Tramcolumn
81
WAAROM WEL EN WAAROM NIET
(111010)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Waarom heeft het zo lang moeten
duren, voordat lijn 2 werd verlengd naar respectievelijk Slotervaart en
Nieuw-Sloten? Nieuw Sloten is te begrijpen maar Slotervaart niet. Alle
bewoners van Slotervaart-Zuid waren er al jaren! Waarom ging lijn 13 pas
in de jaren ‘70 naar Geuzenveld en niet 20 jaar eerder? Waarom ging lijn
14 niet eerder naar Slotermeer?

Waarom keerden tramlijnen pas in de
80-er jaren terug op de Admiraal de Ruyterweg, terwijl het logischer en
goedkoper was geweest dit gelijk te doen toen de NZH-trams daar
verdwenen? Waarom kwamen tramlijnen pas in de jaren
’80 terug op de Insulindeweg, terwijl daarvoor op diezelfde weg tramlijn 11 reed, waarna
na de opheffing ook hier de rails werden opgebroken en later weer werden
herlegd. Sommige verlengingen zijn politiek goed te begrijpen, zoals de
laatste en logische verlenging naar de Aker van lijn 1. Als de politiek
daar tenminste een rol in heeft gespeeld. En lijn 5 naar Amstelveen?
Waarom pas in de 90-er jaren? 25 jaar eerder was logischer geweest. Lijn
7 ging tijdelijk naar het Surinameplein. Niet meer naar het
Mercatorplein en daarna helemaal naar Slotermeer. Waarom? Waarom ging
lijn 6 op het Leidseplein eerst rechts af en toen links af? Natuurlijk
komen er dan politieke antwoorden of geen antwoorden of antwoorden, die
niet te begrijpen zijn, als je geen deel uit maakt van de gemeenteraad.
Het openbaar vervoer is eigenlijk in een stroomversnelling terecht
gekomen. Soms lijken politieke deskundigen amateur-politici, die na vier
jaar vaak weer wat anders gaan doen. Kijk naar de aanleg van die
dramatisch en vreselijke metro. Zou die ooit afkomen? Je moet er niet
aan denken, dat er weer wat rampzaligs gebeurt tijdens de bouw! Ik heb
het aan de andere kant wel eens gehad over zeer suksesvolle perioden in
de GVB-aanleg, die natuurlijk dankzij het GVB gestalte kregen. Als we in
de toekomst loeren, valt er ook nog wel een en ander te verzinnen aan
verbeteringen. Helemaal omdat er enkele jaren geleden in principe door
het GVB is besloten, dat ALLE GVB-AUTOBUSSEN uit het centrum zouden
moeten verdwijnen. Dus dan zijn in ieder geval de lijnen 21 en 22 aan de
beurt. Wat komt er voor in de plaats? Opnieuw moeten we constateren, dat
er de afgelopen decennia ontzettend veel goeds is gebeurd. Dit reed
eerst aan buslijnen door het centrum: 5, 6, 11, 12, 13S, 14, 17, 18, 20,
21 en 22, 44, 45, 46, 47, 48, 49. Ze zijn (bijna) alle vervangen door
railvervoer.

Denk buiten het centrum bijvoorbeeld aan buslijn 15, die
toch veel beter een tramlijn had kunnen zijn. Tegenwoordig wordt er door
lijn 15 weer hoog frequent door de stad geraasd en gestonken met een
spitsfrequentie van 5 minuten! Je kunt best noodzakelijke tramlijnen
plannen, maar ze moeten natuurlijk niet alleen maar erg veel geld
kosten. Want dan weet ik er nog wel een paar. Zoals lijn 9 door de
Bijlmermeer of lijn 14 via oost naar het Amstel Station. Of lijn 14
verlengen van Slotermeer naar Osdorp? Wat te denken van lijn 10 van de
Van Hallstraat naar Station Sloterdijk. En overal in de stad staan de
Combino’s te wachten, te schudden, te popelen en te huppelen. Echt waar!
Er liggen nog steeds (nu onbruikbare) rails in de Haarlemmer Houttuinen.
Die waren bestemd voor lijn 9 naar het Frederik Hendrikplantsoen. Maar
wat dacht je van een verlengde lijn 4 naar Buitenveldert? Goed idee, he.
Geeft lijn 4 ook een beetje karakter. Stom, dat ze daar nog niet aan
begonnen zijn. En wat te denken van goede tramverbindingen in
Amsterdam-Noord? Het zou niet meer dan logisch zijn dat te realiseren!
Al is het alleen maar voor het milieu. Al zouden het bij wijze van
spreken alleen maar heel goede verbindingen zijn naar de
(toekomstige???) metro.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |