Tramcolumn
44
Geluksnummers
(110110)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Iedere werkdag was het een plezier om de
talrijke blauwe wagens, drie-assers en de kleine en grote gelede wagens
over het Amsterdamse tramnet te volgen. Helemaal tijdens de
winterdiensten, want dan reden er veel meer.
Ik kende alle motor
en bijwagencombinaties uit mijn hoofd. Niet alleen de blauwe motorwagens
met de bijwagens maar ook de drie-assers. Ik registreerde natuurlijk
niet alleen. Er waren nog enkele andere enthousiastelingen, die ook
gemakkelijk nummers konden onthouden. Sterker nog. Als je dat regelmatig
deed, ging het onthouden op den duur je heel gemakkelijk af. Je had de
bijna 35 jaar oude blauwen wel of niet met hun twee-assige bijwagens,
waarvan sommige 50 jaar oud waren, de drie-assers, solo of met bijwagens
en de kleine gelede wagens en de grote dubbel gelede wagens, waarvan er
steeds meer kwamen. Als je zoveel mogelijk trams wilde spotten dan was
je bij de Remise Havenstraat het beste af. Het was de grootste remise
met de meeste stalruimte. De blauwe wagens wonnen die strijd in aantal,
want die rammelden na de spits allemaal naar binnen. De blauwe stellen
waren interessant, maar hun jongere beschaafde broers, de 60 drie-assige
motorwagens en de 50 drie-asser bijwagens waren ook spannend. Sommige
erg speciale nummers wonnen de wedstrijd. Want wat dacht je van de
717(de oudste bijwagen uit 1914), motorwagens 400, 500, 555 en 666 en de
bijwagens 777, 800, 999 en 1000.

Foto: Tom Mulder

Foto: Tom Mulder
Een andere hobbyist was speciaal vroeg
opgestaan om op 6 juni 1966 de 666 te fotograferen. Echt waar! Lijn 6
bestond toen jammer genoeg niet. In eerdere decennia waren ook nog de
motorwagens 111, 222, 333 en 444 present. Maar hun leeftijd of onze pech
zorgde ervoor, dat zij het tijdelijke voor het eeuwige eerder moesten
inruilen. We zullen ze nooit vergeten…… Natuurlijk waren die nummers wel
terug te vinden op (latere) busseries.

Maar dat gaf zeker niet dezelfde emotie. Een
tram leeft tenslotte. Het is vreemd, dat wij als hobbyisten een sterke
emotie voelen bij bepaalde nummers. Ik weet nog, dat de nieuwste
dubbelgelede trams werden afgeleverd. Enkele maanden eerder zag ik
dezelfde trams in ruwbouw staan in de fabriekshallen van Werkspoor in
Utrecht. Sommige hadden nog niet eens een nummer. Maar om nu te zeggen,
dat de emoties bij de blauwe 401 hetzelfde waren als bij de toen
glimmende 701 ging zeker niet op. Toen de 701 ook 35 jaar was, was die
emotie wel weer present maar lang niet dezelfde als bij de bejaarde 401.

Foto: Tom Mulder

Foto: Tom Mulder
De jaren spelen klaarblijkelijk ook een
rolletje. Ik herinner me nog een bezoek aan de Havenstraat toen op een
zijkant van de 701 nieuwe beplating werd aangebracht na een minder
zachte kennismaking met een vrachtwagen. Zo’n ongelukkige 701 had toen
weer wel wat ‘zieligs’. Maar met de 701 is het op den duur allemaal
gelukkig weer goed gekomen.
VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN
TOM MULDER
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |