Tramcolumn
41
Spectaculaire tramfoto's
(231209)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Toen op 23 augustus 1961 de 563 van lijn 7 het spoor
kwijt was in de Sarphatistraat (tussen de Roetersstraat en het
Weesperplein) was de volgende halte voor deze 563 een boom die op het
trottoir stond, bijna ter hoogte van de
Roetersstraat.

Het was een vreemd gezicht om een gelede tram tegen een
boom geparkeerd te zien. Want trams horen niet op zo’n plek. Er waren
geen gewonden of er waren andere dramatische gevolgen. De 563 had op
deze ochtend maar weinig passagiers gehad. Uiteraard begint bij zo’n
gebeurtenis de adrenaline in je lichaam sneller te stromen.

En dat is niet het enige. Al fietsend in de Sarphatistraat dacht ik
onmiddellijk ‘dat is iets voor Het Vrije Volk’. Dat kwam mooi uit, dat
ik m’n fototoestel, zoals bijna altijd, bij me had er altijd op hopend,
dat ik dit soort gebeurtenissen dagelijks zou tegenkomen.
Het GVB dacht daar ongetwijfeld heel anders over. De ontsporing had net
plaatsgevonden en er was ook relatief weinig publiek. Dus er was ruimte
genoeg om een paar opnamen te maken. Vervolgens ging het razendsnel,
zoals een goede veertienjarige fotojournalist betaamt, fietsend op weg
naar het Hekelveld, het adres van Het Vrije Volk.

Ik keek mijn ogen uit
naar zo’n dynamisch bedrijf als het populaire Het Vrije Volk. Ik werd
doorgestuurd naar de fotoafdeling, waar ik verder de hele dag verbleef.
En ik vond het allemaal prachtig. De fotoafdeling zat op de bovenste
verdieping van het Vrije Volkpand, dus het uitzicht over de oude stad
was weergaloos en het was nog een zonnige dag ook. Na plaatsing in de
krant en het eerste postwissel ad fl.11,25 in de bus veranderde mijn
leven.

Want dit soort gebeurtenissen als op 23
augustus 1961 kwamen regelmatig voor en door de 563 had ik de smaak goed
te pakken. Het ging niet om het geld maar wel om de eer en je had een
leuke dag. Want de hele familie kon op deze manier van de trotse
krantenverhalen genieten. De volgende opmerkelijke gebeurtenis was bijna
midden op de Dam, waar de 623 van lijn 24 op een besteluitvoering van
een Morris Minor was geklapt. Er was maar weinig van de Morris over! De
653 werd op de Amsteldijk, aan de achterkant van de remise Lekstraat,
afgeleverd. Althans 1/3e deel van de 653, niet te verwarren met de 563!
Zou het aan de cijfercombinaties liggen? De grote opleggers van Saan
brachten op deze manier tientallen nieuwe trams naar Amsterdam.

Voor
iedere nieuwe tram werd soms wel drie keer gereden. Van Werkspoor in
Utrecht naar het GVB. En zelfs in deze gebeurtenis was Het Vrije Volk
geïnteresseerd. Bij iedere foto werd vanzelfsprekend ook een leuk
verhaal geleverd. Want is er spectaculairder nieuws dan de komst van een
nieuwe tram? Ik had toch nooit kunnen bedenken, dat al deze toen
schitterende en comfortabele trams op den duur toch weer het veld
moesten ruimen, omdat hun technisch modernere opvolgers gingen proberen
de ruim 40 jaren van hun voorgangers te overtreffen. Dus wij spreken
elkaar weer zo rond 2045!
VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN
TOM MULDER
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |