Tramcolumn
43
De veilige trams van lijn
17
(040110)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Er zijn van die dagen in je leven, die je
nooit meer vergeet. Uiteraard zijn dat meestentijds gebeurtenissen in je
privéleven, maar zelfs die ebben op den duur een beetje weg. Ik zeg het
voorzichtig. Maar 9 september 1962 zal me altijd bijblijven als de dag,
dat de tram in Amsterdam voor de toekomst was gered.
Toen de 670-724 enkele jaren later ook waren
afgeleverd, riepen de tramenthousiastelingen opnieuw: ‘dit zullen wel de
laatste nieuwe trams zijn. Want binnenkort beginnen ze met de bouw van
de metro‘. Niet alleen bij mij zal 9 september 1962 in het geheugen zijn
gegrift. Ik zie die dag nog zo voor me. Op de Tussenmeer stonden op
deze herfstige, regenachtige zaterdagmorgen duizenden mensen, die de
officiële opening van lijn 17 wilden bijwonen. Dus zo belangrijk vonden
Amsterdammers de nieuwe tramlijn vanuit Osdorp naar het stadscentrum. In
de ochtend zou de vrouw van de wethouder de allernieuwste van de dubbel
gelede trams van het Surinameplein naar Osdorp rijden. De nieuwe
glimmende 644 tot en met de 635 volgden, als trouwe hondjes, de erg
nieuwe 645.

foto Tom Mulder
Vanaf 646 moest de serie nog door Beijnes
worden afgeleverd. Natuurlijk verwachtten wij, dat een deel van deze elf
trams de volgende dag, als de normale dienstregeling inging, deze
opening nog eens dunnetjes overdeden. Maar niets was minder waar. Want
de echte tramliefhebbers sprongen rond zeven uur bijna tegelijkertijd in
dienstwagen nummer 1 van de echte eerste dag van lijn 17: de 618. Die
dag verliep verder geruisloos. Behalve dan, dat aan het eind van de
ochtend er een extra verscheen op lijn 17. Een enkelgelede, die de hele
middag was volgepropt met enthousiaste passagiers. Voor die 9e september
1962 hadden we de nieuwe trams al op andere lijnen kunnen zien. Zoals de
lijnen 7,13 en 16. Maar de iets bredere dan de bestaande gelede trams,
de 635-652, bleven toch hun hele leven de trams van de nieuwe lijn 17.

foto Tom Mulder

foto Tom Mulder
En ze waren dus duidelijk anders dan hun
voorgangers. Uiterlijk vielen ze natuurlijk op door de weerstanden. Nu
op de daken. Ze stonden voorop de eerste geleding en achterop de laatste
geleding. Ook daardoor verschilden ze uiterlijk van de 602-634. Zelfs de
bestuurderscabines waren anders. Er was de stang waarmee de
bestuurder/ster de motoren kon bedienen. En naast hem of haar was een
wijzerplaat waarmee je kon aflezen of we reden of remden of stil
stonden.

foto Tom Mulder

foto Tom Mulder
Ik heb me altijd afgevraagd wat de functie
was. De 652 werd al vroeg weer een bijzondere tram, toen hij net zoals
de enkelgelede 570, een simaticinstallatie, elektronische besturing,
kreeg ingebouwd, die in de toekomst op de nieuwe 670-serie zou komen. Ze
deden als proefkonijnen alleen nog maar dienst op lijn 7 totdat ze weer
werden terugverbouwd tot normale gelede trams. Je kunt alleen maar
stellen, dat alle gelede tramseries zeer succesvolle, veilige trams
waren, die bijna nooit erg zware schade opliepen door aanrijdingen.
VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN
TOM MULDER
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |