Tramcolumn
99
AMBTELIJKE KLEUREN
(140211)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

De ambtelijke kleur grijs van de nieuwe gelede trams
was natuurlijk vanaf 1957 visueel niet zo’n beste keuze! De kleur was
niet goed zichtbaar, ambtelijk, voorzichtig en niet geheel ongevaarlijk,
omdat je grijs niet zo goed zag in het verkeer als het donker of mistig
was. De kleur paste wel goed bij zo’n overheidsbedrijf als het Gemeente
Vervoerbedrijf, maar niet goed in het steeds gevaarlijker verkeer. De
mentaliteit van het GVB was nou eenmaal ‘officieel’ aan het eind van de
50-er jaren. Alles wat met de overheid te maken had, was nu ambtelijk
saai, voorzichtig en ingehouden. Postkantoren, belastingkantoren,
telefoonkantoren, politiebureaus, gemeente energiebedrijven,
gemeentehuizen, het GAK en gemeentelijke vervoerbedrijven en alles wat
daarmee te maken had, hadden datzelfde imago.
 |
 |
Zelfs de ambtenaren hadden allemaal grijs
haar, grijze kleding, grijze sokken en grijze schoenen en hun taal was
saai. Als publiek mochten we het gewoon niet leuk vinden. We mochten al
blij zijn, dat al deze publieke voorzieningen er waren. En dat we af en
toe wat terugkregen van de belastingen! Om ons zoet te houden. Zelfs
grote vervoerbedrijven, zoals de NS waren eerst hoofdzakelijk grijs,
werden toen hoofdzakelijk groen maar geel werd tenslotte de huiskleur.
In de jaren ‘70 keerde het tij. De kleuren werden vrolijker. Zeker bij
het GVB. Niet alleen het GVB-trammaterieel werd nu geel. Ook het totale
imago van het GVB veranderde.
 |
 |
Het trammaterieel kreeg dezelfde kleur als
de streekbussen. Maar de stadsbussen deden in eerste instantie weer niet
mee! Het was allemaal een stuk beter dan het oerdegelijke grijs. Zelfs
de GVB-gebouwen en remises werden intern opgefleurd. Wat grijs was, werd
nu lichtblauw. Dus grijze deuren werden blauwe deuren. En alle
medewerkers met grijs haar of grijze sokken werden ontslagen! Na de
totale vergeling van het openbaar vervoer volgde plotseling een totale
ommekeer. Bij tramhobbyisten ging deze verandering als een lopend
vuurtje. En ze riepen ‘de 767 is wit/blauw. Het is prachtig‘, het was de
kleurproefwagen voor de wit/blauwe kleuren’. De 767 werd ook de enige
725-er in nieuwe kleuren.
 |
 |
En tramlijn 12 was de eerste lijn waarop de
767 dienstdeed. Daarna volgden nog talrijke andere vaak 40 jaar oude
tramwagens. De omschildering had natuurlijk ook te maken met de normale
schilderbeurten. Daarom waren de elektronen de laatst geschilderde in de
nieuwe frisse, goed zichtbare kleur. En zoals iedereen verwachtte, was
wit/blauw ook de nieuwe kleurcombinatie van de Combino’s. Nu de
gewoonste zaak van de wereld. Je kunt je niet meer voorstellen, dat 40
jaar geleden het rijdend materieel van het GVB grotendeels ambtelijk
blauw of grijs was.
 |
 |
Omdat AEG-er 236 de kleuren heeft van
eerdere tramgeneraties kunnen de jongeren onder ons zien wat de
Gemeentetramtrams mooie kleuren hadden, voordat ze allemaal het saaie
maar degelijke gemeenteblauw kregen. Helemaal in combinatie met de
houten zijpanelen en de grote wagencijfers. Allemaal in een tijd, dat
alles, zelfs de wagencijfers belangrijk waren en ieder GVB-personeelslid
een mooie pet droeg en op het uniform flinke, fraaie koperen
persoonlijke cijfers zichtbaar waren. Mijn busvriend van lijn 12 had
nummer 1796! ‘t Is maar dat je het weet……..
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |