Tramcolumn
64
DIENSTWAGENNUMMERS
(010610)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
‘Vroeger’ was het gebruikelijk, dat je op
elke tramwagen, die in dienst was, je achter de voor- en achterruit je
het dienstwagenbordje kon waarnemen. Zodat die tramwagen op een bepaalde
lijn de juiste plek had.
Uiteraard konden echte hobbyisten daar ook
uit opmaken hoeveel wagens een bepaalde lijn had en buiten de spitsuren
kon je gelijk zien welke wagens er niet reden. Deze dienstwagennummers
waren van ijzer, zwart geschilderd en in wit was daarna het nummer
aangebracht. Je kent ze misschien nog wel. Toen in de jaren ‘60 de
handen van bepaalde passagiers wat losser zaten, werd het bordje wat op
het achterbalkon zat, weggelaten.
In de Testadagen werden deze bordjes
vervangen door het huidige nummersysteem. Nu zitten de bordjes altijd in
de tram en door de bestuurder wordt het juiste nummer gekozen. Deze
‘oude’ bordjes werden zowel bij de tram als bij de bus gebruikt. Als de
tramwagen naar de remise ging, werd het dienstnummer en de
rijtijdentabel door de bestuurder ingeleverd.
Deze bordjes bepaalden bijna het bestaan van
veel tramhobbyisten. Heel geheimzinnig met een klein papiertje en een
potloodje stonden zij op strategische punten van het net alle
wagennummers en de dienstnummers te noteren. Ik zou nu nog wel eens deze
lijstjes willen inkijken. Als ze tenminste echt bewaard zijn. Op deze
lijstjes zou je dan kunnen waarnemen wat voor leuks er allemaal reed in
de 50-er en 60-er jaren. Met een goede fantasie zie je dan zo al deze
historische tramstellen aan je voorbij gaan. En dan zie je, dat het
allemaal echt gebeurd is. Echte liefhebbers hadden op het eind van de
dag een dikke 150 tramstellen genoteerd.
 |
 |
Er waren liefhebbers bij, die dat
opschrijven iedere dag deden. Zo had iedere hobbyist zijn eigen
specialiteit. Als ze ze echt hebben bewaard, moet dat een enorme
hoeveelheid papier zijn. Met een grote historische waarde. Voor
tramliefhebbers. Het meest opvallende bij de tramhobbyisten vond ik de
geheimzinnigheid bij sommige tramjunks. Alsof een ander niet mocht
weten, dat hij een bepaalde foto had en wat er op die foto stond. Alsof
dat wat uitmaakte. Als je zo terugdenkt aan die leuke tramjaren met veel
en leuke trams moet iedereen toch denken aan de enorme hoeveelheid trams
van lijn 13 in de 50-er jaren. Hetzelfde geldt voor lijn 1 naar Osdorp
in de 70-er jaren. En de jarenlange zelfde aantallen van 13 of 14 trams
op de lijnen 3 en 10. Maar ook in de nieuwe eeuw zie je nog altijd veel
trams op de lijnen 5 of 7 en lijn 14. De tramhobby heeft vele facetten.
Natuurlijk gaat het om trams, maar iedere hobbyist heeft zijn eigen
specialiteit. In de 60-er jaren was het natuurlijk fantastisch om mooie
lijstjes te maken en daar decennia later over te dromen, maar het was
ook heel erg leuk om de trams (en bussen) te fotograferen.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |