Tramcolumn
174
DIE VRESELIJK LELIJKE PLAKCIJFERS
(051112)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Het GVB heeft in de 60-er jaren met regelmaat,
toevallig en zeer bescheiden, experimenten uitgevoerd met andere type
wagencijfers dan we gewend waren. Natuurlijk waren er ook andere, veelal
technische probeersels, waar wij, de hobbytram kleuters, niets van
wisten.

576 LIJN 7 FREDERIKSPLEIN
Je vermoedde wel eens wat en af en toe vernam je ook
bevestigingen van oudere, meer ervaren hobbygenoten. Op een moment werd
er gesproken over vetvangers, die als experiment op het dak van een
blauwe waren geplaatst. Vetvangers? Snackbartaal?? Nee, het ging hier
over het beugelvet, dat altijd bij onder meer regenachtig weer naar
beneden kwam en de trams (én de wachtende passagiers op de haltes)
vervuilde. Het was een soort afdakje bovenop de tram.

576 LIJN 17 SURINAMEPLEIN
Soms waren de
andere positie van de wagencijfers ook toevallen, waar de kranten niet
echt vol van stonden. Het meest bijzondere waren bijvoorbeeld de cijfers
op het front van enkelgelede 576. Het waren dezelfde cijfers als bij de
andere geledes, maar ze stonden op een veel lagere plaats dan
gebruikelijk. Het leek plotseling of de 576 een heel andere tram was
geworden. Deze rare posities veranderden pas als de 576 weer eens naar
de CW ging voor geheel andere doelen en de plek van de wagencijfers werd
gecorrigeerd.

586 LIJN 27 CS
Dus hoe streng waren de plakvoorschriften? Een ander geval
waren de experimenten met een geheel ánder cijfertype! De enkelgelede
574 was het jammerlijke proefkonijn. Het cijfertype was echt goedkoop
uitziend en oerlelijk! Als hobbyist kon je al aanvoelen, dat dit
cijfertype geen succes zou worden. Na een paar maanden was het
experiment? gelukkig weer afgelopen.

En.....waarom zou je veranderen als
iets uitstekend functioneerde, zoals jarenlang gebeurde. Dat het
wijzigen van de juiste plekken voor veel ophef kon zorgen, was toen de
vergeling van de geledes begon en de cijfers van de koppen van de
geledes naar voor linksonder/rechtsonder verhuisden! Na protesten in- en
extern gingen de cijfers weer naar de juiste plek voorop in het midden.
Dat cijfertypes toch gemakkelijk en succesvol konden worden veranderd,
bewezen de mooie cijfertypes op de gele en later de blauw-witte geledes
in veel latere jaren.

Maar toen was de 574 geen 574 en ook geen 874
meer. Ook de gewone, gangbare cijfers veranderden wel eens massaal in de
60er jaren toen een ander cijfertype door het GVB wenselijk werd geacht.
En waarom? Maar......het ergste waren de ergerlijke, tijdelijke,
goedkope ‘plakcijfers’! Ze werden aangebracht als er een plastic
plakreclame werd geplakt of er één slordig was verwijderd. Waardoor de
verf en de cijfers van de trams waren beschadigd of niet meer zichtbaar
waren.

Met deze kleine, oerlelijke plakcijfers leek het of de jongste GVB-bediende in de CW of de Hoofdwerkplaats naar Gebroeders Winter, of
een andere kantoorboekhandel, was gestuurd om voor 7 en een ½ Euro een
pakje ‘nieuwe’ plakcijfers te kopen. Hij mocht ze er ook zelf opplakken,
leek het. Door het vervangen van de originele, statige, officiele
wagencijfers door goedkoop uitziende plakcijfers werd het principe van
de strenge, ambtelijke autoriteit van het GVB verlaten.

Vooral bij de
725-ers leek het alsof alles op deze tramserie helemaal niets meer mocht
kosten, omdat ze op korte termijn zou worden afgevoerd. Wat
waarschijnlijk ook zo was. Behalve de 767. Soms ook was de beschadiging
zo erg, dat er maar TWEE van de DRIE cijfers over waren gebleven of ze
werden er bewust afgehaald. De 782 bijvoorbeeld was daardoor de 78
geworden of de 734 de 73. Tramcijfers waren en zijn voor veel hobbyisten
van wezenlijk belang. Dus om daar mee te experimenteren is helemaal geen
goede zaak. Als het GVB een waarderingsrapport zou hebben ontvangen,
hadden ze voor deze ernstige gevallen van slordigheid en smakeloosheid
een geplakte 1 op hun rapport gekregen. U hoort er nog van........

Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |