Tramcolumn
42
De mooiste en meeste
defecten
(281209)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Als er in moderne tijden een serie trams was, die erg
populair was bij trambelangstellenden was dat de LHB-serie 725-779.
Linke Hofmann Busch in Salzgitter in Duitsland was de fabriek van deze
prachtige tramserie.
Of ze ook populair waren bij het GVB is zeer de vraag.
Maar misschien ook wel. De trams werden in ieder geval slecht gebouwd en
er werd van kwalitatief slecht materiaal gebruikt gemaakt. De 725-779
werden afgeleverd in 1974 en waren rond 2003 afgevoerd en helemaal
gesloopt. Afgezien van een enkele museumwagen.

foto Tom Mulder

foto Tom Mulder
Je kunt rustig stellen, dat deze tramwagens handenvol
geld hebben gekost. Want toen het GVB officieel
begon met buiten dienst stellen, was een flink deel van de tramwagens al
lang afgevoerd. De afvoer was eigenlijk al begonnen in 1991, toen de
wagens net zestien jaar oud waren. Natuurlijk waren er ook erg zware
schadegevallen bij.

foto Tom Mulder

foto Tom Mulder
Toen in de jaren 90 bijvoorbeeld de 747 werd afgevoerd en
deze wagen met een grote rode stip op het front buiten dienst stond op
het buitenterrein van de Remise Havenstraat kon je zelf vaststellen, dat
zowel in als extern de tram een opvallende slechte kwaliteit had. Met je
hand drukte je zo gaten in de buitenbeplating en als je niet oppaste,
zakte je zo met je voet door de houten! vloer. Toen het einde van deze
trams werd ingeluid, was er al veel geld en moeite gestopt in ontelbare
verbeteringen en reparaties.

foto Tom Mulder

foto Tom Mulder
Als er werd meegedeeld, dat het einde van de trams was
gekomen, werd er vlak daarna verteld, dat sommige van de trams weer een
kleine soort revisie met talrijke verbeteringen zou krijgen. Waarbij
bijvoorbeeld de reclameplaten op de daken werden verwijderd omdat door
roest deze platen niet meer veilig bleven zitten. Als daarbij werd
verteld, dat deze verbeteringen er voor zouden zorgen, dat de resterende
725-779 nog vijf jaar langer zouden blijven.

foto Tom Mulder

foto Tom Mulder
Na bijna tien jaar waren ze er
nog. Een lijst met verbeteringen zou niet eens op deze pagina’s passen.
Ik noem bijvoorbeeld de verbeteringen voor een betere ventilatie bij
hogere temperaturen. In de jaren ‘80 ging het verhaal, dat bij de bouw
van de 725-779 een deel van de serie op een verkeerde plek in de fabriek
in Salzgitter had gestaan, waardoor het staal zou zijn aangetast. Het is
in ieder geval wel opvallend, dat bepaalde nummerreeksen van de serie
veel sneller uit de dienst werden gehaald dan andere.

foto Tom Mulder

foto Tom Mulder
De hoge nummer van de serie leken het beter uit te houden
dan de lagere nummers. Een aantal jaren geleden reed ik een avond op de
745, waarvan bekend was, dat er sommige niet oplosbare defecten waren in
de remmen van de 745. Niet echt een veilig gevoel als je door de drukke
binnenstad van Amsterdam rijdt. Hoewel door deze enorme hoeveelheid
defecten het vertrouwen in de resterende trams uit de LHB-serie bijna
nihil was geworden, werden tegen het eind van hun bestaan weer
conducteurcabines ingebouwd! Je kunt eigenlijk stellen, dat geen enkele
serie zo veel defecten heeft gehad als de 725-779. Als je dat allemaal
vergeet was de 725-779 de allermooiste tramserie uit de Amsterdamse
tramgeschiedenis..
VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN
TOM MULDER
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |