Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 41

Share |

Spectaculaire tramfoto's (231209)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Toen op 23 augustus 1961 de 563 van lijn 7 het spoor kwijt was in de Sarphatistraat (tussen de Roetersstraat en het Weesperplein) was de volgende halte voor deze 563 een boom die op het trottoir stond, bijna ter hoogte van de Roetersstraat.

Het was een vreemd gezicht om een gelede tram tegen een boom geparkeerd te zien. Want trams horen niet op zo’n plek. Er waren geen gewonden of er waren andere dramatische gevolgen. De 563 had op deze ochtend maar weinig passagiers gehad. Uiteraard begint bij zo’n gebeurtenis de adrenaline in je lichaam sneller te stromen.

En dat is niet het enige. Al fietsend in de Sarphatistraat dacht ik onmiddellijk ‘dat is iets voor Het Vrije Volk’. Dat kwam mooi uit, dat ik m’n fototoestel, zoals bijna altijd, bij me had er altijd op hopend, dat ik dit soort gebeurtenissen dagelijks zou tegenkomen.
Het GVB dacht daar ongetwijfeld heel anders over. De ontsporing had net plaatsgevonden en er was ook relatief weinig publiek. Dus er was ruimte genoeg om een paar opnamen te maken. Vervolgens ging het razendsnel, zoals een goede veertienjarige fotojournalist betaamt, fietsend op weg naar het Hekelveld, het adres van Het Vrije Volk.

Ik keek mijn ogen uit naar zo’n dynamisch bedrijf als het populaire Het Vrije Volk. Ik werd doorgestuurd naar de fotoafdeling, waar ik verder de hele dag verbleef. En ik vond het allemaal prachtig. De fotoafdeling zat op de bovenste verdieping van het Vrije Volkpand, dus het uitzicht over de oude stad was weergaloos en het was nog een zonnige dag ook. Na plaatsing in de krant en het eerste postwissel ad fl.11,25 in de bus veranderde mijn leven.

Want dit soort gebeurtenissen als op 23 augustus 1961 kwamen regelmatig voor en door de 563 had ik de smaak goed te pakken. Het ging niet om het geld maar wel om de eer en je had een leuke dag. Want de hele familie kon op deze manier van de trotse krantenverhalen genieten. De volgende opmerkelijke gebeurtenis was bijna midden op de Dam, waar de 623 van lijn 24 op een besteluitvoering van een Morris Minor was geklapt. Er was maar weinig van de Morris over! De 653 werd op de Amsteldijk, aan de achterkant van de remise Lekstraat, afgeleverd. Althans 1/3e deel van de 653, niet te verwarren met de 563! Zou het aan de cijfercombinaties liggen? De grote opleggers van Saan brachten op deze manier tientallen nieuwe trams naar Amsterdam.

Voor iedere nieuwe tram werd soms wel drie keer gereden. Van Werkspoor in Utrecht naar het GVB. En zelfs in deze gebeurtenis was Het Vrije Volk geďnteresseerd. Bij iedere foto werd vanzelfsprekend ook een leuk verhaal geleverd. Want is er spectaculairder nieuws dan de komst van een nieuwe tram? Ik had toch nooit kunnen bedenken, dat al deze toen schitterende en comfortabele trams op den duur toch weer het veld moesten ruimen, omdat hun technisch modernere opvolgers gingen proberen de ruim 40 jaren van hun voorgangers te overtreffen. Dus wij spreken elkaar weer zo rond 2045!

 

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER

5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker