Tramcolumn
36
Zand en blokken
(161109)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Als passagier ben je dat bijna niet bewust maar een
tram kun je bijna niet stoppen. Echt waar! Natuurlijk zijn er de normale
remmen. Maar het feit blijft, dat het contact tussen een tram en de
rails bestaat uit metaal op metaal. Net als het contact tussen een auto
en een weg bestaat uit het rubber.
Nu hebben we het voordeel, dat dat een goede verhouding
is, die er voor zorgt dat je met een auto redelijk goed kunt remmen.
Maar dat geldt bij een tram niet. Dus als het glad weer was, had je en
heb je een probleem. Vroeger was dat geen probleem, want er was toch
weinig of geen ander verkeer. Het kan ook niet anders, dat de
constructie van trams is verbeterd. Je zag toen remmende trams meters
voorbij een halte tot stilstand komen, omdat ze niet wilden remmen.
Sinds de jaren 50, met de explosie van het verkeer, is het daarom een
stuk moeilijker om in een tram te rijden. En helemaal om deze te remmen.
Daarom is er ongeveer 60 jaar geleden veel aan gedaan om die beremming
te verbeteren. Allereerst was het technisch mogelijk geworden een
tramwagen sneller tot stilstand te brengen. Je ziet het onmiddellijk als
je het huidige trammaterieel vergelijkt met dat van lang geleden. Dat
sneller remmen komt onder meer door de aanwezigheid van de magnetische
blokken, die tussen de wielen zitten. Bij een noodremming door de
bestuurder schakelt hij dan de blokken in die dan op de rails vallen en
de trams remmen.
VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN
TOM MULDER
Daarom zag je rond 1956 in een groot deel
van de Amsterdamse trams in de wagens redelijk veel bordjes verschijnen
met de mededeling HOUDT U STEEDS GOED VAST DUBBELE REMMEN. Wat dubbele
remmen zijn weet ik nog steeds niet. Behalve, dat het misschien betekent
dat de remmen dubbel zijn uitgevoerd. Als kind dacht ik altijd, dat de
trams dubbel remden. Verder zijn trams al heel lang uitgerust met zand.
Dat zand wordt door de bestuurders op de rails gebracht als hij merkt
dat de rails glad zijn. Afhankelijk van het weer. Bij mistig en vochtig
weer worden de rails glad. Iedere dag wordt bij het binnenkomen in de
remise bij iedere tram het zand aangevuld, zodat er de volgende dag
voldoende zand aanwezig is om te remmen. Daarom stonden in de
Amsterdamse remises handkarren uit het begin van de vorige eeuw (dus van
rond 1900)gevuld met zand. Een jaar of tien geleden werden de handkarren
vervangen door plastic containers. Wie de magnetische blokken hebben
uitgevonden weet ik niet. Maar je ziet ze in alle tramsteden. En wat er
met de handkarren is gebeurd, weet ik ook niet. Maar ze staan erg
decoratief in de tuin.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |