Tramcolumn
32
De brug staat open (201009)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Een van de belangrijkste redenen voor vertragingen in het
tramnet waren en zijn natuurlijk de geopende bruggen in voornamelijk het
westelijk deel van de stad. Als Amsterdammers kennen we de soms
dagelijkse irritaties, helemaal bij regenachtig weer, van de bruggen
over de Kostverlorenvaart.
Soms lijkt het wel of de bruggen de hele dag openstaan.
De bruggen in de Zeilstraat, aan het eind van de Overtoom, die bij de de
Clercqstraat en bij de Nassaukade hadden op
verschillende tramlijnen een zeer groot nadelig effect op de
dienstregeling. Het betreft hier de lijnen 2, 1, 7, 17, 13, 14 en 10.
Maar niet alleen de Kostverlorenvaart gaf deze irritaties (soms waren de
open bruggen een mogelijkheid om even niet te fietsen of te autorijden
en dus uit te rusten).

Lijn 7 op de Hogesluis (brug 246)
foto Tom Mulder
Ook de bruggen over de Amstel gingen regelmatig, maar wel veel minder
dan de bruggen over de Kostverlorenvaart open. Zoals die over de Hoge
Sluis, die in geopende toestand een last was voor opnieuw lijn 7 en lijn
10. En ook lijn 3 had last van de brug over de Amstel. Als laatste moet
ik ook lijn 12 noemen, die bij het Amstel Station de Amstel oversteekt.

Lijn 9 op de Hogesluis (brug 246)
foto Tom Mulder
Ik kan me nog wel herinneren wat een chaos de twee open
bruggen op het Nassauplein op het verkeer en op de toenmalige lijn 12 in
de jaren ’50 bezorgden. Helemaal als ze bijna
gelijktijdig openstonden, wat echt wel voorkwam.
Op het Nassauplein was er toen echt een verkeerschaos. Vanwege de
oplopende temperaturen van de brugdelen van de Hoge Sluis gedurende de
warmste weken van de zomer werden deze brugdelen dan ook gesproeid om ze
niet te veel te laten uit te zetten waardoor ze helemaal niet meer open
of dicht gingen.

Lijn 7 gevolgd door lijn 6 op de Hogesluis (brug 246)
foto Tom Mulder
Soms kom je oude foto’s tegen met heel onbekende situaties en onlangs
ontdekte ik, dat het viaduct tussen het Nassauplein en de
Spaarndammerstraat er eerst helemaal niet was! Het verkeer werd toen
geleid onder een viaduct langs de Kostverlorenvaart totdat aan het eind
van de jaren ‘20 van de vorige eeuw het Spaarndammerstraatviadukt werd
gebouwd.

Lijn 3 op de brug van over de
Brouwersgracht in de Marnixstraat
foto Tom Mulder
Een ander ‘nieuwbouwproject’ was de Nassaukadebrug, die in de eerste
helft van de jaren ’50 werd vernieuwd. De veel
kleinere brug, die de Nassaukade met de 2e Nassaustraat verbond, had
niet eens bovenleiding, zodat de trams van lijn 10 deze brug met flinke
snelheid moesten oversteken. Ik kan me de laatste avond met de oude brug
herinneren toen de meeste winkels in de 2e Nassaustraat hun etalages
hadden versierd.
VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN
TOM MULDER
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |