Tramcolumn
179
DE DRUKSTE OVERSTAPPUNTEN
(140113)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Net zoals in elke stad zijn er talrijke openbaar
vervoeroverstappunten. Ook in het kleurrijke Amsterdam.
Tramwetenschappers kennen deze overstappunten natuurlijk met hun ogen
dicht uit hun hoofd. Tijdens onze dagelijkse wandelingen door het tramwalhallah reageren wij op de lay- out van het Amsterdamse
tramnetwerk alsof het onze woonkamer is.
.jpg)
322 LIJN 11 CS
Laten we eens alle tramoverstappunten onder elkaar
zetten. We beginnen uiteraard bij het CS, hoewel ik mij uit mijn
kindertijd herinner, dat er juist daar niet zo veel werd overgestapt.
Het was daar meer een verlenging van de tramlijnen en van de noord
buslijnen of andersom. Overstappers waren er dus wel, maar die kwamen
meestal van de buslijnen of zelfs eerder van de tramlijn naar
Monnickendam, Edam en Volendam en de NACO-buslijn naar bijvoorbeeld het
toen nog kleine Purmerend.

366 LIJN 7 FREDERIKSPLEIN
Met de openbaar vervoerexplosie van de
afgelopen decennia, door het groeien van de spoorlijnen rond Amsterdam,
het groeien van Amsterdam-noord en het in gebruik nemen van de IJtunnel
en het steeds maar groeiende passagiersaantal, lijkt het CS helaas meer
een lastige verlenging van tram en buslijnen dan een écht overstappunt.

397 LIJN 13 ROZENGRACHT
Als de in aanbouw zijnde metrolijn over een aantal jaren ook klaar zal
zijn, krijg je er weer een verplaatste concentratie van nieuwe
overstaplijnen in noord in plaats van alleen maar een nieuw GVB-metro-eindpunt. Wat heeft dat dan voor gevolgen voor de drukte bij
het Centraal Station. Of verdwijnt die drukte dan onder de grond door de
kruising van twee CS-metrolijnen?

401 LIJN 17 MARNIXSTRAAT
En gaat er dan nog maar één echte
tramlijn over het Damrak? Omdat de rest is verlegd of opgeheven? De Munt
is natuurlijk nog wel een overstappunt. Net zoals het Weteringcircuit.
Een écht overstappunt is er onder meer op de Ceintuurbaan/Ferdinand
Bolstraat of bij de Ceintuurbaan/Van Woustraat. Aan de andere kant bij
het Roelof Hartplein, bij het Concertgebouw/Van Baerlestraat en bij de
Koninginneweg/Van Baerlestraat. Gevolgd door de Overtoom/2e Constantijn
Huygensstraat.

411 LIJN 10 WEESPERPLEIN
Dan komen de Kinkerstraat/Bilderdijkstraat en de De
Clercqstraat/Bilderdijkstraat. Op de andere grote binnenring beginnen we
bij het Marnixplein. Gevolgd door de kruising met de Rozengracht en de
Elandsgracht met de Kinkerstraat. Dan volgen het drukke Leidseplein, het
Weteringcircuit, het Frederiksplein, het Weesperplein en het
Tropenmuseum.

411 LIJN 24 PRINS HENDRIKKADE
En ik mag de lijnen 10 en 26 niet vergeten. Omdat we allen
heel duidelijk beseffen, dat buslijn 15 TRAMlijn 15 zou moeten zijn,
opererend op de buitenste stadsring met een erg hoge spitsfrekwentie,
blijft de hoop aanwezig, dat de politiek dat ook een keer ziet in deze
jaren van economische malaise.

419 LIJN 2 MIDDENTOEGANGSBRUG
Dan zorgt deze eventuele
overheidsbeslissing voor meer werk en een paar prachtige overstappunten.
Want rokende dieselmotoren iedere vijf minuten op de zeer drukke
buitenring lijken toch geen juiste oplossing voor een schoner
stadsmilieu. De lange radiaaltramlijnen 1,2,5,13 en 17 zijn eigenlijk
constante overstaplijnen, omdat hier op de heel veel haltes door de hele
stad wordt overgestapt.

424 LIJN 27 CS
Zij het niet overal van tramlijn op tramlijn.
Zoals we eigenlijk graag zouden zien. Hetzelfde geldt voor 4,9,16,24 en
25. En ook voor ringtramlijnen 3 en 10, die echt door de hele stad
functioneren als aan en afvoerlijnen. En tot besluit zijn er nog 7,12 en
14, die een dubbele taak hebben. Ze zijn zowel ring als radiaallijn.
Maar niet tegelijkertijd.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |