deze lijnen niet door de De Lairessestraatte leiden maar door de
Verhulststraat.
Raadslid Ter Haar pleit wederom voor invoering van een uniform
tarief, terwijl raadslid Verschure meent dat de komst van lijn 16 de
verbreding van de Vijzelstraat juist zal bevorderen.
Raadslid Boissevain vraagt of het kringlijntje om het Concertgebouw
niet storend zal werken als daar ‘s avonds in de tuin concerten
worden gegeven.
Raadslid Postumus Meijjes wil ook geen tram door de Jan
Luijkenstraat, en ziet lijn 16 liever door de Frans van Mierisstraat
gelegd.
Raadslid Wibaut vindt dat De Vries schromelijk overdrijft door te
stellen, dat onderwijs in de drie scholen in de Jan Luijkenstraat
onmogelijk zou worden. Dan zouden tal van scholen onbruikbaar zijn.
Hij wil vernemen, waarom de tramdirectie niet gewoon de sporen in de
P.C. Hooftstraat wil laten.
Raadslid Fabius stelt voor de lijn Amstelveenscheweg – Dam door de
Spuistraat naar het Centraal Station te leiden en de lijn
Concertgebouw – Artis niet door de P.C. Hooftstraat of Jan
Luijkenstraat, maar door de Ferdinand Bolstraat te leiden.
Wethouder Serrurier antwoordt dat de lijnen 15 en 16 uiteindelijk
naar de Amstelveenscheweg zullen rijden. Het kringlijntje
Concertgebouw zal bij concerten niet worden gebruikt. De
tramdirectie geeft aan een traject door de Jan Luijkenstraat de
voorkeur, maar acht de P.C. Hooftstraat als drukke tramstraat niet
geheel onmogelijk, De wethouder heeft daarom geen bezwaar tegen het
vervallen van tramsporen door de Jan Luijkenstraat. De Paulus
Potterstraat is vanwege de beplanting niet geschikt voor tramaanleg.
Doortrekking van meer tramlijnen naar het reeds overvoerde Centraal
Stationsplein is uiterst bezwaarlijk.
Oudegeest repliceert dat dan lijn 17 maar naar de De Ruijterkade
moet worden doorgetrokken.
Vervolgens trekt Scheltema zijn amendement is, Van Os handhaaft
alleen zijn voorstel tot doortrekking vn de lijn 16 naar de De
Lairessestraat, wat door het college wordt overgenomen en
uiteindelijk wordt het amendement-De Vries aangenomen met 26 tegen
12 stemmen, zodat de Jan Luijkenstraat tramvrij blijft.
Bilderdijkstraat - 1912.
Prentbriefkaart
2 oktober 1912
In de Marnixstraat vindt een aanrijding plaats tussen een tram en
een bespannen vrachtwagen. De koetsier slaat tegen de grond, en
loopt een bloedende wond aan het hoofd op. Hij moet door de GGD
verbonden worden. Het tramverkeer ondervindt 10 minuten vertraging.
In de Haarlemmerstraat botsen een tram en een bespannen vrachtwagen
van het Amsterdamsch Goederenvervoer op elkaar. Van de tram breekt
een hoekruit, maar persoonlijke ongelukken deden zich niet voor.
Op de Weteringschans wil een man op een rijdende tram springen. Hij
grijpt mis en slaat met zijn hoofd tegen een bovenleidingmast.
Bewusteloos wordt hij naar het Wilhelminagasthuis vervoerd.
7 oktober 1912
Sinds enkele dagen is op het Stationsplein een wisselhuisje in
gebruik, dat tevens dient als wachthuisje voor het personeel van
lijn 11. Vanuit dit huisje worden de inlopende wissels van de lijnen
1, 2, 3, 4, 5, 9, 11 en 13 bediend. Het bleek niet mogelijk deze
lijnen via electrische wissels te laten lopen.
9 oktober 1912
Op de Weesperzijde slaan twee paarden van een vrachtwagen op hol. Ze
botsen tegen een tramwagen en worden beiden gedood. Het voorbalkon
van de motorwagen wordt zwaar beschadigd en het tramverkeer heeft
circa 10 minuten vertraging.
11 oktober 1912
Op de Nassaukade bij de Kinkerstraat botsen een motorwagen van lijn
7 en een met stenen beladen vrachtwagen op elkaar. Van de tramwagen
wordt het voorbalkon beschadigd en de reflector vernield. Een partij
stenen valt stuk.
Op de Nassaukade bij het Frederik Hendrikplantsoen wordt een
bejaarde vrouw door een tram aangereden. Ze raakt gewond aan het
hoofd en moet per rijwielbrancard naar het Wilhelminagasthuis worden
gebracht.
13 oktober 1912
In de Van Limburg Stirumstraat wil een man voor een rijdende tram
van lijn 14 oversteken; hij wordt aangereden en aan het hoofd
gewond.
14 oktober 1912
Op de Overtoom rijdt een motorwagen van lijn 1 achterop een bijwagen
van een vroegdienst van lijn 10. Niemand loopt letsel op, maar het
tramverkeer ondervindt een vertraging van een kwartier.
’s Avonds valt een 70-jarige man uit een bijwagen van lijn 1, en
moet in bewusteloze toestand naar het Wilhelminagasthuis worden
vervoerd.
26 oktober 1912
Het plan om de sporen van de lijnen 2 en 3 uit het Leidsche Boschje
te verleggen, kan, hoewel de werkzaamheden reeds zijn begonnen, nog
niet direct uitgevoerd worden wegens rioleringswerkzaamheden en het
niet tijdig ontvangen van bovenbouwmaterialen. De tram rijdt daar
inmiddels enkelspoor, wat tot zoveel vertraging leidt, dat besloten
wordt de zaak zo lang in de oude toestand terug te brengen.
28 oktober 1912
Lijn 6 rijdt met ingang van heden gedurende een aantal weken niet
verder dan de brug over het lozingskanaal in verband met
werkzaamheden aan die brug.
Er is een nieuwe gids voor de tramlijnen en de gemeenteveren
verschenen.
De gemeenteraad behandelt de begroting voor 1913.
Wibaut vraagt of de uitkering van
ƒ
300.000,- uit het trambedrijf
aan de Algemene Dienst de komst van het uniforme 5-centstarief zal
belemmeren, Zo ja, dan is hij tegen die uitkering. Verder is hij het
niet eens met Boissevain, die trammen een luxe noemt. Voor de
arbeider, die toch ook aan de rand van de stad moet kunnen wonen,
moet het vervoer van en naar de binnenstad zo goedkoop mogelijk
zijn.
Ter Haar is uiteraard voor het uniforme tarief, evenals Fabius, die
echter vindt dat zo’n verlaging de uitkering aan de Algemene Dienst
niet in gevaar mag brengen. Volgens Lambrechtsen wijst het drukke
gebruik van de tram erop, dat het tarief zeker niet te hoog is.
Verschure wil eerst uitbreiding van het materieel.
Wethouder Serrurier antwoordt dat het uniforme tarief van 5 cent nog
niet in het college is besproken. Het zal worden onderzocht in
relatie met de uitbreiding van materieel die nodig is voor het
verwachte drukke vervoer volgend jaar zomer (de ENTOS). Het college
is er in principe niet tegen. Tariefsverlaging hangt ook af van
beschikbaarheid van materieel en remiseruimte. De uitkering aan de
Algemene Dienst zal invoering niet in de weg staan.
Boissevain vraagt in tweede termijn of de pasjes (passe-partouts /
tweerittenkaarten, CP) ook op de dag na afgifte geldig kunnen
blijven. Wethouder Serrurier voelt er wel voor, maar meent dat ook
dit bezien moet worden in het kader van een algehele
tariefsherziening.
3 november 1912
Op de kruising Rozengracht-Marnixstraat botst een motorwagen van de
E.S.M. op de achterzijde van een bijwagen van lijn 10. Het onderstel
daarvan raakt geheel vernield, en de bijwagen moet buiten dienst
gesteld worden. De motorwagen van de E.S.M. is slechts licht
beschadigd en kan zijn weg vervolgen. Het ongeluk wordt geweten aan
het niet werken van de nieuwe luchtrem van deze wagen.
11 november 1912
In “Het Volk” wordt een bericht uit het blad “De gemeentearbeider”
geciteerd, dat meldt dat de Gemeentetram wagens beschikbaar stelt
voor het vervoer van vrouwen, die als onderkruipsters werken in
plaats van stakende confectie-arbeidsters. Op iedere tram die
hiervoor gebruikt wordt rijden vier politie-agenten mee. “Eenheid
onder Ons”, de plaatselijke afdeling van de “Federatie van
Gemeentewerklieden” heeft er bij de directie van de tram tegen
geprotesteerd, dat de gemeente zich op zo’n manier met de staking
bemoeit, en dat het trampersoneel gedwongen wordt zulk onwaardig
werk te verrichten.
Volgens “Het Handelsblad” ontving de Federatie het antwoord dat het
niet aan de directie is om aan de huurder van een tramwagen te
vragen wie er vervoerd gaat worden, en dat het trampersoneel geheel
buiten deze zaak staat. De Federatie zal zich nu tot de gemeenteraad
wenden met het verzoek het personeel niet te verplichten tot zulk
onterend werk.
20 november 1912
Het verzoek van de Federatie (zie 11 november) staat op de agenda
van de gemeenteraad. Het college adviseert dit door hen te laten
afdoen. In de gemeenteraad wordt er heftig over gedebatteerd. Wibaut
vindt dat de gemeente bij weigering van dit verzoek ook trams aan
postende stakers beschikbaar moet stellen. Lambrechtsen, Schoch en
Van Gigch zijn het er over eens, dat het trampersoneel gewoon de
opdrachten van de directie moeten opvolgen, en dat de gemeente geen
partij is in hert huidige arbeidsconflict. De burgemeester vindt dat
een debat over de plichten van het gemeentepersoneel buiten de orde
is.
Uiteindelijk wordt besloten dat burgemeester en wethouders het
verzoek zullen afdoen.
26 november 1912
Op de Ceintuurbaan bij de Amsteldijk botsen twee trams van de lijnen
4 en 3 op elkaar. Beide wagens worden beschadigd, en één ervan
ontspoort. Het tramverkeer ondervindt geruime tijd vertraging.
1 december 1912
Op het Spui bij het Singel ontstaat kortsluiting in de
bovenleiding bij het schoonmaken van een booglamp. Het tramverkeer
is 45 minuten gestremd.
2 december 1912
Burgemeester en wethouders hebben de bouw van een nieuwe
tramremise aan de Havenstraat aanbesteed. Laagste inschrijver is de
firma Nolde en Heijmerik te ‘s Gravenhage en Nijmegen.
Koningsplein - 1912.
Prentbriefkaart
5 december 1912
Op het Frederiksplein botsen een tramwagen en een bespannen
vrachtwagen op elkaar.
De voerman valt van de bok en raakt gewond, en zijn wagen wordt
zwaar beschadigd.
In de Spaarndammerstraat wordt een jongen van 9 jaar door een tram
van lijn 5 overreden. Hij raakt dusdanig gewond, dat hij spoedig
overlijdt.
6 december 1912
Het dodelijke ongeluk van gisteren blijkt volgens het
“Handelsblad”te wijten te zijn aan de verwondingen die de jongen
opliep doordat hij in aanraking kwam met de schroeven en beugels van
het “Protektor”-apparaat. Besloten is deze apparaten terstond te
verwijderen.
’s Avonds springt een man op het Damrak van een rijdende tram, komt
te vallen en raakt bewusteloos. Per ziekenauto wordt hij naar het
Binnengasthuis vervoerd.
Diezelfde avond springt een meisje van 16 jaar in de
Oosterparkstraat van een rijdende tram. Ze valt en komt met har
rechtervoet onder een van de wielen. Zij wordt naar het
O.L.V.Gasthuis gebracht.
11 december 1912
Op de Prins Hendrikkade breekt de beugel van een motorwagen van
lijn 13, waardoor het tramverkeer ongeveer 20 minuten gestremd is.
Van Hogendorpstraat - 1912.
Prentbriefkaart
12 december 1912
Op het Waterlooplein ontspoort een motorwagen van lijn 8,
waardoor het tramverkeer zo’n anderhalf uur gestremd is.
16 december 1912
’s Middags verliest een op de Prins Hendrikkade rijdende
vrachtwagen een wiel. De wagen verspert de rails, met als gevolg een
stremming van het tramverkeer van een kwartier.
19 december 1912
Op de Nieuwezijds Voorburgwal ontspoort in de ochtend een tram,
waardoor het tramverkeer ongeveer 25 minuten is gestremd.
Diezelfde ochtend is lijn 5 ook 25 minuten gestremd, omdat op de
Eenhoornsluis het wiel van een vrachtwagen breekt.
20 december 1912
Het Gerechtshof veroordeelt in hoger beroep de gemeente Amsterdam
tot het betalen van een nader vast te stellen schadevergoeding aan
de heer J.H. Schoch, die op 29 juli 1905 uit een bijwagen van lijn 3
is gevallen, en blijvend invalide is geworden, en tot betaling van
de kosten van het geding, zijnde ¦ 135,-. De gemeente heeft drie
maanden de tijd om in cassatie te gaan bij de Hoge Raad.
27 december 1912
Bij de Van der Duijnstraat ontspoort ’s middags de paardentram naar
Sloterdijk (lijn 12) door een straatsteen op de rails. Als de wagen
opgevijzeld wordt breekt een van de assen. De stremming duurt circa
45 minuten.
Verantwoording en disclaimer:
Cees Pot heeft voor de totstandkoming van
deze tijdlijn de database van de website "Historische
kranten in beeld" geraadpleegd. Deze website is een initiatief van
de Koninklijke Bibliotheek. Deze instantie heeft ons toestemming verleend voor
publicatie op deze wijze.
*
Soms komen er in de artikelen fouten en onjuistheden voor. Om
wille van de authenticiteit is besloten deze ongewijzigd te laten.
laat een berichtje achter
|