Tramcolumn
180
DE REMBRANDTS VAN HET GVB
(270113)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Er is nogal wat veranderd bij het GVB. Eigenlijk is alles
veranderd bij de Gemeentetram. Behalve, dat er hier en daar wat
baanvakken zijn blijven liggen. De veranderingen zijn veel groter dan
iedereen zich herinnert of zelfs denkt. Het heeft natuurlijk met de
moderne tijd in de laatste 50 jaar te maken.

13 LIJN D AMSTELSTATION
Je kunt tegenwoordig helemaal niet meer vergelijken met
bijvoorbeeld de vooroorlogse periode. Hoewel toen ook al de stijgende
kosten een grote rol speelden in de portemonnee van de Gemeentetram.
Toen was het gevolg van de economische crisis van 1929 en de gevolgen de
oorzaak.

31 LIJN E HAARLEMMERMEERSTATION
Dat was in een tijd dat sommige lopende conducteurs nog leren
geldzakken bij zich hadden, waardoor ze snel konden wisselen, uitbetalen
en opbergen. Naast dat collega’s het aluminium geldwisselapparaat
gebruikten. De hele cultuur van het GVB is sinds de 70-er jaren op een
totaal ander spoor gekomen.

139 LIJN M CS
Voor die tijd was de sfeer binnen het
bedrijf zeer zuinig en ambtelijk. Daarnaast speelden in die jaren ook de
materieelvernieuwingen en het strengere personeelsbeleid een grote rol
bij het GVB. Net zoals de enorme stijging van de lonen van het
personeel.

168 LIJN F HAARLEMMERMEERSTATION
Het rijdend personeel kreeg officieel ook meer te zeggen in
het bedrijf. Zoals dat bij alle andere grotere bedrijven in Nederland
ook gebeurde. Zelfs in de 90-er jaren riepen GVB-personeelsleden nog
‘Wij maken hier de dienst uit’. Ik heb al vaak over het materieel
geschreven.

322 LIJN 7 WETERINGSCHANS
Vandaag zijn andere onderwerpen aan de beurt, waar we met
ons allen, afhankelijk van onze leeftijden, mee te maken hebben en
hadden. Ik begin vandaag met….de met de hand geschilderde halteborden.
Zowel die van de gewone rechthoekige vierzijdige halteborden met teksten
in de blauwe kleur voor gewone haltes en de vaste haltes deels in de
rode kleur, waar door de bestuurders verplicht moest worden gestopt of gehalteerd. Hier dus de rode kleur voor de mededeling VASTE HALTE.

347 LIJN 4 ROOSEVELTLAAN
Op
sommige vaste haltes stond ook nog een enge waarschuwing over ‘dat de
volgende tram niet opnieuw aan de kop van de halte zal stoppen’. Verder
stond er een grote richtingpijl voor de passagiers, die mogelijk zouden
twijfelen aan de juiste richting van de tram. Vaste haltes waren de
overstaphaltes en de haltes voor kruisingen.

404 LIJN 10 VAN HALLSTRAAT
Tenslotte waren er (soms)
de grote eindpunthalteborden, die meer en meer tegen de eindpunthuisjes
werden geschroefd. Alle borden werden met de hand geschilderd. Er was
een speciale ruimte in de Centrale Werkplaatsen aan het Bellamyplein,
waar meerdere schilders aan het werk waren met hun prachtige vak. Niet
alleen de halteborden werden onder handen genomen, maar natuurlijk ook
hele tramwagens bij grote revisies of aanrijdingschades.

428 LIJN 13 SLOTERMEER
Plus
bijvoorbeeld ook de geschilderde kopkoersborden van de tweeassige
motorwagens en de zijkoersborden van de twee en drieassers. Dat gebeurde
zelfs in de 60-er jaren toen lijn 27 werd ingesteld. Of de wijziging bij
de tweeassers van de lijn 25-koersborden toen Rivierenlaan werd
veranderd in President Kennedylaan. Dat schilderen werd gedaan door de
‘kunstschilders’ van het GVB. Soms schilderden ze bijvoorbeeld LIJN maar
soms ook LYN op de halteborden. Door het erg grote bedrijf wat het GVB
was, hadden de schilders handenvol werk.

429 LIJN 3 RUYSCHSTRAAT
Ook na vervanging van het
vooroorlogse materieel door de gelede trams bleef er natuurlijk erg veel
uiterlijk werk voor de GVB-schilders over. Hoewel de met de hand
geschilderde halteborden uit economische redenen werden vervangen door
borden met plastic teksten. In deze moderne tijd zullen er niet veel
tekstschilders meer bij het GVB rondlopen. De tram zorgde voor veel werk
voor de GVB-Rembrandts. Omdat ook het autobuspark enorm groeide, gaf dat
uiteraard ook nog eens veel werk voor bijvoorbeeld de productie van de
autobushalteborden. Tot ook hier de plastic teksten de schilders
vervingen. Deze aflevering ging het hoofdzakelijk over het schilderwerk
bij de modernisering van het GVB. Volgende keer een ander onderdeel.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |