Tramcolumn
191
DE KLASSIEKE AMSTERDAMSE
TRAMLIJNEN.
(080713)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Zonder te kijken weet elke lezer van deze rubriek al
welke tramlijnen met deze introductie worden bedoeld. Natuurlijk heb ik
het hier over de klassieke Amsterdamse tramlijnen 3 en 10. In de 50er en
60er jaren toen er de gehele dag en avond nog massaal werd getramd reden
beide lijnen ieder met (ook ’s avonds)minimaal veertien tramstellen.

441 LIJN 10 MARNIXPLEIN
Dus 14 blauwe stellen per lijn! Beide tramlijnen kruisen
elkaar op de routes maar één keer. Op het Marnixplein. De tramlijnen 3
en 10 bestaan al erg lang. Lijn 10 was de eerste electrische tramlijn
van Amsterdam(14 augustus 1900); lijn 3 volgde enkele jaren later (25
juni 1902).

455, lijn 10, Remise Lekstraat
In hun toptijd waren de lijnen altijd erg druk. In het
begin van de 60-er jaren heerste er een GVB-rage om in het weekend niet
meer met tweeassers te rijden. Het was een schande! Het leek een
opdracht van hoger hand. Lijn 3 was de eerste lijn, die in het weekend
de vertrouwde blauwen moest inruilen voor drieassers (16 april 1961).

511
LIJN 3 CELEBESSTRAAT
Terwijl ook al vijf dubbelgeledes eerder op lijn 3 werden
ingezet. Twee jaren later (juni 1963)regeerde het drieasserspook óók op
werkdagen. Lijn 10 was nummer 2 in dezelfde tijd en kwam in fasen aan de
beurt. Maar Lijn 10 reed de eerste jaren met 5 énkel geledes! Net zoals
lijn 7.

492 LIJN 10 VAN HALLSTRAAT
Want de Remise Havenstraat had nog geen dubbelgeledes
beschikbaar. Het personeel in de Remise Lekstraat kreeg de opdracht om
één keer per veertien dagen de tweeassers van lijn 3 om te tuigen. Van
zondag op maandag werden de lijn 9-voetbaltweeassers weer lijn
3-stellen.

492, lijn 10, Van Hallstraat, 1961
Met de blauwen van lijn 10 vanuit de Remise Havenstraat
gebeurde om de twee weken hetzelfde voor de Blauw-wit/DWS-fans. In 1963
werd de drieasserinzet definitief voor de lijn 3 en 10. Wij tramfanatici
maakten in het stenciltje‘Tussen rails bovenleiding’ die dagen bekend,
dat de drieassers van lijn 3 erg veel storingen hadden vanwege de inzet
op zo’n ‘zware’ lijn als lijn 3.

602, lijn 3, Celebesstraat, 1961
Natuurlijk is er bij beide lijnen veel gebeurd met de
materieelinzet. Maar de 50s en 60s waren toch echt de fantastische
‘hoge’ blauwen jaren. Hoewel er ook vaak ‘lage’ blauwen werden ingezet.
In de 50s heel af en toe vergezeld door de Siemens Shuckerts. Het is
bijna een wonder, dat de 321-355 het tempo van de ‘hoge’ blauwen konden
bijhouden.

434 van lijn 3 nu als voetbalextra van lijn 9, Watergraafsmeer
1962
Helemaal in de tijd van de hoge frequenties! Ook in
latere lijn 3 en lijn 10-jaren waren de materieeluitzonderingen meer
regel dan een uitzondering. Eerst met de grootbordessers en later, op
lijn 10, met de extra blauwen in een tijd, dat zij al op grote schaal
werden gesloopt.

458 van lijn 10 nu als voetbalextra van lijn 24. Olympiaweg, 1962
Het fenomeen vond later ook weer plaats op lijn 3 met de
enkel geledes uit de Remise Havenstraat en later met uit dezelfde remise
de geleende dubbelgeledes.

552, lijn 3, Celebesstraat 1962
Zoals de 851-ers. Maar al die uitzonderingen vormden de
basis voor onze fantastische tramhobby. Er gaat geen nacht voorbij, dat
ik niet over Lijn 3 droom………bij wijze van spreken.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |