Tramcolumn
192
SERIEUZE TRAMFOTOGRAAF
(200713)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
In de 60s genoot ik met andere, bijzonder aangename
tramverslaafden van alles wat er met de Amsterdamse trams gebeurde.
Dagelijks hield ik tijdens de avondspits alle tramwagens in de gaten,
die het CS aandeden.

398, lijn 16, Ferdinand Bolstraat
Onderweg naar huis in Slotervaart keek ik met mijn vijf
ooghoeken alle kanten op om te zien of er nog iets spectaculairs
gebeurde met de Amsterdamse trams. Zoals de materieelverhuizingen van de
ene naar de andere remise of mogelijke ‘toekomstige aanrijdingen van de
eeuw’. Maar die had ik eigenlijk op 6 april 1956 al persoonlijk op het Marnixplein meegemaakt. Ik moest en moet er nog elke dag aan denken,
maar ik heb er geen nachtmerries van.

Frederik Hendrikplantsoen - 06
april 1956
Bron:
Historische Kranten Online
Heb ik wel eens verteld, dat ik een jaar
lang niet meer met de tram durfde? Ik had later een groot voordeel. Ik
had in en buiten de tram in latere jaren altijd mijn fotocamera bij me.
Want je wist maar nooit!

439, lijn 3, Ruyschstraat /
Wibautstraat
Tijdens de hoogtijdagen van m’n tramverslaving maakte ik
als broekie van 14 een foto van m’n allereerste heftige ontsporing. Het
betrof de 563 van lijn 7 in de Sarphatistraat, die ik al fietsend buiten
de rails trof en die nu tegen een boom aan het uitrusten was. De foto
stond ’s avonds ook trots in Het Vrije Volk. De
afgebeelde foto is niet van mij. Ik ken hem wel. ‘Mijn’ foto werd
aan de blinde zijde en overdwars gemaakt.

Nieuwsblad van het Noorden - 23 augustus 1961
Bron:
Historische Kranten Online
Maar er volgden er nog meer. Zoals de
aanrijding/ontsporing van de 611 midden op de Dam na een botsing met een
Morris Minor. Ook die foto belandde in de kranten. Later was er een
kleine aanrijding van de 560 op lijn 2 op de Nieuwe Zijds Voorburgwal.
M’n foto was niet sensationeel genoeg om de wereldpers te halen.

560, lijn 2, Nieuwe Zijds Voorburgwal.1964.
Dat gold niet voor de
volgende historische opname van de 653, die als nieuwe tram door
Werkspoor op de Amsteldijk werd afgeleverd. Hij was toen echt
spiksplinternieuw en door mensenhanden en voeten, behalve die van de
bouwers, nog nooit aangeraakt! Inmiddels is hij al lang gesloopt en
waarschijnlijk versmolten bij de Hoogovens.

611 - ONTSPOORD na aanrijding
300962
Net zoals zijn tientallen
seriegenoten. ’t Is te triest voor woorden. Die nieuwe 653-foto haalde
uiteraard wel Het Vrije Volk. Mijn fotoreputatie op jeugdige leeftijd
draaide niet alleen om tranentrekkende ontsporingen en verschrikkelijke
aanrijdingen. In tegendeel! Alles wat met de tram te maken had, waren
onderwerpen voor mijn camera. Zoals de SL 2 en SL3, de door het GVB zelf
vervaardigde slijpwagens op oude tramtrucs van een 301-320-er, die op de
Cornelis Lelylaan de tramlijn naar Osdorp hielpen aan te leggen. Ook dit
uitzonderlijke tramwonder haalde de krant.

SL 2 VAN SUCHTELEN VANHAARESTRAAT810 Ten tijde van de aanleg van lijn
17 naar Osdorp in 1962.
Omdat er gelukkig niet elke
dag dramatische tramongelukken gebeurden, week ik wel eens van het
trammelant af. Toen er bijvoorbeeld in Slotervaart op de Johan
Huizingalaan op een zondagmiddag een apotheek de lucht in vloog. Ook dat
onderwerp boeide de fotoredactie van De Telegraaf en zij spekten mijn
bankrekening met 12 gulden 50. Ik geniet nog dagelijks na van de
ontvangen rente van die enorme geldbedragen van de Amsterdamse
dagbladen. Maar zelfs krantenfoto’s wennen na een tijdje. Het was
natuurlijk een erg spannende hobby geworden en het verblijf op de
redacties of in de doka’s van de dagbladen waren voor een puber
sensationeel. Helemaal als jouw foto ’s avonds een belangrijke plaats
innamen in een landelijk avondblad.

653 LIJN 13 SLOTERMEER
M’n ouders wisten niet welke kant ze
moesten opkijken. Het mooie was ook, dat je net gemaakte foto’s al snel
de krantendoka uitrolden, terwijl je toen, normaal gesproken, bij de
plaatselijke drogisterij bijna een week op de fotoresultaten moest
wachten. Tegenwoordig zijn je digitale foto’s eerder klaar dan dat ze
gemaakt zijn........ Het andere bijzondere is, dat je opgewonden je
foto’s maakte van toenmalige tramsituaties, terwijl nu, enkele decennia
later, diezelfde trams helemaal niet meer bestaan. Maar zo is het leven
van een tram en ook het leven van een trambelangstellende.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |