Tramcolumn
173
UITZONDERLIJKE UITZONDERINGEN
(211012)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

308 LIJN 9 WATERGRAAFSMEER
Als je als
tramhobbyist in de wondere tramwereld, verrast en verlegen, bent
toegetreden, kijk en hoor je je ogen en oren uit. Als aspirant hobbyist
is voor jou een tram gewoon nog een tram. Als je dan wordt
geconfronteerd met serieuze opmerkingen als ‘er rijden weer Siemens
Shuckerts of ‘lage blauwen’ op lijn 3 of op lijn 10’ of ‘ik zag een
wagen van lijn 10 op lijn 3’ of ‘een Utrechtenaar op lijn 9, maar het
was geen gewone dienst’ dan zie je sterretjes en doe je geen oog meer
dicht.

332 LIJN 10 MOLUKKENSTRAAT
In latere jaren
werden de tramnummers steeds maar hoger toen bijvoorbeeld de
enkelgeledes de allereerste keer zeer tijdelijk op de lijnen 3, 4, 9 of
lijn 25 verschenen. Vervolgens reden ze ook zeer tijdelijk op lijn 13 en
op lijn 17. Hoe zouden deze kleine trams van lijn 1 en 2 al die
passagiers van die andere drukke en grote lijnen hebben meegekregen?

362 LIJN 13 SLOTERMEERLAAN
De op één na
grootste uitzondering op Osdorplijn 17 was het drie-assige stel met
drieasser 534. De 453 (let op dezelfde cijfers in een andere
volgorde!)werd natuurlijk al eerder de uitzonderlijkste uitzondering.
Toen ik aan deze liefhebberij begon, wist ik nog niet eens tot welk
wagennummer de nummering van de snelle blauwe wagens van lijn 10
doorliep!

409 LIJN 3 LEKSTRAAT
De eerste maal op
het Weteringcircuit, genietend van de vele trapbellen en bijwagenfluiten
uit alle richtingen met mijn zeer eenvoudige fototoestel, zag ik, steeds
verrast, maar hogere wagennummers van lijn 10 verschijnen. Eerst de 470,
gevolgd door de 471 en tenslotte de 475! Ik wist niet wat ik zag en tot
hoever het doorging. Ik keek werkelijk met plezier mijn ogen uit!

534 LIJN 17 CS
Terwijl de nummers
de belangrijke herkennings en gesprekspunten zijn voor rashobbyisten.
Hooghartig en meewarig werd naar de pas beginnende, onzekere en verlegen
hobbyist gekeken. Terwijl nog even werd genoemd, dat er een hoge AEG-er
op lijn 13 reed. ‘Dat wordt nooit wat met die nieuwe hobbyist’, zag je
de ervaren, jarenlang meedraaiende en toch enthousiasme hobbyisten
denken. Helemaal als de ervaren hobbyisten het samen met een hobbygenoot
over de tijdelijk of definitief afwezige nummers uit een bepaalde
tramserie hadden.

555 LIJN 3 NIEUWE AMSTELBRUG
Daar draaide dus
deze hele tramwereld om. Om de UITZONDERLIJKE UITZONDERINGEN! Ik weet
het zeker! En ik heb het zelf voor een deel serieus meegemaakt. Als
jarenlang op alle lijnen alleen maar dezelfde vaste tramnummers zouden
rijden, zou de interesse van de hobbygenoten een stuk minder zijn
geweest. Hoewel die fantastische bijna 50 jaar oude trams aan het eind
van de 50s natuurlijk alle hobbyisten de hele dag maar uitnodigden om
van die oude trammetjes uit 1913 of 1918 dagelijks met volle teugen te
genieten.

576 LIJN 13 CS
In de dagen voor het
plaatsvinden van de nieuwe gelede tramsunami kon je naast de ‘gewone’
trams ook nog genieten van nog oudere tramwagens, die nu als pekelwagens
functioneerden. Maar dan moest het eerst wel heftig gaan sneeuwen.
Anders zag je de oude pekelwagens niet. Het ging uiteraard niet alleen
om de nummers, maar al die oude trams brachten ook wat echte romantiek
uit het begin van de 20e eeuw naar het heden. Een tijd dat veel
Amsterdammers het zich letterlijk niet konden veroorloven met de tram te
gaan!

340 LIJN 3 FRED.HENDRIKSTRAAT
Je wist ook, dat je
ter plekke het einde meemaakte van deze grote bejaarde tramseries van
het begin van de 20e eeuw. Het verschil tussen oud en nieuw kon niet
groter zijn. De oude romantische tramseries waren voor een groot deel
van hout gefabriceerd, terwijl de spiksplinternieuwe series van
gevoelloze kunststof waren. Dat binnenkort deze tramherinneringen uit
een ver verleden zouden worden vervangen door trams uit een nieuwe tijd
was definitief. Hoe die eruit zouden zien, wisten we toen nog niet…….Het
feit, dat ook die ‘nieuwe’ trams uit de 50s, 60s en 70 met veel geweld
naar het hiernamaals zijn verhuisd, bewijst dat alle bovenstaande
situaties inmiddels erg lang geleden plaatsvonden. En dat de tijd vliegt
beseft, bewijzen de aangehaalde feiten.

403 LIJN 10 MOLUKKENSTRAAT
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |