Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 82

Share |

DAT GEZELLIGE DORPJE SLOTERDIJK (181000)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Jarenlang gebeurde er met lijn 10 (bijna) niets, behalve, dat in 1961 bij het overlijden van lijn 5 lijn 7 naar het Amstel Station werd gestuurd en lijn 10 de Roetersstraat en de Plantage Middenlaan bediende in plaats van de totale Sarphatistraat. Lijn 10 was, samen met lijn 3, een van de trotse, drukke en lange tramlijnen van het GVB met voornamelijk hoge blauwen.

In de 60-er jaren waren er regelmatig 13 dienstwagens in de spits. We verbaasden ons over de constante officieuze terugkeer van de blauwe wagens, toen deze al lang officieel afgeschaft waren. Soms leek het of er op bepaalde dagen meer blauwe wagen reden dan toen de blauwen officieel nog reden. Er waren dagen bij, dat er officieus zeven blauwe stellen ingedeeld waren. De volgende dag waren ze dan allemaal weer weg. Natuurlijk waren daar de perikelen rond de metroaanleg, het verlaten van de Molukkenstraat als eindpunt en het gezamenlijk opereren met lijn 6 in oost. Niemand dacht er over na, dat lijn 10 in oost wel eens naar de eilanden zou gaan rijden, maar dat lag toch dichterbij dan de heel nieuwe plannen!

Een verlenging in west vanuit de Van Hallstraat had niemand kunnen dromen! Lijn 10 naar Station Sloterdijk? Het lijkt wel een droom. Zoiets kun je toch niet verzinnen? Die plannen liggen er nu echt! We kregen al een voorproefje door de ‘tijdelijke’ instelling van buslijn 60, die van de Van Hallstraat naar Sloterdijk zal gaan rijden met een dagfrequentie van 10 minuten. Dat grote stuk langs de Haarlemmmerweg waar het altijd zo waaide als je fietste. Komt daar lijn 10? Het antwoord op die vraag is JA. Als we samen filosoferen over dat traject ligt het natuurlijk voor de hand als we ook even stilstaan bij een van de opvallendste tramlijnen van het GVB uit het verleden, die daar tot 1951 reed. Het eerste gedeelte vanaf het Nassauplein als een ‘gewone’ tramlijn dubbelsporig in het asfalt over de Haarlemmerweg, maar vanaf de Van Hallstraat reed tramlijn 18 enkelsporig aan de zijkant van de Haarlemmerweg langs de Haarlemmertrekvaart naar Sloterdijk Ik kan het me nog herinneren, zij het wat vaag. Ik weet nog, dat ik daar begeleid door Mulder Sr. genoot van de tweeling-Unions, de Bergmannwagens of de schuddende losse Unions. Wat me ook is bijgebleven, is het eindpunt Sloterdijk, waar het lijn18-spoor plotseling in het niets eindigde en het spectaculaire beugelzwaaien in Sloterdijk en op het Nassauplein.

Als je in Sloterdijk stond, zag je nog meer rails. Die van de NS en van de Haarlemse tram. Hier staken de, in mijn ogen, gigantische tramtreinen over van de Admiraal de Ruyterweg naar de zijkant van de Haarlemmerweg, waar de meeste NZH-trams de trip vervolgden naar het provinciale Haarlem, het chique Bloemendaal en het exotische Zandvoort. Ik had toen het geluk, dat een oud-oom en oud-tante in het dorp Sloterdijk woonden, omdat de oom als conciërge in dienst was van de grote Sloterdijkse wasserij Linmij. Vandaar mijn regelmatige bezoek aan de oud-oom en tante na over de zeer drukke spoorwegovergang in het dorpse Sloterdijk te zijn gelopen. De Coca-Colafabriek mag ik natuurlijk ook niet vergeten, waar je door de grote ramen kon meegenieten van de verse Cola. Of we liepen naar het eindpunt van buslijn F, waar de omvormers de baas waren, aan de Multatuliweg op weg naar mijn grootouders. Ja, de jaren ‘50 waren zo slecht nog niet. Het was een stuk minder druk en gejaagd en je zag op de Multatuliweg al de contouren van de toen toekomstige A10. In de vorm van een heel groot ei. Alles leek toen zo wijds en groot, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met mijn eigen beperkte afmetingen. Ik was toen net 60 centimeter groot. Er is nog een herinnering uit die dagen, die ik niet mag vergeten en dat waren de lekkere ijsjes op de Haarlemmerweg, die ‘s zomers via een open woonhuisraam op de begane grond werden verkocht voor 5 en 10 cent. Toen plus minus de prijs van een GVB-overstapje. Gaat die prijsvergelijking nog steeds op?

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker