Tramcolumn
62
TIJDELIJK DEFINITIEF
(170510)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Er zijn drie
gebeurtenissen in de 50-er jaren, die me tot op de dag van vandaag zijn
bijgebleven. En, hoe kan het ook anders, ze hebben alle drie met de tram
te maken. Allereerst was daar de vernieuwing van de Kattenbrug, de brug
over de Kostverlorenvaart, waar de wagens van lijn 10 overheen reden.
De oude brug was maar een smal houten
bruggetje. De vervanging van deze brug was het tegenovergestelde van dit
oude bruggetje zonder bovenleiding. Het werd voor die dagen een brede
moderne brug, waar natuurlijk lijn 10 vanaf de eerste dag op 16 oktober
1954 nu met bovenleiding weer feestelijk overheen reed. Een paar jaar
later was het weer raak toen de brug in de Marnixstraat over de
Brouwersgracht werd vernieuwd. Toen werd lijn 3 ingekort tot het
Frederik Hendrikplantsoen. Daar kon je overstappen op de autobussen van
(volgens het conducteurstempel) lijn 3E, die je heen via de Marnixstraat
en terug via de Marnixkade en het Marnixplantsoen en het Frederik
Hendrikplantsoen naar je bestemming brachten. Die lijn 3E-bussen van de
serie 126-157 hadden niet eens een lijnaanduiding en waren zelfs in 1956
al antiek. Hun tijdelijke eindpunt hadden zij aan het Frederik
Hendrikplantsoen naast de trams van lijn 3.

In 1952 is de brug over de Kattensloot nog de
enige brug zonder bovenleiding.
Fotograaf onbekend.
zie ook Lijn 10
Weer daarna was het weer feest en werd de
hele Frederik Hendrikstraat geasfalteerd. Heel voorzichtig reden de
trams van lijn 3 over de losse rails op houten blokken van het Frederik
Hendrikplantsoen. Het meest opmerkelijke vond ik eigenlijk de tijdelijke
inkorting van lijn 3 tot het Frederik Hendrikplantsoen tijdens de
zomerdienst van 1962 zonder dat daar fysiek enige reden voor was. De
door het GVB gegeven reden toen was personeelsgebrek!
En voor lijn 3 werd een geheel nieuwe buslijn in het leven geroepen,
lijn 6, die toen werd geëxploiteerd met bussen van de serie 33-52. De
films van de bussen lieten ook lijn 6 zien. Dat soort vreemde,
tijdelijke maar officiële zomerlijnen hebben we eigenlijk daarna nooit
meer gezien. Het werd trouwens een stuk rustiger in die hoek van
Amsterdam.

De nieuwe brug over de Kattensloot
oogt moderner dan zijn voorganger.
Prentbriefkaart.
zie ook Lijn 10
Veel later zijn er nog wel eens tijdelijke
lijn 3-inkortingen geweest om verschillende redenen, die het tramverkeer
onmogelijk maakten. Die hele tramhoek zou er heel anders hebben
uitgezien omdat er plannen bestonden om lijn 9 via de Haarlemmer
Houttuinen naar het Frederik Hendrikplantsoen te verlengen. Maar dat
plan ging niet en later kon niet doorgaan, omdat de hele trambaan in de
Haarlemmer Houttuinen was verzakt. De autobussen en ander zwaar
wegverkeer hadden de trambaan te veel aangetast. Of dat ook het eindpunt
voor deze verlenging betekent, valt te bezien.
Een jaar of zeven terug is er in de Amsterdamse politiek over gesproken
het busverkeer zoveel mogelijk te beperken. Het GVB zou dan alle bussen
uit de binnenstad terugtrekken. Maar definitieve Amsterdamse
beslissingen zijn eigenlijk nooit definitief. Daarom blijft Amsterdam de
leukste stad van het land. Al is het alleen maar vanwege de vele trams.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |