Tramcolumn
37
De trots van Amsterdam (231109)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
De komst van de dubbelgelede trams
in 1959 heeft de Amsterdamse tramwereld veranderd. Niet langer drukte
het verleden een negatief
stempel op het GVB. Helemaal niet, nadat de 551 werd verlengd en
omgenummerd.

Gelede
proefwagen 551 bezorgt lijn 24 de primeur van de dubbelgelede tram,
Olympiaweg, 21-9-1958
foto: Cor
Fijma elders op deze website geplaatst bij
lijn 24
De bijzonder geslaagde dubbelgelede
trams veranderde, naarmate de hele serie werd afgeleverd, het imago van
het Gemeente Vervoerbedrijf. Ik zie nog zo bijvoorbeeld de zo goed als
nieuwe en grijze 619 bij zijn komst op lijn 13 passagiers opnemen op de
Hoofdweg. Natuurlijk waren de oude trams hartstikke leuk en hoorden ze
bij Amsterdam als de Amsterdamse grachten. Iedere Amsterdammer kende de
trams als hun broekzakken. Ze wisten hoe en waar je moest instappen en
wat voor jou de beste plaats was in de tramwagens. Alleen ’s winters
waren alle oude trams erg koud en dan maakten de bestuurders de
voorbalkonruiten ijsvrij met oude kranten, want het woord verwarming
kenden oude Amsterdamse trams niet. Vooral in de vroege winteruren en ‘s
avonds waren Amsterdamse trams rijdende ijsblokken. Maar nu stapte je
met enige trots en voorzichtigheid in de comfortabele, ruime en warme
dubbelgelede wagens, die toch lieten zien, dat Amsterdam hele mooie
trams kon (laten) bouwen. Je besefte toen niet, dat bijna een halve eeuw
later deze dubbelgeledes door Amsterdam raasden alsof ze nieuw waren.
Veel wagens kregen aan het eind van de vorige eeuw een schilderbeurt
vanwege een nieuw marketingplan en werden blauw-wit geschilderd.
Eigenlijk vrij kort daarna begon de afvoer maar elf wagens vervolgden
hun leven in het Poolse Poznan.

de oude GVB 605 op lijn 11 in Poznan -
Polen
foto 24 april 2007 gemaakt door Robert van den Boogaard
Als het GVB intern had besloten, hadden
ze nu nog in Amsterdam gereden. Het was niet te begrijpen, dat brand de
trams van de serie 602-634 kon vernielen, zoals de 614. In 1981 reed de
614 op lijn 10 toen een brand deze tram verwoestte! Dus inmiddels lang
geleden. In principe reed de helft van de nummers de eerste tramjaren
vanuit de Remise Lekstraat, de andere nummers huisden in de Remise
Havenstraat. In 2000 dacht iedereen nog, dat Amsterdam’s eerste
dubbelgelede trams het eeuwige leven hadden, maar door onderdelengebrek
werd besloten dat de 612 en 617 zouden worden gesloopt, terwijl de 612
vlak daarvoor een nieuwe conducteurcabine had gekregen! Ze stonden
langere tijd in delen in de Remise Havenstraat buiten de rails.
DIASHOW
Een andere 602-er, de 612, werd omgenummerd
in 602 en stond, ook buiten de rails, voor een filmrol een paar dagen
letterlijk geparkeerd in een parkeervak aan de Rozengracht. In hun meer
dan 40 jaren durende leven reden de 602-ers op bijna alle lijnen,
behalve op lijn 5(zowel niet naar het Amstelstation
en Amstelveen) en 27. De 602-634 reden ook nooit op de lijnen 1 en 2,
toen de Leidsestraat nog was gereserveerd voor de 552-587. Bij een
tijdelijke omleiding via de Rozengracht verviel deze regel. Sommige
602-ers, zoals meermalen de 623, werden het slachtoffer van erg zware
aanrijdingen, maar deze werden allemaal gerepareerd. Met de 602-634
begon het tijdperk van de dubbelgelede tram in Amsterdam.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |